Gå til innhold
Fiskersiden

Artshenting i Osneshavn


Svendinfiskervenn
 Share

Recommended Posts

Fint vær, sommerferie og god tid er alle faktorer som det lukter fisk av, så da tenkte jeg at jeg ville ha grønn- og gressgylt.

Slikt er det nemlig hjemme, på Karmøy. Man bestemmer seg for en art man vil ha, og så henter man den! :)

For de av dere som ikke har vært på plassen:

110620090518a2031ed755bd4955b9.jpg

Jeg begynte dagen alene, og dro ganske kjapt opp den første berggylta - som fikk følge av minst 15 artsfrender den første halvtimen. Jeg ante ugla i mosen og tok en telefon til selvutnevnt artsguide MaxFishing på forumet, som ikke lot seg be to ganger. Dvs han gjorde det, men ble da i det minste litt lenger andre gangen... :) Dum som jeg er ba jeg en stille bønn akkurat når jeg ringte om at ingen fisk skulle bite akkurat da. Jeg tror det eneste Max hørte det første minuttet var hvining i brems, for Jinxeguden hørte naturlig nok bønnen min og lot en sprek lyr bite på..

11062009054859049dabd660468985.jpg

Jeg fikk dessverre ingen bra poseringsbilder av gyltene. Selvutløserbilder er og forblir et uløst mysterium.

Etter hvert ble vi leie av å fiske bergylte (det vil si det sluttet å nappe), så vi ga oss i gang med litt mindre kroker, og bergyltens mindre slektninger i tankene. Max drar kjapt opp uoffisiell n.rek på gressgylt, som han naturlig nok kaster ut igjen så fort som mulig. Jeg sliter litt med krokingen av de små djevlene, men tilslutt kan jeg juble for gressgy...hva f? Sortkutling? Hvor kom den fra? Jaja, ny art - hurra:)

110620090546de18f1ea02ac4cb69b.jpg?81

Nå er jeg riktig i gang, og drar kjapt opp:

1106200905243c350d47146941ac9f.jpg?76

..tett etterfulgt av:

11062009053988901a86b483424eb0.jpg?47

3 nye arter på like mange timer betyr at Osneshavn er en plass som skal frekventeres oftere i sommer :)

Ja, og takk for guidingen, Max:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis svennis! :) Ble skikkelig misunnelig på den svartkutlingen der! Vi sees vel i karmøy en gang i sommer, kjører meg en tur! :)

:) Svartkutling er bankers, og med små nok kroker er dei små slektningene lett tilgjengeleg dei fleste plasser på Vestlandet. Du får melde din ankomst til vest på forhånd, så kan det verta meir enn berre småkryp å få. :D OBS!!! Gløymde å gratulera trondheimstudenten med nye arter. Grattis Svendinfiskervenn!!!

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de måtte du hjem til Karmøy for å få! Du er pokker meg lat, er jo bare å plukke i studiebyen din!

.... et behersket grattis herfra også

:)

Er ikke alle forunt å bo ved havet vet du! Har du prøvd å sykle fra moholt med full fiskeoppakning?? :)

Må si dette fisket vekte barnet i meg, eh, enda mer :P Må kanskje ut å leite etter kutlinger i morgen..??:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.