Gå til innhold
Fiskersiden

50 dager på Hardangervidda


Eivind T
 Share

Recommended Posts

Fredag 10.juli går en gammel drøm i oppfyllelse Jeg drar til Hardangervidda for 50 dagers fiske og gleder meg noe voldsomt. I 7 uker skal jeg gå vidda på kryss og tvers og fiske i hver eneste pytt jeg passerer. Noen ”gamle” leirplasser skal besøkes og selvfølgelig skal en haug med nye steder testes. I den anledning håper jeg på gode tips fra dere som har erfaring fra Hardangervidda, gjerne PM hvis tipset er for godt. Dersom dere ikke har tips, men likevel vil kommentere eller spørre er også det fint.

Å planlegge 50 dager nøyaktig er selvfølgelig bare tull, men av praktiske årsaker har jeg noen faste rammer. Slik er ruta mi – i korte trekk:

Start fra Skinnarbu fredag 10.juli. Båt til Mogen.

Har vurdert en liten sløyfe østover, men har aldri vært i dette området. Fra ”gammelt av” vet jeg at Vråsjå, Vesle og Store Saure var gode fiskevann, men nå? Og vet noen om det er mulig å få fiskekort her. Har lest at det skal gå an å fiske i deler av Saure-vanna, men er egentlig ikke interessert i å passe meg for sinte grunneiere hvis jeg skulle havne i en forbudt sone…er visst ikke helt enkelt på Østvidda. Altså, noen som vet????

Etter hvert vil jeg svinge vestover, mot Gjuvsjå og gamle minner ved Grisletjørn. Her er det fint, selv om fisket ikke var det store da jeg var der – for 19 år siden

Så drar jeg nordvestover og fisker meg forbi Skardvatn, Kringle-Darge og Fjellsjå. Grjothalsen-området, lenger nord – vil jeg også bruke noen dager i. Her er det drøssevis av små vann – har fisket i mange av dem, og bekker og kulper i hundretall. Et herlig område, med noen godt skjulte perler. Har du ei perle herfra - tar jeg gjerne den

Lenger nord ligger jeg, igjen for gamle minners skyld, en natt ved ved Bremafoten. Her mistet jeg mitt livs viddeørret for 10 år siden. Det var under høstfiske. Regner med småfisk der i slutten av juli…

Så er det Eriksbudalen. Fin dal, men er det noen som NOEN GANG har fått fisk der (over 350 g…)???

Tirsdag 21.juli skal jeg hente kona og ungene ved Trondsbu. Vi skal innover mot Sandhaug Turisthytte. Her blir det 3-4 rolige dager med robåtfiske i Nordmannslågen, samt noen fotturer. Har aldri fisket med båt her. Gode tips??

Etter å ha pleid familefreden(som sikkert er litt tøyd i år…) følger jeg dem ut til Trondsbu igjen før jeg snur og drar tilbake, forbi Sandhaug igjen og inn i området mellom Nordmannslågen og Kvenna. Her er jeg etter hvert godt kjent ;-) - og selv om fisket kan være fint her, blir det neppe mer enn 3-4 dager før jeg fisker meg vestover. Hvis det da ikke er et vann jeg bare MÅ prøve ??

På vei vestover mot Grøndalen stopper jeg nok noen netter. Er det steder jeg bør prøve?

I Grøndalen tok jeg for mange år siden min første kilosfisk på vidda – og derfor må jeg nok ligge her en natt eller to.

OG SÅ ER JEG PÅ TOTALT UKJENT TERRENG. Store vann som Onkjellvatnet og Veivatnet skal huse fin fisk, men det er ikke i de aller største vannene jeg trives best. Er det noen vennlige sjeler der ute som har vært i området og som vil dele et vann eller to (kan evt bytte i vann fra ”sentralvidda” ). Tenkte å bruke en snau måned på vestvidda, så jeg har tid nok til å bevege meg…

Er usikker på om jeg avslutter turen i Sørfjorden eller på Haukelisæter. Hva mener dere. Er det vits i å bruke avslutningsuka fra Litlos og sørover? Har hørt at det skal være brukbart ved Hellevassbu, men..?

Ellers lurer jeg på om noen av dere har fisket på vestvidda etter reinjaktstarten 20.august – og om dette kan skape problemer for fiskinga?

Har også tenkt på mulighetene for å få tak over hodet noen netter (blir nok lei av teltet etter hvert..). Vet noen av dere om jakthytter/koier i nærheten av ruta mi som kan leies?

Jeg er uansett svært takknemlig for alle tips og innspill til viddeturen min…. og helst før den 24.6 da jeg drar til Tyrkia og så vidt får presset inn 14 dager familelykke før vidda kaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe den nye boka til Tore Qvenild om fiske på Hardangervidda, jeg tror du vil ha stor nytte av den i planleggingen din. Den forrige boka het "Hardangervidda Fiske og Fjelliv" og den er bra den óg, men du må lese litt mer mellom linjene. Fin lektyre i Tyrkia :) God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du får tid til å prøve litt forskjellige områder ja.

Selv får jeg bare tid til en uke på vidda i år. Er ikke så erfaren der, at jeg skal anbefale noe sted. Jeg går fra Valldalen og mot Litlos. Har blitt tipset om noen steder der det skal være fisk, godt over kiloen.

Jeg går innover i slutten av Juli. Dato er ikke fastsatt enda.

Lykke til og god tur. Husk å oppdater her etter turen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe den nye boka til Tore Qvenild om fiske på Hardangervidda, jeg tror du vil ha stor nytte av den i planleggingen din. Den forrige boka het "Hardangervidda Fiske og Fjelliv" og den er bra den óg, men du må lese litt mer mellom linjene. Fin lektyre i Tyrkia :) God tur!

Joda, har begge bøkene til Qvenlid - og har lest både linjene og mellom linjene. Klart lettest å lese mellom linjene når han omtaler steder jeg selv kjenner godt. Han røper jo ingen store hemmeligheter, men boka er likevel veldig grei som en grovplanlegger.

Takker ellers for gode ønsker for turen og tar fremdeles imot gode tips om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.