Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle og sene til laksefiske


Casle
 Share

Recommended Posts

Har lyst til å prøve laksefiske med sluk i sommer og lurer på om den Shimano Calcutta 201B snella jeg bruker til Gjedde egner seg til laks også?

Hvilken type sene brukes, mono eller multi og hvilken tykkelse?

Jeg er litt usikker på hvor stor senekapasitet Calcuttaen har, fikk litt info fra Elbe:

0,28mm ca. 150m

0,30mm ca. 130m

0,37mm ca. 80 m

Men hvor mange meter trenger man til laksefiske?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo litt lite info her da. Hvor du skal fiske, hvor stor er elva du skal fiske i. Om du skal fiske tidlig med stor sjanse for storlaks. Om du skal fiske med mark etc.

Men multi vil ihvertfall ikke jeg anbefale uansett, litt strekk i lina bør det være. Bruker det selv, men kun ved bruk av duppfiske (overflatefiske) der fortommen er lang. For å få ei sterk og tynn line pluss at det er greit å bruke på en forholdsvis liten haspel. Bruker det også av og til på flytemarkfiske på flom eller stor elv da laksen går inne på grunna. Ser folk bruker multi på slukfiske med direkte kontakt med laksen.

Og setter av og til fast litt på bunnen. Et mareritt å få løst eller slitt av, med fare for å skjære sunn fingre og greier :blush: Og småskader på dette er skummelt, det er ikke lett å oppdage :lol: Mang en laks er slitt av pga. multi der det har vært litt kontakt med steinene av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flere har vel blitt slitt pga for dårlig mono? :)

Jeg har calcuttaen for amrikanske markedet te dc. Du kan ha 10m sjokk mono men ofte er det ****** å få ut gjennom ringene på en triggerstang, da må du gjøre deg flid med kirurg knuten.

Men det jeg lurer på, bremsen på denne snellen da?

Hva om du får en 10+ på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bremsa er noe problem, maks bremsekraft for 200DC er ca 80% av en Ambassadeur 6500 med de nye Carbon Matrixbremseskivene.

Snella vil med multifilament fungere til litt lettere slukfiske etter laks i ei elv hvor det ikke er for grov bunn. Med mono vil snørekapasiteten bli for liten. Med multifilament bør du ha ei stang med dyp aksjon, eksempelvis Guideine LPXe 11' 20-45g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil normalt heller ikke anbefale multi til laksefiske, men med ei så lita snelle er det et bedre alternativ enn tynn mono. En god del svensker bruker multi også til laksefiske, så det er ingen tvil om at det kan fungere under visse forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke noe mer info om hvor og når, er på ideplanet ennå så jeg spør helt generellt. Men jeg tenker mest på å fiske uten mark.

Siden jeg allerde eier en snelle hadde jeg håpet den kunne gjøre en god jobb, men det er mulig det skulle vært plass til mer sene. Spesiellt siden det som dere påpeker er ulovlig å bruke multi i endel elver.

Hvor mange meter bør man ha på snella?

TE DC (det er den med den elektroniske bremsen ikkesant?) virker jo veldig morro, men den har vel samme senekapasitet som den vanlige 201B...?

Hvis man skulle kjøpe en ny snelle (og vi antar at TE DC har for liten kapasitet), hvilken snelle er fantastisk å kaste med har god brems og nok senekapasitet? Blir det da Calcutta 401B eller finnes det andre gode alternativer?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ambassadeur cs pro rocket. Den suser ut så det holder.

Men igjen kommer det an på hvor du skal fiske , rocketen får du i forskjellige størrelser men 6500 med 0.50 er fint her i trøndelagselvene (orkla/Gaula) Skal du derimot kaste i mindre elver med midre sluker ol ville jeg like gjerne sett på en haspel.

Feks shimano twinpower i 4000/5000/6000 størrelser.

4000 med multi inner og 10m sjokk mono ytterst vil gå som ei kule med en 20-30 grammer på enden med en feks guideline lpxe 20-45gr for haspel. Eller en 15fot fluestang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skulle kjøpe en ny snelle (og vi antar at TE DC har for liten kapasitet), hvilken snelle er fantastisk å kaste med har god brems og nok senekapasitet? Blir det da Calcutta 401B eller finnes det andre gode alternativer?

Ei Calcutta 400 vil nok takle det meste og alternativet er Ambassadeur 6000 serien. Til det aller kraftigste fisket; Calcutta 700 eller Amb 7000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan utrolig lite om Ambassadeur sneller.

Hva er forskjellen på CS Rocket http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=34406

og C6 Record http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=34441 ?

Og hvor får man kjøpt Calcutta 401 TE i Norge, har bare sett den vanlige 401 B.

Takker så mye for all hjelp... :-)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

400/401 TE selges ikke i Norge, tror den selges i Sverige. Jeg kjøpte min på reise i USA.

Record snella du linker til er RCN61HC, vær klar over at Record 60/61 finnes i to utgaver, en med grunn og en med dyp spole. Den med grunn spole har vanlig dobbeltsveiv, den med dyp som heter HC har ei litt lengre enkeltsveiv med stor sveivknott.

Rocketsnella du linker er Chrome Rocket som er ei veldig tung snelle, den har både messing stativ, gavler og innergavler, RCN60 og vanlig Rocket har krommet messingstativ og gavler og innergavler i aluminimum.

Botsett i fra dette er spolekonstruksjonen i RCN snellene forskjellig fra alle Rocket (og de fleste andre Ambassadeursneller) RCN spolen er under kasting lagret i gavlene, mens det under innsveiving er et enveislager og et kulelager og glidelager i spolen som roterer. Rocket som har en Ultrakastspole har 2 kulelager i spolen som er de som er aktive både under kast og innsveivning. RCN har også tommeltanget for å frikoble sploen, mens Rocket har klassisk utløserkanpp på gavlen. I tilegg har RCN et kulelager i snøreførerdrevet.

RCN spolekonstruksjonen er en fordel for litt uerfarne kastere siden den tåler bruk av mekanisk brems uten at lagrene blir ødelagt, bortsett i fra dette er spoelkonstruksjonen en ulempe siden den gir større roterende masse og er unødvendig komplisert. Hvis en skal bruke mekanisk brems er spolekonstruksjonen i klassiske Amassadeurer (før 1989) og Calcuttaløsningen bedre etter min mening.

Hvis du vil kjøpe Ambassadeur anbefaler jeg en "vanlig" Rocket eller Pro Rocket i stedet for Chrome Rocket da Chrome utgaven er unødvendig tung. Jeg har ingen snelle med både Chrome gavler og chrome innergavler, men jeg har sneller med chrome gavler og andre med chrome innergavler og jeg foretrekker de med aluminium i stedet pga vekten.

6500CS Rocket

Pro Rocket finnes også i en venstresveivet 6501 utgave.

Den snella dere kaller C6 som egentlig heter RCN60HC (eller RCN61HC) og 6500CS Rocket som geiri linker til er akkurat like store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.