Gå til innhold
Fiskersiden

Møkk i fotoapparatet.


Perca
 Share

Recommended Posts

Jeg har med meg kameraet over alt, også nå i pinsen. Det resulterte i 344 bilder på minnebrikka. Men når jeg kommer hjem og legger inn bildene så ser jeg at det er noe dritt på alle bildene! Og den dritten sitter på samme sted på bildene uansett hvilket objektiv jeg bruker. Se bildet under...

84242_s.jpg

Spørsmålet er om dette er noe jeg kan fjerne selv eller må kameraet på service? Jeg vet jo at jeg kan fjerne flekkene på bildene i Photoshop, men det er andre ting jeg kunne tenke meg å bruke tiden på enn å måtte sitte i timesvis og fjerne slike flekker...

Jeg nevnte ikke at det er et Canon eos 350d jeg har og det har desverre ingen knapp for å bli kvitt dritten som har lagt seg inni huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støv på brikka. kan forsøkes fjernes selv, men det sikreste er nok å levere inn til rens. Koster noen kroner. På foto.no finner du fremgangsmåte for å fjerne. Hvor effektivt det er i forhold til en proff rens vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro disse flekkene bare gjør seg gjeldende ved høye blenderverdier?

(mulig det ikke er tilfelle på ditt kamera ser jeg med den uklare bakgrunnen på bildet)

har et par flekker som dukker opp av ogtil på min 350 , men kunn ved høye blenderverdier

Fult mulig å fjerne med spesialutstyr, en fotoforretning gjør det også for en billig penge.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Flekkene synes ved stor blenderåpning også, men ikke så fremtredene som på dette bildet hvor jeg har brukt f 11 (mener jeg å huske). Objektivet er et Canon 60 mm macro som jeg forøvrig synes har et lite fokusområde selv når jeg blender kraftig ned.

Da blir det helt klart et besøk hos en fagmann. Og så blir det kanskje et nytt hus også... Sikle, sikle... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.