Gå til innhold
Fiskersiden

Påhengsmotor 2.5 - 5 hk


ParavanSalamander
 Share

Recommended Posts

Hei,

Er på utkikk etter en liten påhengsmotor i intervallet 2,5 - 7 hk, men er usikker på type og merke. Tenker å kjøpe nytt da det vel er en viss risiko å kjøpe brukt om man ikke er rimelig motorkyndig og kan reparere selv. Regner med at 4-takts er det de fleste kjøper idag? Ser at slike er relativt dyre, fra 5-15k, men besparelsen i bensin og mindre støy "betaler seg" vel? Tenker 4-5 hg skulle være nok til 12-14 fots båt? 7,5 hk er vel tung å bære fra bil over i båt? Jeg leier, låner ofte båt så det er en aktuell problemstilling.

Hvilket merke anbefaler dere ut fra egen erfaring? Jeg skal bruke motoren primært i ferskvann (litt i saltvann) til dorging etter ørret etc. Dette er vel ikke hardcore trolling men jeg spør her siden dere nok har god peiling på små snertne hjelpemotorer! Har ikke råd til å bruke mer enn nødvendig av kroner på slik motor men tenker det i lengde vil lønne seg å kjøpe nytt og ta godt var på den.

Kort / lang stamme?

Tank i motor eller ekstern?

Merke?

Gode tilbud som noen kjenner til?

Har mulighet til å kjøpe i Sverige eller Danmark med litt ekstra innsats, er det mye å spare, verdt bryet?

(til admin: flytt denne over i 'tilleggsutstyr' dersom den passer bedre der!)

Endret av ParavanSalamander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er vel alt som finnes på markedet i dette segmentet like ille, bråkete med mye vibrasjoner. Eneste fordel de nye små 4-takterene i forhold til 2-takterene er at en slipper 2-takts stanken. Pris er det eneste det konkureres på. Hva du kjøper tror jeg er hipp som happ, tror det er minimal forskjell om det står Yamaha, Honda, Suzuki, Tohatsu eller Mercury på motoren. Mercury sine motorer er laget av Tohatsu som er kjent for å lage pålitlige motorer, Tohatsu het tidligere Nissan.

For å få noe som er brukbart trengs enten to sylindrer eller motvekter og tror en må opp på 6hk for å få en slik motor, dyr og tung vil en slik motor også være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er vel alt som finnes på markedet i dette segmentet like ille, bråkete med mye vibrasjoner. Eneste fordel de nye små 4-takterene i forhold til 2-takterene er at en slipper 2-takts stanken. Pris er det eneste det konkureres på. Hva du kjøper tror jeg er hipp som happ, tror det er minimal forskjell om det står Yamaha, Honda, Suzuki, Tohatsu eller Mercury på motoren. Mercury sine motorer er laget av Tohatsu som er kjent for å lage pålitlige motorer, Tohatsu het tidligere Nissan.

For å få noe som er brukbart trengs enten to sylindrer eller motvekter og tror en må opp på 6hk for å få en slik motor, dyr og tung vil en slik motor også være.

jei har ein suzuki 4hk 4t helt ny men vil ha et par drag før den starter ville ha godt får jamaha jei har jamaha på trollingbåten min når e hadde den ut å år hadde den ikke vert startet i heile vinter men den starta på første draget:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tror jeg ville sett på Finn.no og de om det er noen gode tilbud, evnt sende en mail til ett par av de store annonsørene her og høre om de har noen gode tilbud. Eks. på en demo. Om du kjøper det ene eller det andre fabrikatet tror jeg ikke spiller noen rolle. Normalt er de bra alle sammen . Kan være litt forskjell på støy etc. Og skulle det være noe galt så kan det hende med hva som helst fabrikat.

Nå er det vel snart ingen som har/selger 2 takt i småmotorsegmentet heller. En 9 hk ca veier ett sted mellom 38-44kg. Og det er jo tungt nok å bale med. Går en ned noen hk så ligger en 6Hk på rundt 25 kg.

Det er jo levlig å løfte av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Ja det bør ikke være over 25 kg, blir for mye banning når jeg skal bære den gjennom kvist og kvast i nattens mulm da :)

Vurderte en stund elmotor, minn kota etc., men har kommet til at det fremdeles vel ikke er nok batterikapasitet til lange økter, samt at det er lettere med et par kanner bensin i tynt befolkede strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser det er en stund siden tråden ble laget, men kan da si noe for det. Merke er hipp som happ. Det er i beste fall kun marginale forskjeller mellom ulike merker på nye motorer. Vil anbefale ny motor, for etter å ha kjøpt 5, 6 brukte motorer har jeg merket meg at det er mye lureri rundt omkring. Om det er slik at selger har null peiling eller er ute etter å lure folk, skal være usagt, men det er uansett tryggest å kjøpe ny.

Endte sjøl med en brukt 4 hk Yamaha 4-takt for to år siden. Denne skulle være ny, men var tre år gammel... Før den hadde jeg en 4 hk Yamaha 2-takt. Likte 2-takteren bedre. Virket mer solid enn plastrælet jeg har nå (plast bærehåndtak som garantert ryker om motoren velter i garasjen, samt mykt plastdeksel som garantert får stygge riper bare ved å se på den). Må nappe ca 15 ganger i startsnora hver gang den er kald, og den bråker mer enn den gamle, som var ti år gammel og var fullstendig perfekt, med unntak av at den hadde lang stamme. Jeg ville ha kort. Den gamle virket rett og slett som en mer solid motor. Minst like driftssikker og. Alltid start på første draget.

Om du skal ha kort eller lang stamme avhenger av akterspeilet. Undervannshuset skal være under kjølen. Dvs "vingene" over propellen. Er båten tilpasset lang stamme, og motoren er kort, vil ikke propellen jobbe effektivt, men kanskje suge luft. Er akterspeilet for kort stamme vil en motor med lang stamme komme langt under kjølen. Dette vil påvirke blant annet turtallet på motoren. Den vil gå tyngre. På en lett liten båt har det ikke stort å si, men på store motorer vil man ikke klare å oppnå god hastighet i forhold til om den hadde hatt kort stamme. Jeg har lang 50 hk på min, som burde hatt kort. Med kort ville den antakeligvis ha gått minst 5 knop fortere.

Mål akterspeilet på båten din. Forskjellen mellom kort og lang stamme er ca ti cm. På min korte er det 45 cm fra oppunder festet til nederste vinge over propellen. Leier du stadig vekk båt, er det jo tryggest å kjøpe en med lang stamme. Da er man sikker på å kunne bruke den uansett. Lang stamme er nok litt mer anvendelig enn kort sånn sett.

Når det gjelder innvendig eller ekstern tank ville jeg gått for ekstern tankt. Man får tanker på 10 - 15 liter. Det holder i massevis for en liten tass. Jeg har innvendig tank på min, men den går fort tom. Er vel bare på en drøy liter tror jeg. Et par timers dorging med litt fart, så er den tom. Og uansett må man ha med en bensinkanne for å fylle etter. Og det kan være en utfordring om man går tom med tre snører ute bak båten i vind og bølger, samtidig som man skal fikle med bensinkanne og treffe påfyllingshullet oppå motoren (stadige erfaringer!). Blir ofte litt søl! I tillegg må man kanskje lene seg litt ut bak båten. Ikke veldig trygt det heller om det er bølger.

Om du går for brukt motor, se helst etter en som har gått kun i ferskvann. Påhengsmotorer henter kjølevann fra vannet du fisker i. Saltvann tærer mye mer på motorens kjølesystem enn ferskvann. Etter en del år har kanskje saltvannet irret i stykker kjølesystemet, og motoren kan kastes (dyrekjøpt erfaring fra fadern). Selvfølgelig kan jo forrige eier ha kjørt ferskvann gjennom systemet etter hver tur han har hatt i saltvann, men hvilken garanti har du for det? Skal du bruke den i saltvann, så dupp den i ferskvann og kjør den litt før du setter den fra deg. Levetida øker garantert. Jeg spruter alltid WD40 på motoren og vasker og vokser deksel og stamme etter bruk i saltvann, i tillegg til å ta en runde i ferskvann.

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.