Gå til innhold
Fiskersiden

Jigg fra Storm


Thomas94
 Share

Recommended Posts

De største rigger jeg gjerne med en ekstra trippelkrok (Owner Stinger) som festes lang bak på halen, men ikke så langt at den ødelegger gangen. Trippelkroken festes i en senestump i samme øyet som senen fra stangen. Jeg har fisket brukbart ned til ca 50 meter med den nest største (135g) når det ikke har vært for mye strøm. De to minste har jeg ikke fått god kontakt med dypere enn 30 meter når det har vært moderat strøm. Selvlysende utgave har hittil gitt meg sei, brosme, kveite, torsk og steinbit.

Det skal nevnes at det er hard strøm i Sørøysundet der jeg har brukt dem unntatt i periodene rundt flo og fjære slik at andre vil mene at de får dem til å fungere på dypere vann også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde disse i dag for første gang og fikk brosme på 150m med en på 264g selvlysende storm. Gikk fint å fiske når det var lite drift. Fikk også en 3,5 kg sei under sveiving opp fra opp fra dypet så det ser ut til at den funket bra! Var forøvrig den eneste seien jeg fikk i deg da den ikke var i bett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

prøvde disse i sommer, fikk mye fin sei og torsk.

var på vei til å slutte for dagen da det nappa noe for jæv....

dette var ei kveita på 17,1kg. så disse funker helt ok vil jeg si.

et tips er å tre en treblekrok bak på halen, dette vil øke skjangsen for fast fisk.

Endret av sportsfiskerab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde disse i sommer, fikk mye fin sei og torsk.

var på vei til å slutte for dagen da det nappa noe for jæv....

dette var ei kveita på 17,1kg. så disse funker helt ok vil jeg si.

et tips er å tre en treblekrok bak på halen, dette vil øke skjangsen for fast fisk.

Men bakdelen med treble i halen er at det kan hemme bevegeligheten i jiggen, så jeg tror ikke akkurat det øker sjansen for fast fisk (hugg altså). Men når det først napper så har du større sjans for at fisken krokes ordentlig med en treble bak :)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at treble i halen minsker hugg % da jeg opplevde det i sommer. Samme jig bare med og uten treble. Men med treble kroker du bedre. Har mista kveiter nettopp fordi jeg ikke hadde en ekstra trebke :)

Edit : Jiggene er supre ; BSD (BLÅ) og GT (Selvlysende) er mine favoritter

Blir spennede å teste de nye variantene til sommeren.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er som Espen sier, å ikke sette treblen for langt bak.

Ja. Og så tror jeg også tilslaget viktig. Jeg har hatt gleden av å ha drevet mye kikkefiske i år (altså i fjor) både på grunt vann og med vannkikkert. Og har studert mange fisker før de har tatt og når de tar jigen. Har bl.a fått 2 50plussere under kikkefiske. Det jeg har merket meg er at når fisken er på hugget tar den jigen uten nøling og da kroker den seg selv og jigen sitter langt bak i munnen. Men når fisken er reservert kan den bare dunke til jigen eller kjøre tur med den på nasen uten å ta jigen i munn. Hvis man da gir tilslag blir fisken skremt. Det er om å gjøre å holde roen å ikke sette tilslag før fisken har tatt jigen - snudd seg og strammet godt opp. Det blir som enkelte laksefiskere gjør når de gir laksen lausbukta.

En av de morsomste opplevelsene var en fisk som fulgte etter jigen til kompisen lenge og lå å sirklet under jigen før den løftet seg sakte til den sto loddrett i vannet før den angrep fra undersiden. Men den tok ikke jigen i munnen - den bare løftet jigen et stykke før den forsvant for godt. Tøft. Kompisen sa han kjente et dunk og så mistet han kontakten med jigen. Og det har skjedd flere ganger, men nå fikk jeg se hva som skjedde :)

Men jeg har berget noen fisker ved å bruke ekstra treble for ofte klasker jeg til montant når jeg kjenner den karakteristiske ristinga eller dunket i jigen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.