Gå til innhold
Fiskersiden

Utslipp i Gaula


Recommended Posts

Er bare en ting å si, typisk norsk, og skandaløst ! Når blir det gjort noe med dette undrer jeg ?

Det er mest jabb, og bortforklaringer, vi er flinke til det i dette landet :(

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1242329.ece

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har dette med "typisk norsk" å gjøre?

Pga. at i Norge er man så innmari opptatt av miljø. Men det viser seg gang på gang at vi her faktisk er dårligst i klassen :( Og det er typisk norsk at alt skal ta så forbaska lang tid før det skjer noe. Uthalingstaktikk.

Det som skjer i våre laksevassdrag blir ikke tatt alvorlig nok, det er rimelig greit at man vil ha turisme og inntekter fra disse. Men dette som stadig skjer på Støren er å holde fiskerne for NARR !

Så derfor sier jeg at det er typisk norsk, politisk handlingslammelse, det er ganske så typisk norsk.

En ting nytter for akkurat dette eksemplet, steng fabrikken helt til fabrikken garantert har ryddet opp i forholdet. Eller gi enda hardere bøter, så det svir skikkelig. Og ryddet opp har de tydeligvis IKKE gjort. Og det er ikke bare disse som forurenser vassdraget, hva med bøndene ! Typisk norsk å ikke ta tak i dette heller, det går greit så lenge fanatiske laksefiskere strømmer til dalen ;) Denne forurensingen er ikke fiskernes ansvar, det er myndighetene (som det så fint heter) som skal ta tak i dette ! Og de vet om det :D

Så jeg vil også si bestemt at det er typisk norsk at flere av sidebekkene til Gaula også er temmelig forurenset både av spillolje og diesel (?). Det er sløvhet, og ville aldri f.eks. ha skjedd i Sverige eller Danmark. Her på berget er man mye sløvere !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foreslår du at myndighetene gjør da? Vedtar at det ikke skal skje utslipp? Står jo i artikkelen at de har oppgradert renseanlegget slik at dette ikke skal skje igjen => problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva foreslår du at myndighetene gjør da? Vedtar at det ikke skal skje utslipp? Står jo i artikkelen at de har oppgradert renseanlegget slik at dette ikke skal skje igjen => problemet løst.

Det er jo tydeligvis ikke løst da. Hyppigere kontroll, og da mener jeg ordentlig kontroll, ikke send noen udugelige kailla som står og glane på problemet over bakken. Grav opp grunnen og sjekk hvor lekkasjen kommer fra. Og steng fabrikken evt. sørg for en annen løsning på avfallsutslippet til problemet er løst !

La fabrikken ta regninga.

Pluss flere seriøse kontroller av sidebekkene ! Og det er ikke vanskelig å finne kilden/e hvis de går inn for det.

Men det kan jo selvsagt være et "problem" at så mange politikere i kommunen (les grunneiere) som faktisk kan være forurenseren selv. Eller nabogården.

Miljø koster penger, men det virker som at det skal bare gå inn på kontoen, ikke noe skal ut. Er ikke dette typisk norsk så vet ikke jeg :(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg er i grunnen ganske enig med mye av det SR sier. Og grunnen er ikke mangler på lover og regler, men mangel på oppfølging og konsekvenser. Dette være seg kraftverksoperatører som bryter minstevannføring, rømming av oppdrettsfisk, tømming av avfall, som silo, gylle, og som her slakteavfall.

I mange tilfeller er det rimligere å kvitte seg med dritten ved å tømme det ut. Det gis for få og for små bøter. Og det blir noen skriverier i en kort periode. Der er As Norge de snilleste i klassen når det gjelder konsekvenser for de som gjør noe ulovlig. Selv om det visse steder er i ferd med å skje litt mer.

For kun noen få år siden ble både Nausta og Gaula(Vestl) fyllt med gylle(Kumøkk). Ikke særlig bra for fisk og fauna.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula er jo også en av verdens beste elver på atlantisk laks, og jeg synes det er sjokkerende lite som blir gjort for å opprettholde god nok sikring av forurensning av ymse slag. Jeg har nok sett det meste av dritt og olje som renner ut i bare den ene bekken jeg fisker ved i Gaula. Og er hovedelva (Gaula) meget liten kan man jo tenke seg hvordan smolten nedenfor har det. Det gjøres ikke en skit for å bedre på forholdet/ene. Og det foregår forurensning flere plasser. Det må tas tak i dette og det vil "dessverre" koste penger. Et fremmedord når det gjeldet Gaula (kostnader). Det går som det går, år etter år og så lenge fiskerne kommer og millionene ruller inn er det greit. Så korttenkt er vi i Norge faktisk. Hva med sjøørreten ? Er nok ikke bare lakselusa som tar knekken på den, jeg har iallefall sett en markant økning av forurensning som renner ut i Gaula de siste årene. Bl.a. også med mye mere intens sprøyting av åkrene rundt elvebredden. Dette bør det også gjøres noe med, ta hyppige prøver, ta det på alvor !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.