Gå til innhold
Fiskersiden

Innstillinger av ekkolodd


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) Jeg har testet min nye kombiploetter av typen Lowrance HDS 7.

Nå testet jeg litt div, og fant forsåvidt ut litt. Det var mye vind og en del bølger. Men enkelte ganger mistet loddet kontakten. Nå kjørte jeg stort sett på automatisk med div variasjon av paletter etc. Jeg regner med at det var en kombinasjon av bølger og motorens forstyrrelser pga hvirvler fra proppelen som gjorde at det blakket ut en gang i blandt. Jeg har fult instruksjonen på monteringen av giveren som er en P66.

Ved drift og riktig hastighet så tegnet den bunn og vannlag helt fint ned til 200m så lenge det ikke bølget for mye eller jeg hadde hastighet der det hvirvlet maksimalt rundt hekken. Jeg prøvde både med 50KHZ og 200, samt kombinert på skjerm

Så spørsmål:

1. I menyen på HDS finner jeg ikke P66, men en del andre Airmar, samt en del andre benevnelser som eks.

generic 50/200Khz. Jeg valgte denne til P66, korrekt???

2.pingspeed hva gjør denne og hva bør den stå på? jeg ser at det sier litt om vanntype klarhet mm. evnt hva bør en passe på her med hensyn til farge og uklarheter i vannet? Denne sto vel på 15 når jeg startet opp HDS en.

3.Det er en del ferdige program eks for trolling sakte, trolling fort etc etc.

Skifter man menyen etter som man eks kjører en transport strekning med større fart? Og går tilbake i en annen modus ved fiske.

4. Evnt hva anbefaller dere å pass på ved instillingen ved større fart i forhold til sakte?

Evnt andre tips en bør kjenne til. :blush:

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har testet min nye kombiploetter av typen Lowrance HDS 7.

Nå testet jeg litt div, og fant forsåvidt ut litt. Det var mye vind og en del bølger. Men enkelte ganger mistet loddet kontakten. Nå kjørte jeg stort sett på automatisk med div variasjon av paletter etc. Jeg regner med at det var en kombinasjon av bølger og motorens forstyrrelser pga hvirvler fra proppelen som gjorde at det blakket ut en gang i blandt. Jeg har fult instruksjonen på monteringen av giveren som er en P66.

Ved drift og riktig hastighet så tegnet den bunn og vannlag helt fint ned til 200m så lenge det ikke bølget for mye eller jeg hadde hastighet der det hvirvlet maksimalt rundt hekken. Jeg prøvde både med 50KHZ og 200, samt kombinert på skjerm

Så spørsmål:

1. I menyen på HDS finner jeg ikke P66, men en del andre Airmar, samt en del andre benevnelser som eks.

generic 50/200Khz. Jeg valgte denne til P66, korrekt???

2.pingspeed hva gjør denne og hva bør den stå på? jeg ser at det sier litt om vanntype klarhet mm. evnt hva bør en passe på her med hensyn til farge og uklarheter i vannet? Denne sto vel på 15 når jeg startet opp HDS en.

3.Det er en del ferdige program eks for trolling sakte, trolling fort etc etc.

Skifter man menyen etter som man eks kjører en trasport strekning med større fart? Og går tilbake i en annen modus ved fiske.

4. Evnt hva anbefaller dere å pass på ved instillingen ved større fart i forhold til sakte?

Evnt andre tips en bør kjenne til. :blush:

Pingspeed bestemmer hvor ofte loddet sender opp til maks 30x i sekundet tror jeg. Sett den til 50% som et utgangspunkt. Har du oppdatert programvaren i HDSen? Den siste skal ha mange forbedringer, også når det gjelder å holde bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingspeed bestemmer hvor ofte loddet sender opp til maks 30x i sekundet tror jeg. Sett den til 50% som et utgangspunkt. Har du oppdatert programvaren i HDSen? Den siste skal ha mange forbedringer, også når det gjelder å holde bunnen.

:blush: jeg har ikke oppdatert den, har ikke sjekket om den har siste softweare enda. Fikk den for ett par uker siden. Leste på Lowrance siden sider hvordan en skal sjekke dette. Så jeg skal se i løpet av helgen.

Takk for tipset!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush: Jeg har testet min nye kombiploetter av typen Lowrance HDS 7.

Så spørsmål:

1. I menyen på HDS finner jeg ikke P66, men en del andre Airmar, samt en del andre benevnelser som eks.

generic 50/200Khz. Jeg valgte denne til P66, korrekt???

Velg B60

2.pingspeed hva gjør denne og hva bør den stå på? jeg ser at det sier litt om vanntype klarhet mm. evnt hva bør en passe på her med hensyn til farge og uklarheter i vannet? Denne sto vel på 15 når jeg startet opp HDS en.

Jeg kjører alltid med ping speed på max

3.Det er en del ferdige program eks for trolling sakte, trolling fort etc etc.

Skifter man menyen etter som man eks kjører en transport strekning med større fart? Og går tilbake i en annen modus ved fiske.

Klart vann er det som fungerer best for meg, men så er jo vanet på Mjøsa klart også

4. Evnt hva anbefaller dere å pass på ved instillingen ved større fart i forhold til sakte?

Bruker alltid klart vann instillingen

Evnt andre tips en bør kjenne til. :)

Jeg kjører også opp bildehastigheten i forhold til normalinstilling. Velg programinnstilling før du juster ping speed og bildehastighet. Jeg kjører som oftest i automatisk modus, men øker følsomheten litt i forhold til normalen. Synes palett 13 funger best

Hvis du ikke har softwareversjon 2.0.xxx eller 2.1.xxx må du oppgradere med en gang, første versjonen jeg hadde var ikke særlig bra.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Flere enn meg som har hatt problem med nedlastningen fra Lowrance, prøvd div varianter på PC, men stopper etter at Wizzarden kommer. Kommer så langt at den laster ned programvaren etc, og en få kjørt hele veien til der du velger stasjon du skal lagre på. Etter dette kommer installasjon, men der stopper det helt, og blir hengende i lang tid. Vil ikke dumpe det inn på SD brikken. Det kan være en feil på min PC selvfølgelig, men siste oppdatering på java etc er OK, og jeg ser at korslotten lyser etc, men ingen ting vil over. Jeg har puttet inn en SD brikke med noen bilder på og det gikk fint å få de over til PC en, men ikke programmet motsatt vei. Kommer helt til slutt en feilmelding om U/I ..... ett eller annet. Da har det stått i 15 min med installasjons bilde stående i 0%. Jeg har også prøvd å lagre nedlastingene og gjøre andre vrier, men det stopper på samme måte. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.