Gå til innhold
Fiskersiden

ørret på popper


roger123
 Share

Recommended Posts

har prøvd popper etter ørreten ett par-3 ganger nå, uten å lykkes. har prøvd sluk de samme dagene, da har jeg fått ørret opp til kiloen. har bare strike pro popper enda. har bestillt flere via en svensk nettbutikk. bestillte da noen som var litt mindre, 5 cm tror jeg. strike popperen er ca 7cm. noen som har forslag til hvordan jeg kan lure ørreten? farger, hurtig/sakte innsveiving, kraftige eller forsiktige rykk?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Når på dagen har du fisket og hvordan har forholdene vært? Siden det finnes ørret opp mot kiloen der så er det i det minste ok potensiale.

Hva med å notere deg litt angående ørretene i vannet, når de er mest aktive og når på dagen du får mest fisk på sluk?

Om fisken vaker og er aktiv i skumring og mot kvelden, bør det være muligheter for hugg. Skjønt det er aldri noen garanti; det står vel også av og til folk og hiver tørrflue på vak uten at noe tar, vil jeg tro. <_<

Det å prøve ut mindre poppere er heller ikke dumt. Jeg liker å ha mange størrelser, slik at jeg dekker alle spektere. Her er et eksempel på et sett du bør vurdere, om du handler litt via Ebay av og til:

http://cgi.ebay.com/8-x-50mm-NEW-MINI-POPP...p3286.m20.l1116

Med tynn sene og en god stang så hiver du disse ganske så langt.

Hva fisketeknikk angår så er det egentlig bare å prøve seg frem. Varièr metoden med små nykk, to-tre nykk på rad, la popperen ligge stille, et nytt lite nykk, rist litt smått i stangen slik at popperen "vibrerer" litt der den ligger nesten stille osv osv.

Fargemessig tror jeg fint du kan følge tipsene som gjelder sluk. Eventuelt ta det på gefühlen. :P

Jeg la ut noen tips og info i en tråd tidligere Popperartikkel. Skal forsøke å få oppdatert den en dag og legge inn avsnitt om "walk the dog" kunstagn også, så får vi se om den kanskje kan legges ut her eller noe.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på dagen har du fisket og hvordan har forholdene vært? Siden det finnes ørret opp mot kiloen der så er det i det minste ok potensiale.

Hva med å notere deg litt angående ørretene i vannet, når de er mest aktive og når på dagen du får mest fisk på sluk?

Om fisken vaker og er aktiv i skumring og mot kvelden, bør det være muligheter for hugg. Skjønt det er aldri noen garanti; det står vel også av og til folk og hiver tørrflue på vak uten at noe tar, vil jeg tro. :)

Det å prøve ut mindre poppere er heller ikke dumt. Jeg liker å ha mange størrelser, slik at jeg dekker alle spektere. Her er et eksempel på et sett du bør vurdere, om du handler litt via Ebay av og til:

http://cgi.ebay.com/8-x-50mm-NEW-MINI-POPP...p3286.m20.l1116

Med tynn sene og en god stang så hiver du disse ganske så langt.

Hva fisketeknikk angår så er det egentlig bare å prøve seg frem. Varièr metoden med små nykk, to-tre nykk på rad, la popperen ligge stille, et nytt lite nykk, rist litt smått i stangen slik at popperen "vibrerer" litt der den ligger nesten stille osv osv.

Fargemessig tror jeg fint du kan følge tipsene som gjelder sluk. Eventuelt ta det på gefühlen. :P

Jeg la ut noen tips og info i en tråd tidligere Popperartikkel. Skal forsøke å få oppdatert den en dag og legge inn avsnitt om "walk the dog" kunstagn også, så får vi se om den kanskje kan legges ut her eller noe.

får mest fisk på kvelden, uansett hva jeg bruker. det finnes nok fisk opp til både 2 og 3 kg tenker jeg, men disse er ekstremt vanskeligå å få. det er et ganske spesielt vann, fisken hopper og vaker der hele tiden. for folk som ikke har vært der før kan de nesten bli lurt til å tro at det er sverming av innsekt på gang, men det er nok rett og slett bare at fisken der er gal! :D hehe. det er forresten både vanlig brun ørret og regnbueørret (utsatt) der. begge slagene har god kondisjon og størrelse. jeg får nok bare fortsette å prøve. :)

Endret av roger123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sensommern for en del år siden tok jeg mye stor ørret på popper fisket nærme land. Det som ga best resultat var små poppere med rolig gange og ett tilfelldig rykk i ny og ne. Finnes jo poppere som imiterer frosk, disse må jo være killer under harvesessongen.!!

bra å høre at det er muligheter for å ta den da. hvilke farger brukte/bruker du på popperne da? frosker har jeg bestillt, sitter bare å venter på at de skal komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i går fikk jeg min første ørret på popper´n!! ;) dritgøy! men det jeg vart litt overrasket over var at ørreten var bare litt over 200 gram! hehe. sagt det før, sier det igjen, "ørreten er glupsk!!"

det var nok bare teknikken som manglet inn til i går. skal ut å prøve i dag igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :) Teknikk og variasjon har veldig mye å si, nå er du nok et steg nærmere å knekke koden.

takk!! :) jepp, ett steg nærmere nå. :) men i kveld var det ikke sjangs til å få noe. vært for varmt, +/- 30 grader i dag. fisken har dårlig matlyst i slikt vær. men natt til søndag tar jeg den! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hei! er det noen som fikk prøvd ut popper etter ørreten i sommer? vært veldig artig å høre om det er noen som har synspunkter på dette igjen? har fått ett par fisker, men ikke det helt store. har heller ikke fått prøvd det så mye som jeg hadde håpet. men veldig artig når den først tar. fikk heller ikke prøvd den så mye i børgefjell heller, der var det andre ting den heller ville ha! :wacko: det var forresten en konge tur. de 3 siste dagene ble gjennomsnittet av all fisken vi fikk, 1,1kg!! den største var 1,5kg, så veldig gjevnstor fisk. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd å prøvd i et innløp i ei lita elv i Bjugn. Når sjøen stiger så går laksen og ørreten opp og beiter i en stor kulp. Det er så grundt at en ser sporen på fisken, masse aktivitet og hopping. Det eneste fisken ikke har gjordt er å bite på det jeg har dæljet ut i vannet mange kvelder. Det har begynt å irritere meg at det skulle være så vanskelig å få fisk her, om et så bittelite napp hadde hjulpet på. Etter å ha lest denne tråden og linken til poppersiden så bestilte jeg disse billige Ebay popperene, tok 60 mm istedet for 50mm.

Så igår på fjære sjø satt jeg meg til med innløpet og begynte å hive denne aluminiumsklumpen uti. Nappet og sveivet inn, litt teknikk trening var på sin plass før fisken begynte å trekke inn. Sjøen begynner å stige og til min store forundring så tok det ikke lang tid før det var en veslevoksen fisk på andre siden av snøret.

Litt sent å tenke på, men først da begynte jeg å tenke på hva jeg hadde av utstyr. Lita stang, med ei snelle til 59 kroner og 020 sen av ukjent kvalitet, alt kjøpt på tilbud på XXL. Bra var det jo at begge hovene og hodelykta lå igjen i bilen :blush: Det begynte å bli rimelig mørkt og bredden var sleip av alger.

Fisken ville selvfølgelig ned strømmen, under ei lita bru, og ut i sjøen igjen men det ville ikke jeg. Jeg bremset det jeg turde og greide å overbevise fisken om å være i kulpen. Siden jeg hadde så spinkelt utstyr lot jeg fisken styre på og trette seg ut selv. Ett kvarter senere lå det en to kilos laks på land ^_^

Opp i bilen for å hente lys og hov, samt ei snelle med litt tykkere sen, for det går større fisk uti kulpen. Fire fem kast og fast fisk på popperen igjen. Denne gangen med hodelykt og hov så det gikk lettere å lande fisken. Det var jo et lite helvete å få fisken og popperen ut av hoven. Du verden som den ledige kroken hadde viklet seg inn i nettet når fisken sprellet, ikke misforstå jeg klager ikke.

Prøvde litt til men det var bekmørkt og helt stilt i kulpen, så jeg pakket sakene.

Selv om det var forferdelig vær med kraftig regn og vind til tider, så ble det en utmerket kveld på meg. Jeg hadde fått prøvd en ny og morsom fisketeknikk og endelig fått fisk i den hersens kulpen.

Ny tur i kveld blir det helt garantert.

Disse Ebay popperene er absolutt ikke de beste kvalitetsmessig. Fikk litt lakkskader etter et par turer innom fiskekjeften og litt dæljing mot steiner.

Endret av Luden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, gratulerer med popperfangst.

Om litt lakk ramler av så spiller det liten rolle; det er selve effekten som er viktig. Jeg har et lite lass i diverse farger, men har ikke opplevd særlig selektiv interesse fra fisk hva farger angår. Det går mer på at fisken er i rett modus og jager, både nær overflaten og litt dypere.

Lakkskader som følge av fisketenner er kun et bra tegn, spør du meg. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å prøvd i et innløp i ei lita elv i Bjugn. Når sjøen stiger så går laksen og ørreten opp og beiter i en stor kulp. Det er så grundt at en ser sporen på fisken, masse aktivitet og hopping. Det eneste fisken ikke har gjordt er å bite på det jeg har dæljet ut i vannet mange kvelder. Det har begynt å irritere meg at det skulle være så vanskelig å få fisk her, om et så bittelite napp hadde hjulpet på. Etter å ha lest denne tråden og linken til poppersiden så bestilte jeg disse billige Ebay popperene, tok 60 mm istedet for 50mm.

Så igår på fjære sjø satt jeg meg til med innløpet og begynte å hive denne aluminiumsklumpen uti. Nappet og sveivet inn, litt teknikk trening var på sin plass før fisken begynte å trekke inn. Sjøen begynner å stige og til min store forundring så tok det ikke lang tid før det var en veslevoksen fisk på andre siden av snøret.

Litt sent å tenke på, men først da begynte jeg å tenke på hva jeg hadde av utstyr. Lita stang, med ei snelle til 59 kroner og 020 sen av ukjent kvalitet, alt kjøpt på tilbud på XXL. Bra var det jo at begge hovene og hodelykta lå igjen i bilen :blush: Det begynte å bli rimelig mørkt og bredden var sleip av alger.

Fisken ville selvfølgelig ned strømmen, under ei lita bru, og ut i sjøen igjen men det ville ikke jeg. Jeg bremset det jeg turde og greide å overbevise fisken om å være i kulpen. Siden jeg hadde så spinkelt utstyr lot jeg fisken styre på og trette seg ut selv. Ett kvarter senere lå det en to kilos laks på land :lol:

Opp i bilen for å hente lys og hov, samt ei snelle med litt tykkere sen, for det går større fisk uti kulpen. Fire fem kast og fast fisk på popperen igjen. Denne gangen med hodelykt og hov så det gikk lettere å lande fisken. Det var jo et lite helvete å få fisken og popperen ut av hoven. Du verden som den ledige kroken hadde viklet seg inn i nettet når fisken sprellet, ikke misforstå jeg klager ikke.

Prøvde litt til men det var bekmørkt og helt stilt i kulpen, så jeg pakket sakene.

Selv om det var forferdelig vær med kraftig regn og vind til tider, så ble det en utmerket kveld på meg. Jeg hadde fått prøvd en ny og morsom fisketeknikk og endelig fått fisk i den hersens kulpen.

Ny tur i kveld blir det helt garantert.

Disse Ebay popperene er absolutt ikke de beste kvalitetsmessig. Fikk litt lakkskader etter et par turer innom fiskekjeften og litt dæljing mot steiner.

morro å høre at det er flere som prøver seg på dette. supertat det fungerte! jeg har ikke hatt like mye hell med popper som jeg hadde håpet på i sommer. jeg har fått ørret på popper, men ikke den helt store fangsten. men morro når den biter, det er det! du har ikke testet det på ørret da? gjerne kom med en rapport hvis du tester ut det. greit å få flere meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morro å høre at det er flere som prøver seg på dette. supertat det fungerte! jeg har ikke hatt like mye hell med popper som jeg hadde håpet på i sommer. jeg har fått ørret på popper, men ikke den helt store fangsten. men morro når den biter, det er det! du har ikke testet det på ørret da? gjerne kom med en rapport hvis du tester ut det. greit å få flere meninger om dette.

Ser jeg ikke nevnte det, men fisk nummer to var en ørret på 1,4 kilo. Kvelden etter fikk jeg en liten piltørret på 300 gram. Den tenker jeg jeg skal innvie min nyinnkjøpte røkovn med.

Endret av Luden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.