Gå til innhold
Fiskersiden

Bilder/Beskrivelse børstemarkimitasjoner


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Om du åpner snørebuktene dine litt når du kaster med BM, så skulle det ikke være noe problem. Det funker i hvertfall for meg, men jeg er avhengig av å kaste litt roligere og med litt videre snørebukter enn vanlig.

Her erfart det samme, men det gir jo kortere kast :)

Og i mørket er det ikke like lett med god kontroll over bukter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men i mørket er ikke lange kast et must. de fleste fiskene tar overaskende nærme føttene. kommer jo selvsagt an på dypet. er det lang grunt er det jo bare å knalle i vei.så er det bare å vente på april og håpe på et knall nattefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Verdens enkleste børstemarkimitasjon "bindes" slik:

1) Velg en svivel uten hempe etter hvor tung du vil at flua skal være.

2) Knyt fast en ca 10 cm lang dobbel lengde (løkke) av multisnøre til det ene øyet på svivelen.

3) bind fast en ca 10 cm lang kaninskinnstrimmel til svivelen. Bruk gjerne tampen av mulitisnøret (ikke løkka seff) så slipper du å finne fram bindetråden.

4) Sy 3-4 lange sting (med nål) med multiløkka ned langs skinnstrimmelen

5) Fest en passende krok til enden av multiløkka som nå stikker ut bakerst på skinnstrimmelen. Kroken festes som man fester krok på en opphengerløkke.

6) Etter 1 min, en knute og tre/fire surringer er du nå ferdig og har bundet en sprell levende børstemark

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Og den flua er...???? Du glømte vist å si det:)

ja og det er vel IKKE noen tvil om at det er remy's killer/wolly bugger han referer til[ :) ] sorry remy, du får meg ikke til å vedgå at den er forskjellig fra en WB selv om jeg har tatt mange fisk på denne flua "di".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig nødvendig med to kroker? Hva tilsier erfaringene, tar fisken stort sett på den bakerste, eller? Ser for meg en variant med svivel uten hempe som festes i fortommen, 10 cm tjukk monofilament, en krok i enden, og masse chenille. Reduserer vel problemet med at flua henger seg opp?

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Og den flua er...???? Du glømte vist å si det:)

ja og det er vel IKKE noen tvil om at det er remy's killer/wolly bugger han referer til[ :) ] sorry remy, du får meg ikke til å vedgå at den er forskjellig fra en WB selv om jeg har tatt mange fisk på denne flua "di".

Hehe, joa, kan godt sende deg en i posten jeg så kan du se forskjellen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blowfish

Er det egentlig nødvendig med to kroker? Hva tilsier erfaringene, tar fisken stort sett på den bakerste, eller? Ser for meg en variant med svivel uten hempe som festes i fortommen, 10 cm tjukk monofilament, en krok i enden, og masse chenille. Reduserer vel problemet med at flua henger seg opp?

RuneW

er det breiflabb du skal fiske??[ :) )][ :) )][ :o )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen børstemarker jeg bruker. De er store 12 og 14 cm. Har brukt dobbel 0,15 fierline i midten. Den tynneste er sydd av en enkel remse med kaninhår og med kuleøyne, og den tykkeste er med dobbel remse uten øyne. Festet på en svivel oppe. Bruker enkelkrok bak da den er veldig myk og henger seg lett opp ved bruk av krok forran også. Den tynneste er ganske grei å kaste med så lenge bevegelsene er rolige. Går faktisk å kaste hele snøret ut. Den tykkeste er noe mer kronglete å bruke, men gir en vannvittig siluett. Fisken tar litt rart på disse fluene, forsiktig. Tror jeg skal lage dem korter, og litt fortynget nestegang. Disse er ganske slitt. Fisken har nappet av marabu'n som var bundet på kroken.

300320052246Xp5K2fhhRMJdexME6u.jpg?78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Carl

sitat:Opprinnelig postet av Blowfish

Er det egentlig nødvendig med to kroker? Hva tilsier erfaringene, tar fisken stort sett på den bakerste, eller? Ser for meg en variant med svivel uten hempe som festes i fortommen, 10 cm tjukk monofilament, en krok i enden, og masse chenille. Reduserer vel problemet med at flua henger seg opp?

RuneW

er det breiflabb du skal fiske??[ :o )][ :o )][ :o )]

Tar gjerne en breiflabb på fluestanga om sjansen skulle by seg! [ :) ][ :) ]

Nei, jeg mener seff en 10 cm lang og tykk mono som alternativ til fireline. Og jeg ser på bildet til Svenna at han tenker på akkurat samme måten.

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.