Gå til innhold
Fiskersiden

Børstemark suksess!


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Nja, semicircle'en til Varivas er ikke langt fra en j-krok den.

Ellers så ble det ikke brukt glidende idag, men standar 2 kroks paternoster.. Men strømmen var for sterkt til at det ble no fisk/fiske av det.

Satser hardt igjen på søndag, men først må det graves mer mark... btw de var ekle og vanskelige å tre på kroken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa har ikke noe imot mine husdyr inkludert krabber, sortkutling, reker og bullterrier. Hun har og tidligere godtatt bergnebb, tangsnelle, eremitkreps, rotter (mange) og ikke minst præriehunder... så i denne sammenheng så tror jeg noen skarve børstemark ikke betyr så mye :-) Og har jeg vært heldig med valg av livsledsagerske ? Her må det vel bli ett ubetinget JA!!

Når det gjelder semisirkel så bruker jeg den på fast ja (dubbel clipped down heter den vel), men på glidende er det kun full sirkel som gjelder for meg (men de er umulige å tre en børstemark på!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig og umulig, fru Blom! Intet er umulig, men at det er en skikkelig utfordring å tre børstemark på sirkelkrok er vi enige om[ :) ] Hadde en lengre seanse i Danmark for et par år siden som innbefattet undertegnede med kalde fingre, en sirkelkrok og et par børstemarker.[ B) ] Den seansen hadde nok egnet seg godt som underholdning, ja. Dog kun for voksne, da sensuren nok hadde fjernet noen av de ukjente profetene jeg lirte av meg..[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein og meg traff på en børstemarksverming i fjor (http://www.ti-leidland.no/cgi-bin/test/commerce.cgi?page=sjo3.html). Vi fanget noen for testing, men det var umulig og feste dem på kroken. De var meget løse i kjøttet og ubrukelige til agn (iallefall for oss), kan dette ha noe med at de svermet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en agn-nål for mark. Funker FINT. Kan tilogmed kanskje funke med sirkel.

Agn nålen er svak konisk, med ett sentrisk hull i den tykke enden. Marken trees på nålen over den tynne spissen; deretter setter krokspissen inn i hullet i den tykke enden. Deretter trees marken over fra nål til krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg for marken, ikke bare biter'n, men den har giftige børster også ifølge www.korallrev.no:

"Børstemark er som oftest uskyldige renholdsarbeidere men unntakene finnes.

En mer uskyldige artene tilhører slekten Eurythoe spp. Disse forblir små og spiser detrius og alger og er faktisk nyttige arbeidere.

Men noen arter slik som Hermodice carunculata kan bil over 40 cm.

Disse spiser og plager koraller og Tridacna muslinger og bør derfor fjernes fra akvariet.

Hvordan fjerner man lettest børstemarken?

Man kan bruke feller som selges i saltvannsbutikkene.

Andre metoder er å fange den med en stor pinsett, jeg vet også om mange som går på jakt med en stor saks. Når børstemarken viser seg, klippes denne i to deler med saksen.

Ellers står børstemark høyt på menyen til de fleste pseudochromis artene.

Jeg har selv hatt god erfaring med pseudochromis fridmani som gjorde en glimrende jobb i mitt akvarium.

Husk at børstene på siden av ormen er giftige, berør ikke disse med bare hender.

Børstemark har ikke tilnavnet ”Fire Worm” / Ild Orm uten grunn!"

Takke meg til meitemark!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Ja pass deg for fisk og for dragefisk er giftige det og !

La oss nå ikke blande våre norske godlisge børstemark med de tropiske artene

Javel, var kanskje litt kjapp der - men vet man det sikkert? At det ikke er giftige typer der ute mener jeg. Det finnes jo flere hundre arter børstemark i norske farvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de du kommer borti er farlige ihvertfall, men jo de er faktisk giftige de vi driver med og. Ta og drypp litt av "juicen" deres i ett sår og du kjenner det, men farlig... NEPPE! Vi snakke tross alt om fjæra her og den er forholdsvis godt dokumenetert.... Hva som finnes på 700 meters dype skal vi vel ikke bekymre oss for mye om ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et Rex Hunt program, hvor han la lot de (de markene de bruker der nede) tørke/renne av seg litt på en håndkle eller no, da gikk de ikke så lett i stykker, og de gikk an å tre på kroken.

Prøvde å løfte en med stangtuppen en gang, da den ooza over hele stanga, så jeg at stanga bare etsa bort...eller innbilte meg det i hvertfall.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver Thor:"gjennom kjeften", mulig det.

Jeg leste det i boka "Salte gleder".

Da jeg aldri har brukt børstemark tidligere i min karriere som sportsfisker vet jeg svært lite om disse ekle udyra.

Og hvis de henger bedre etter en tur på et håndkle så skal jeg alltids ta med et.

Hvis den biter, da ligger den tynt ann........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.