Gå til innhold
Fiskersiden

Rigor slår til..


h1rik
 Share

Recommended Posts

Hehehe...jeg skjønner at jugetelegrafen fungerer.

Det ble en fin søndag gitt, ikke bare værmessig sett.

5649_121145505085_729250085_3475986_6279483_n.jpg

Vi gutta som blæs troppet nok en gang opp i Nidelva til fiskedøgn, selv om sola brant på ryggen og elva var mini.

MEN, en vesentlig forskjell fra den siste uka; temperaturen hadde falt 2-3 grader (sikkert seiches pga vindretningsendringer eller noe sånt i Selbusjøen :D )

16 grader er kjipt, mens 13,2 grader er knall, og da er det mulig å komme på talefot med de som er større en 1 komma...

Jeg fikk umiddelbart ferten av storlaks når jeg rigget opp lettspinnutstyret mitt, en lpx 11 fot og aspire 2500 snelle med 0.17 mm flettasnøre.

Jeg rigget opp wobbleren, og maskinfisket meg nedover renna på valdet, uten særlig annet en oppkvessing av rødfargen på ryggen.

Dette var som forventet.

Det er lite laks på farten i Nidelva om dagen, og de store står og trykker i hølene.

Wobbleren ble som vanlig byttet ut med sluken etterhvert, for elva breier seg ut ovenfor hølen. Viking Herring gull/rød 22 gr...go-sluken sin.

Med ett hører jeg et skval i hølen, 30 meter nedenfor.

Som ei røyskatt hopper jeg fra stein til stein på mine fine brune sandaler (ja, vi fisker i shorts og sandaler i Nidelva) og ned til skvalet.

Et presisjonskast noen meter utenfor ga ingenting. Det neste kastet gikk 5 meter bak skvalet og litt lenger inn.

Noen sekunder med innsveiving.....og jeg kjente forsiktige kakk på sluken. Ajajajaj...alle hår på kroppen reiste seg!

For ti år siden hadde dratt til tvert, i dag fortsetter jeg å sveive og kanskje roer ned tempoet litt også.

Da smalt det!

Tunge gyng i stanga avslører fin fisk.

En utrolig morro kamp på lett utstyr utspant seg de neste 10-15 minuttene, hvor de verste utrasene var sikkert 40-50 meter på kort tid. For en deilig følelse å kjøre storlaks på lettspinn!!

Etter fire slike utras, etterhvert noe kortere, fikk vi se fisken.

En sølvblank storlaks, med sluken langt nedi halsen. Det gir ro i kroppen, for mine lakser sitter vanligvis aldri godt med mindre de er under 2 kilo...

Og ro, det trengte jeg, for håveren "slapp" ut fisken etter å ha lekehåvet den første gangen...laksen var i håven og det var bare å løfte opp, men neida....fisken svømte ut i gjen og tok likegjerne et nytt 10 meters utras.

Spørs om ikke fistelstemmen min da hørtes ned til Midtbyen da.. Denne seansen har vi faktisk på film, og det blir morro å se og høre kaoset. Jeg husker ikke hva jeg lirte ut av meg da dette pågikk, men det egner seg vel nepde på trykk.

;)

Jeg kan le av det nå, siden fisken ble berga, men hadde den gått på det siste utraset der, så hadde en stykk håver havnet i elva.

Laksen kom på land, og ingen sure miner.

Lusete og fin hunnfisk på 10,2 kg og 100 cm.

5649_121138690085_729250085_3475850_6644220_n.jpg

Gummitarzan-Rigor poserer med 10,2 kilo sølv fra Nidelva

5649_121187235085_729250085_3476884_4871978_n.jpg

Torpedolaks, som dro godt på 2500-snella og lagde fin bue på LPX`n....

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjeder meg noe grenseløst i sofaen med foten i gips, så her kommer en liten fangstrapport fra tidligere i sommer.

Dette var liksom døgnet hvor jeg skulle teste flueduppen for alvor. Fin temperatur i elva, men sørgelig lite laks.

Allikevel, dette er sånt som man er vant til når man er laksefisker. Ofte sitter`n ut av ingenting, til tross for lite aktivitet....

Vel, elva gikk stor og litt ukurant for flua på valdet mitt.

Erfaringsmessig så blir elva kjørt ned mot kvelden, regulert som den er, men dette drøyde noe så innmari denne kvelden. Hadde forhåpninger om nedkjøring tidlig på kvelden før godlyset kom, men det skjedde overhodet ingenting. Irriterende.

Kun en plass er skikkelig fiskbar med flueduppen på 100+ kubikk, og det er brekket.

87349_s.jpg

Brekket i godlyset, tatt med et dårlig mobilkamera..

Denne kvelden gikk jeg med den sagnomsuste lille tuben som heter Nidelvens Dronning. Mønsteret er like enkelt som det er hemmelig :)

Det skjedde ingenting, og godlyset var for lengst kommet. Elva gikk stor, og...men vent litt, nå ble den jaggu kjørt ned! Klokka var godt over 0100, og endelig satte "fienden" ned elva!

Kanskje det ble noen muligheter på godplassene før bett-tiden var slutt?

På det samme kastet som jeg merket nedkjøringa, så dro det skiklig til ute på brekket. Tunge, seige drag.....

Jøss!....Fisk!

En diger fisk rullet seg mistenkelig nedover strømmen, dette må da vitterlig være en enorm sjøørret!!!!!!!

Fisken gjorde noen seriøse death-rolls, og avslørte seg som sjøørret med størrelse godt over min personlige rekord...eller var det en stor laks med sjøørretopppførsel?

Vel,vel...Death-rolls ender som regel med mistafisk, og selvfølgelig også denne gangen.

Den flunkende nye Kamasantubekroken virka ikke godt nok...

Elva datt fort nå, og var snart ned på 40 kubikk. Med sjøørret-rusa på plass for eventuell stamfisk til Tofa, samt avkrokingsmatte og monsterhåv på plass, tok jeg derfor noen målrettede kast på en steady vaker litt oppå brekket.

Den tok momentant, og var av den spreke sorten som ploget høyt rett under vannskorpa. Heldigvis en som ikke hadde lært seg death-rolls! Med svak brems og finjustering med tommelen ble det en morsom kamp, og etter noen minutter lå fisken i håven.

En flott hannørret med stor krok, betydelig mindre enn den jeg mista, men fin størrelse å donere bort til stamfisk.

5649_123218010085_729250085_3519480_8291245_n.jpg

4,5 kilo og ca 74-75 cm.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing :) Du er en kløpper på de vakre dronningene !

Men det så ut som det var ingenting å gjøre i Nidelva idag, den gikk stor og var ganske så brun. Kjørte buss mange ganger over Kroppanbrua idag. Noen prøvde seg i båt på Trekanten (?), eller rett nedenfor brua, på brekket. Men det så vel møkkete ut fargen i elva akkurat da ja. Men til kvelds kanskje :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.