Gå til innhold
Fiskersiden

Er laksen fortomssky ?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Så i ett annet forum hvor dette diskuteres endel. Er laksen egentlig fortomssky ?

Et spørsmål veldig mange har meninger om, og mye diskutert oppi elva.

Jeg mener bestemt at den slettes ikke er det, totalt forskjellig fra sjøørreten.

Og jeg har flere garvede laksefiskere med lang erfaring med på dette. Jeg bruker nesten alltid grov line, spesielt på markfiske og tildels slukfiske. Men går selvsagt ned endel når fluefiske. Ikke for at jeg er redd for at laksen blir sky, men kun for at fluer/tuber i en viss størrelse krever tynnere fortom på spiss for å gå riktig i vannet ! Det er der det ligger mener jeg. Hvis laksen er vrang er det ikke fortommen som er problemet, men størrelsen på flua f.eks. Og at den er altfor hardt dresset eller er litt for stor svært mange ganger. Uansett bruker jeg aldri mindre enn 0.40 på spiss pga. mindre risiko hvis det skulle bite på en grov laks utpå sommeren.

Jeg vet at man i flere tilfeller, spesielt på vranglaks på litt varmere elv eller laks som har stått en stund på elva krever at man må helt ned til f.eks. 0.22 i spiss. Og da kan man lure laksen. Men er det pga. fortommen ?

Nei det tror jeg ikke. Man kan ikke binde ei lita flue på 0.40 og den vil ikke følge de små strømvirvlene like godt med litt for tykk dimensjon på enden. Har sett så mange ganger, og snakket med andre som har fisket et langt liv at fortommen spiller altså null rolle på laksens huggvillighet. Det er bare påkrevd i spesielle situasjoner at man må ned til "ekstrem" dimensjon på spiss. Pga. just fluas størrelse og gange.

Men risikoen er meget stor, det skal ikke mye til for å slite av 0.22 hvis en grov laks biter på og velter seg uti elva ;) Bruker gjerne 0.60 også jeg på lita sommerelv på smålaksen ved markfiske, spiller absolutt ingen rolle. Noen som har synspunkter på dette, hadde vært morsomt å høre :lol:

Men at det går an å ta en 16-kilos med 0.22 i spiss har jeg sett flere ganger, men personlig tar jeg aldri sjansen på det :blush: Det var pga. størrelsen på flua at den tok, mener jeg.

Men at laksen er krokredd, ja absolutt. Svært mange ganger utpå sommeren også på lita og klar elv. Jeg tror mange egentlig ikke er klar over at forskjellen på hugg eller ikke på svært vrang laks faktisk kan være å gå over fra dobbelkrok til enkeltkrok

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer litt an på. Min erfaring er at det lønner seg å fiske fint på lita, varm elv. Dvs lange, tynne fortommer. Men det kommer an på kulpen. Hvis man fisker grunne parti med fart på vannet har fortommer lite å si, da laksen har kort tid på å bestemme seg. Med dypere kulper og rolig vann mener jeg at jeg får flere laks med å fiske fint.

For øvrig enig angående fluevalg og størrelser. Kan gå helt ned til enkel- og dobbelkrok str 10 hvis forholdene tilsier det og da må fortommen være tynn. 0,25-0.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er laksen egentlig fortomssky det tror jeg bestemt ikke at den er ,jeg har selv tatt stor laks på o,53 siglon på varm sommer elv :)

jeg har nok mer tro på farten på flua og hvordan den går i stømmen, er også meget opptatt av fargen på flua.

at størrelsen på flua har noe og si er nok riktig og tror jeg :)

Som en meget klok mann sa til meg en gang man må fiske etter forholda og det er nok det som stemmer mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror laksen er mer sky og var for det som skjer på overflata og luften over elva enn det som skjer nedi elva. Når jeg kommer til ei ny elv fisker jeg alltid grundig på nedsiden av bruer, linjer og busker som henger over elva ettersom jeg har inntrykk av at laksen vegrer seg for å passere disse og blir stående ei stund på slike steder.

Likeledes har jeg som prinsipp å "bråke" minst mulig med fluesnøre. Dvs jeg søker alltid å løfte flua fra vannet og legge den ut på nytt i ett kast uansett om jeg kaster overhode eller spey. Tror 5-6 (eller mer) blindkast overhode eller å legge snøret 2-3 ganger på overflata i spey ødelegger sjansense for at laksen tar. Har også som prinsipp at flua alltid skal komme først. Ser veldig ofte at folk må kaste flua over til andre siden av elva med resultat at hovedstrømmen tar tak i fluesnøret slik at laksen ser snørebukta først og flua etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror laksen er mer sky og var for det som skjer på overflata og luften over elva enn det som skjer nedi elva. Når jeg kommer til ei ny elv fisker jeg alltid grundig på nedsiden av bruer, linjer og busker som henger over elva ettersom jeg har inntrykk av at laksen vegrer seg for å passere disse og blir stående ei stund på slike steder.

Likeledes har jeg som prinsipp å "bråke" minst mulig med fluesnøre. Dvs jeg søker alltid å løfte flua fra vannet og legge den ut på nytt i ett kast uansett om jeg kaster overhode eller spey. Tror 5-6 (eller mer) blindkast overhode eller å legge snøret 2-3 ganger på overflata i spey ødelegger sjansense for at laksen tar. Har også som prinsipp at flua alltid skal komme først. Ser veldig ofte at folk må kaste flua over til andre siden av elva med resultat at hovedstrømmen tar tak i fluesnøret slik at laksen ser snørebukta først og flua etterpå.

Dette du sier her er jeg så veldig enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og og ikke nødvendigvis ;-)

Har sett eksempler på at laksen i hvertfall ikke liker fortom som passerer over seg og at de forsvant ned over elva. Riktignok har du da allerede fisket forbi dem, men det var tydelig at det var noe de likte dårlig. Har også sett eksempler på lavt vann at enkelte fortomsmaterialer bryter lyset på en slik måte at man ikke ser fortommen i vannet, men du ser det på lyset på bunn at brytningen i sena lager reflekser. Jeg minimerer helst antall "feilkilder" ved alle typer fiske og bruker derfor gjerne tynnere fortom når jeg mener det er hensiktsmessig og også materiale som er mindre synlig i vann og har lysbrytning nærmere vann enn f.eks mono. (Og når mindre fluer krever det)

Ellers kommer Nikolaissen med noen gode tips og klassiske "feilkilder" her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Jeg tror i utgangspunktet ikke laksen er spesielt fortomssky, men følgende av fortommen/snøre kan skremme. Men aller helst er det nok vi som skremmer fisken med undøvendig vading og stiller oss i posisjoner som blottlegger oss for fisken. Spesielt på ei lita elv.

Og da mest på ei lita elv hvor mange standplasser er ikke så trygge som på større elv. Grunnen til at jeg mender dette, og årsaken er spesielt i sol. Selv en liten fortom lager en forholdsvis stor skygge på bunn. Særlig der deler av f.tommen flyter i filmen. Og det gjør de fleste i hvertfall litt av driftet. Det er eks sett mange steder i elvene at laks som går på elva vil stoppe eks ved skyggen av ei bru. Går ikke inn i skyggen. Straks sola er borte er det full fart. Jeg tror like gjerne at et fluesnøre skremmer like mye. Og at det kaster skygge. Det er ikke uten grunn at på en lita elv kan synkesnøre fiske være meget effektivt. Heldigvis så vil laksen på en lita elv finne seg mer strømsterke partier med en del brus i vannet, og det avhjelper oss fiskere. Både for det hastigheten på vannet er stor, ofte med en del luftbobler i vannet etc. Og flua ofte kommer i en slik fart at laksen må ta avgjørelsen meget raskt. Selv om jeg bruker en del florkarbon til mye laksefiske så er det i hvertfall på lita elv den virkelig kommer til sin rett. Og matte fortommen en tanke er også lurt tror jeg.

Men å fiske laks på 0,20 mener jeg er helt unødvendig og medfører store mulighetyer for at det går rett til hel........ Selv på lita elv kjører jeg glatt på 0,30-0,33, selv på tørt. Det har fungert helt greit. om en tenker tilbake en del år så fisket de laks med fortom av silke, og hestetaggel. Ørretfisker brukte 0,35 minimum.

Og enda fikk de vel så mye fisk den gang som nå. Jeg tror ikke hverken ørret eller laks har fått opplæring i fortomms skyhet. Men at vi har bygget mer og mer opp under at det er litt stas å få fisk på tynnest og letteset mulig utstyr, og bruker fluer etc i dag som ikke lar seg fiske med for tykke fortommer. Jeg setter også på en krok 10 en gang i blandt, men det går fint å bruke 0,30-0,33 på den. evnt med fri løkke slik at flua kan svømme fritt. Det er på liten vannstand at jegeren kommer til sin rett, snike seg frem, tenke på at en ikke står i siluett, og fiske forsiktig. Og ikke minst utnytte de mørkeste timene, eller da sola er borte fra elva!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og matte fortommen en tanke er også lurt tror jeg.

Ja, i godvær (sol) matter jeg alltid de siste 20-30 cm av snøret ved å dra et oreblad eller noe langs det uansett om jeg bruker flue eller wobbler. Dette var et tjuvtriks min onkel alltid brukte i sol, og det er ufattelig mange fiskeøkter igjen før jeg har like mange laks på samvittigheten som ham. Reflekser/lysbrytning i monoen er ikke bra.

Men det kan hende de som tok i solskinnet ville tatt uansett - hvem vet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er laksen skikkelig i hugget biter den nesten på hva som helst av fluer og fortomstyper og tykkelser.

Enkelte ganger er laksen treg. Har flere ganger bestemt trodd at fluorcarbon har reddet meg. men det er vel som med det meste annet: har man trua får man fisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har også forsket litt på dette og er det ikke påfallende hvor mange fluefiskere som forteller stolt hvor tynt og fint de fisker!

Tullete greier, jeg bruker tykkest mulig fortom jeg og får masse fisk. Det viktige er hvordan du fisker.

Når laks eller sjøørret vil ha smått da bruker jeg en løkkeknute. Og man sliter ikke mange fisk med 0,35-som er min favorittykkelse.

Bruker derimot meget tynn fortom til tørrflue og nymfefiske etter beitende fisk, men det er jo noe helt annet.

Sjøørreten bryr seg heller lite om fortommen er tykk!

Myte etter myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten bryr seg heller lite om fortommen er tykk!

Myte etter myte.

Mulig dette stemmer i elver hvor vannet er litt farget, men dette er ikke min erfaring fra elver hvor vannet er ginklart. (Vestlandet)

Samme gjelder breelver hvor sjøørretten står på grunne partier tett ved land. Da er det håpløst å fiske med 0,35 mm pluss. Det er er min erfaring iallefall. Så får det være opp til hver enkelt å bestemme om en vil fiske med "tykk" eller "tynn" fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at som det blir sagt er presentasjonen av fluen mer kritisk enn fortomens tykkelse. At laksen blir mer spooky på liten og klar elv er jo klart, og da må man jo også justere slikt at man fisker mer taktiskt og riktig i forhold til gjeldene forhold. Men om den er så sær at den ser de forskjellige brytningene i fortomen, samt glins eller ikke glins men alikevel DRITER i den sorte/black chrome saken med en, to eller tre bøyer og sylskarp spiss på, det er jeg ikke så sikker på :D "jøss en fisk, og den har to sirkler på seg, og to sånne anker lignende saker som vi ser fra båter, den er det ikke noe suspekt ved" vs "nei dæven, her var det noe som ikke stemte, det skinte i noe også var det noe som bevegde på seg foran den drukna flua med anker på"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.