Gå til innhold
Fiskersiden

Strømforbruk På Ekkolodd -> Eagle Cuda 300


AmundS
 Share

Recommended Posts

Hei.

Lurer litt på hva slags batteri man skal gå til innkjøp av... Og da med tanke på Ah(Amperetimer).

Ifølge bruksanvisningen bruker ikke selve skjermen mer enn 240mA.. Og det sier seg jo selv at dette ikke er no prob.

Men det er vel selve sonaren/svingeren (?) som bruker strøm her... Den er oppgitt til å ha peak-to-peak på 800w, og samt 100w RMS.

Dette vil vel si at det bruker 100w/12V = 8,333 A ?

Men dette er jo latterlig høyt - og kan jo dermed ikke stemme..

Noen som kan gjøre meg litt klokere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et ekkolodd som var montert på en kasse og med løs svinger slik at vi kunne flytte den fra båt til båt. Dette ble brukt en god del hvert år. Vi brukte et motorsykkelbatteri så det ikke ble for tungt. Vi ladet dette maks en gang per sesong og så om vinteren, så å si de bruker mye strøm er nok feil. Vi gikk aldri tomme da. (Husker ikke Ah for batteriet). Jeg vil tro at et vanlig lite 7Ah-batteri vil rekke til flere dagers bruk - litt avhengig av hva du skal bruke det til. Til dorging står det o stort sett på hele tiden. Til havfiske osv pleier jeg gjerne slå av loddet under fiske etter at plass er lokalisert og slå det på en gang i mellom for å kontrollere. Spesielt om det er forholdsvis grunnt vann. Har mer enn en gang ligget over en stim som ikke biter, men som begynner bite omtrent umiddelbart etter at man skrur av loddet... På båtene jeg benytter nå om dagen er det kombinert lodd/plotter og vi har da montert bryterledning på svingerkabelen så vi kan slå av svingeren mens vi fisker, men fortsatt ha kontroll på plotteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale et batteri på 8-12Ah, som Espen skriver vil dette holde til flere dagers fiske. Strømtrekket på 240mA inkluderer det som brukes for å drive svingeren, ekkoloddet er stort sett i lyttemodus derfor går det gjenomsnittelig lite strøm til å drive svingeren selv om pulsene har en effekt på 100W.

Under har jeg inkludert noe jeg skrev på et US forum om strømforbruk i et 1000W RMS ekkolodd (Furuno FCV-585)

The low power consumption compared to the high otput power is caused by the duty cycle. The sounder is in listening mode most of the time and is only sending a small fraction of the time. A Furuno FCV-585 has a max Pulse Repititin Rate (PRR) of 3000/min, at this rate the pulse length is 40us, this means the fishfinder will only output pulses for 0,12s every minute, this gives a duty cycle of 0,2%, for a 1kW (rms) sounder this means that only in average 2W will be output from the transducer. The longest pulse for FCV-585 is 3ms, maximum depth range is 800m. The travel time for the sound signal from the boat and reflected back to the boat is then more than 1s, (Sound speed in water: ~1500m/s) so I would guess the PRR is less than 50 for this pulselength, this gives a duty cycle of 0,25% and 2,5W average transducer output. Of course some power is lost in the drive circuitry, but most of the power in a fishfinder is actually consumed by the LCD and the signal processing.

Du bør ikke tappe batteriet mer enn 50% for å få god livslengde på batteriet, og med 240mA strømtrekk vil hver ampertime med batterikapasitet gi deg 2 timers brukstid. Et 12Ah batteri kan du da normalt bruke i 24 timer mellom hver lading, hvis det kniper kan du bruke det i 36 timer noen få ganger uten å ta knekken på batteriet. Husk det er viktig å lade opp igjen batteriet umiddelbart etter bruk for å unngå sulfatering.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale et batteri på 8-12Ah, som Espen skriver vil dette holde til flere dagers fiske. Strømtrekket på 240mA inkluderer det som brukes for å drive svingeren, ekkoloddet er stort sett i lyttemodus derfor går det gjenomsnittelig lite strøm til å drive svingeren selv om pulsene har en effekt på 100W.

Under har jeg inkludert noe jeg skrev på et US forum om strømforbruk i et 1000W RMS ekkolodd (Furuno FCV-585)

The low power consumption compared to the high otput power is caused by the duty cycle. The sounder is in listening mode most of the time and is only sending a small fraction of the time. A Furuno FCV-585 has a max Pulse Repititin Rate (PRR) of 3000/min, at this rate the pulse length is 40us, this means the fishfinder will only output pulses for 0,12s every minute, this gives a duty cycle of 0,2%, for a 1kW (rms) sounder this means that only in average 2W will be output from the transducer. The longest pulse for FCV-585 is 3ms, maximum depth range is 800m. The travel time for the sound signal from the boat and reflected back to the boat is then more than 1s, (Sound speed in water: ~1500m/s) so I would guess the PRR is less than 50 for this pulselength, this gives a duty cycle of 0,25% and 2,5W average transducer output. Of course some power is lost in the drive circuitry, but most of the power in a fishfinder is actually consumed by the LCD and the signal processing.

Du bør ikke tappe batteriet mer enn 50% for å få god livslengde på batteriet, og med 240mA strømtrekk vil hver ampertime med batterikapasitet gi deg 2 timers brukstid. Et 12Ah batteri kan du da normalt bruke i 24 timer mellom hver lading, hvis det kniper kan du bruke det i 36 timer noen få ganger uten å ta knekken på batteriet. Husk det er viktig å lade opp igjen batteriet umiddelbart etter bruk for å unngå sulfatering.

Takk for utfyllende svar!

Hvis 240mA er max strømbruk så har vi jo ikke mye å være redd for nei.. Det vil max være i bruk 5 timer av gangen... Men fortsatt lurt å lade med en gang igjen sikkert...

Har dere noe tips på type batteri ?

Ser du nevner MC-batteri, Espen. Ekke det lagd litt som bilbatteri, for å gi mye strøm en "kort" periode ?

Og vil det ødelegge loddet å lade batteriet med svingeren koblet til strømmen ?

Endret av AmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får tak i batterier beregnet på f.eks rullestoler og slikt har du batterier som kan belases mye og over tid, anbefales f.eks til el.motorer, men fordrer selvsagt at batteriene ikke er for store og tunge. Kommer jo an på om du skal ha dette mobilt, eller om det kommer til å stå fast i båten og lades der. Jo mer mobilt det skal være jo lettere bør du satse.

Vi hadde opprinnelig et bilbatteri som ble brukt i 2 år uten lading, men kompis slapp det i sjøen ved en anledning så vi valgte et lettere batteri beregnet på motorsykler etter det - hadde i hvertfall aldri problemer med det - vi gikk aldri tommme og ladet som skrevet ovenfor kun på måfå en sjelden gang... (uten å sjekke hvor mye utladet det var osv...)

For oss var det vesentlig at det ikke var for tungt da vi hadde det hele i en vanntett boks med holderen til skjermen montert fast på lokket og flyttet dette fra båt til båt og hadde det med på turer når vi leide båt osv... Svingeren hadde vi montert på en ødelagt teleskopisk båtshake som ble stripset fast eller festet med tvinge bak på de ulike båtene vi benyttet. Da kunne vi enkelt vri båtshaken og trekke opp svingeren ved transportkjøring og når båten skulle opp på henger osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får tak i batterier beregnet på f.eks rullestoler og slikt har du batterier som kan belases mye og over tid, anbefales f.eks til el.motorer, men fordrer selvsagt at batteriene ikke er for store og tunge. Kommer jo an på om du skal ha dette mobilt, eller om det kommer til å stå fast i båten og lades der. Jo mer mobilt det skal være jo lettere bør du satse.

Vi hadde opprinnelig et bilbatteri som ble brukt i 2 år uten lading, men kompis slapp det i sjøen ved en anledning så vi valgte et lettere batteri beregnet på motorsykler etter det - hadde i hvertfall aldri problemer med det - vi gikk aldri tommme og ladet som skrevet ovenfor kun på måfå en sjelden gang... (uten å sjekke hvor mye utladet det var osv...)

For oss var det vesentlig at det ikke var for tungt da vi hadde det hele i en vanntett boks med holderen til skjermen montert fast på lokket og flyttet dette fra båt til båt og hadde det med på turer når vi leide båt osv... Svingeren hadde vi montert på en ødelagt teleskopisk båtshake som ble stripset fast eller festet med tvinge bak på de ulike båtene vi benyttet. Da kunne vi enkelt vri båtshaken og trekke opp svingeren ved transportkjøring og når båten skulle opp på henger osv...

jeg prøvde det for første gang i går...

vi har løst det ved å skru fast selve displayet til en planke som vi setter fast med stropp i midtsete (Pelican Colorado). under setet står pr nå et bilbatteri som gir strøm, og svingeren har vi skrudd fast i

et riveskaft (uten rive-hodet på selvfølgelig) som akkurat passer i i hullet som er bak i "bære-håndtaket". funket som grisen... bortsett fra at jeg må finlese bruksanvisningen litt...

loddet er som sagt et Eagle Cuda 300. og i den forbindelse, og da spør jeg vel egentlig abbor som har vist seg å ha stålkontroll på alt slikt, har jeg et par spørsmål...

1. Såvidt jeg har forstått utifra bruksanvisningen skal "langsiden", altså den siden uten feste være ned med "snuten" fremover.... (Eller skal det sitte på "sidelengs" ?? Syns jeg ikke finner noe om retning..)

2. Regner med at svingeren skal være "nedi" vannet ?? Hvor langt er lissm det optimale...? Eller skal den liksom gå i ett med bunnen av båten (kanoen..?)..

3. ASP - "noise rejection system that constantly evaluates the effects of boat speed, water conditions and electrical interference" - ja ok... men hvordan bestemmer jeg hva som er best av "off", "low" og "high" ? ser jeg det på skjermen ?

4. Simulator - "this unit has a simulator that displays a simulated bottom signal with fish signals" - jeg ser jo hva som står.. men det står ikke hva dette egentlig er for noe ? når jeg hadde denne på, fikk jeg jo konge-display.. men dybden ble jo helt høl i huet...

Dette kan sikkert virke som uhyre dumme spørsmål.... :-p

Men ser ingen grunn til at jeg ikke skal risikere å se litt dumt ut kontra å få brukt loddet på en skikkelig måte! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spisse delen av svingeren skal peke framover

På en hurtiggående båt skal halve hekksvingeren stikke under bunnen av skroget (som vist i manualen). For en saktegående farkost er det ikke så farlig, bare sørg for at den er godt under vann og at signalkonen (på ditt lodd opp til ca 60 grader) ikke skygges av skroget.

Sett ASP til Low, hvis du har mye støy i bildet kan du øke ASP. Sett Surface Clarity til Off. En følsomhet på rundt 90% pleier å fungere bra i relativt klart vann.

Slå av simulatoren, dette er bare et demomodus som virker likt med eller uten svinger.

Håper du har slått av fiskesymbolene, hvis ikke vil ikke jeg besvare flere spørsmål fra deg :o

Her er litt jeg har skrevet om instilling av Eagle/Lowrancelodd på forumet til Trollingforbundet:

Alle Lowrance og Eagle ekkolodd jeg har prøvd har fungert best til trolling med en Sensitivity instilling på mellom 87 og 93%, mest så bruker jeg 91%. Dette gjelder for Lowrance/Eagle 200kHz hekksvingere, andre svingere vil trenge andre settinger. Justerer følsomheten så jeg så vidt ser antydning til støy i bilde og reduserer det så med 1 %.

Setter alltid Chart speed til Max. Grey Line til 55% for svarthvittskermer og Colorline til 75% for fargeskjermer er en grei instilling. Jeg kjører med Surface Clarity Off og Noise rejection (ASP) Low. Jeg pleier å ha Ping speed på Max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spisse delen av svingeren skal peke framover

På en hurtiggående båt skal halve hekksvingeren stikke under bunnen av skroget (som vist i manualen). For en saktegående farkost er det ikke så farlig, bare sørg for at den er godt under vann og at signalkonen (på ditt lodd opp til ca 60 grader) ikke skygges av skroget.

Sett ASP til Low, hvis du har mye støy i bildet kan du øke ASP. Sett Surface Clarity til Off. En følsomhet på rundt 90% pleier å fungere bra i relativt klart vann.

Slå av simulatoren, dette er bare et demomodus som virker likt med eller uten svinger.

Håper du har slått av fiskesymbolene, hvis ikke vil ikke jeg besvare flere spørsmål fra deg :o

Her er litt jeg har skrevet om instilling av Eagle/Lowrancelodd på forumet til Trollingforbundet:

Alle Lowrance og Eagle ekkolodd jeg har prøvd har fungert best til trolling med en Sensitivity instilling på mellom 87 og 93%, mest så bruker jeg 91%. Dette gjelder for Lowrance/Eagle 200kHz hekksvingere, andre svingere vil trenge andre settinger. Justerer følsomheten så jeg så vidt ser antydning til støy i bilde og reduserer det så med 1 %.

Setter alltid Chart speed til Max. Grey Line til 55% for svarthvittskermer og Colorline til 75% for fargeskjermer er en grei instilling. Jeg kjører med Surface Clarity Off og Noise rejection (ASP) Low. Jeg pleier å ha Ping speed på Max.

Takk for svar, abbor! :-D

Moro å se altså...

Spredningen fungerer i lengderetning altså ? Er det rett ned og 60 grader fremover, eller 30 fremover og 30 bakover ?

Ingen spredning til siden ? Eller er det 60 hver vei ?

Selvfølgelig har jeg av fiskesymbolene... Prøvde såvidt med det på, og det ble jo skikkelig teit! :-D

Surface clarity tror jeg det ikke er på dette ?!

Jeg har ikke svingeren veldig langt under vann nå.. Har det noe å si for hva som vises "nedover" ?

Og som jeg spurte for to poster siden - bør svingeren kobles fra når batteriet skal lades - eller har ikke dette noe å si ?

Endret av AmundS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke koble fra svingeren når batteriet lades, men det kan kanskje være en fordel å koble strømmen vekk fra loddet under ladingen i tilfelle laderen genererer høye spenningstopper når den kobles fra og til.

Signalformen til svingeren er tilnærmet som ei kjegle, likre mye forover, bakover og til sidene. For 200kHz svingeren til Eagle/Lowrance er det kanskje bedre å beskrive signalformen som 2 kjegler stablet oppå hverandre, hvor den øverste som bare rekker kanskje 20m ned er på 60 grader, men s den under som rekker hele rekkevidden til loddet er på 20 grader. Grunnen til dette er at denne svingeren har store sidelober, normalt er det uønsket, men dette kan vi faktisk utnytte på grunnt vann og til trolling. Ved en signalkon på 20 grader har du en dekning på 10 grader i alle retninger i fra vertikallinja under svingeren.

Blir veldig overrasket om du ikke har surface clarity, mitt 15 år gamle Eagle har det, det samme har alle mine 3 Lowrancelodd.

Hvis du har svingeren veldig langt under land er den eneste betydning at størrelsen på dekningsområdet blir tilsvarende mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har jo flere vedlikeholdsfrie batterier (disse gråe klossene) som sikkert er svært så egnet til f. eks ekkolodd - sikkert bedre enn et startbatteri som skal gi mye strøm over kort tid.

Tipper det er skjermen som suger mest strøm på et moderne ekkolodd (fargeskjerm). Selv har jeg funnet ut at lowrance loddet mitt har en standby-funksjon. Den blir brukt aktivt når jeg ligger på dregg og skal sjekke om vi fremdeles ligger på plass. Denne stopper svingeren (tror jeg da-loddet slutter å plotte iallefall) og skrur av skjermen, men en slipper oppstartssekvensen når en bare skal sjekke litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke koble fra svingeren når batteriet lades, men det kan kanskje være en fordel å koble strømmen vekk fra loddet under ladingen i tilfelle laderen genererer høye spenningstopper når den kobles fra og til.

Signalformen til svingeren er tilnærmet som ei kjegle, likre mye forover, bakover og til sidene. For 200kHz svingeren til Eagle/Lowrance er det kanskje bedre å beskrive signalformen som 2 kjegler stablet oppå hverandre, hvor den øverste som bare rekker kanskje 20m ned er på 60 grader, men s den under som rekker hele rekkevidden til loddet er på 20 grader. Grunnen til dette er at denne svingeren har store sidelober, normalt er det uønsket, men dette kan vi faktisk utnytte på grunnt vann og til trolling. Ved en signalkon på 20 grader har du en dekning på 10 grader i alle retninger i fra vertikallinja under svingeren.

Blir veldig overrasket om du ikke har surface clarity, mitt 15 år gamle Eagle har det, det samme har alle mine 3 Lowrancelodd.

Hvis du har svingeren veldig langt under land er den eneste betydning at størrelsen på dekningsområdet blir tilsvarende mindre.

Så svingeren tar ikke skade av eventuelle spenningstopper...?

Går det ann å koble på "hvilken som helst" svinger til denne ?

Har jo lest at FishEasy har spredning på 120grader på 83kHz (mulig tallene er feil..) sin ?

Hadde det gått ann å koblet til denne svingeren til Cuda 300 f.eks ? (Eller andre svingere med større spredning...?)

Men disse svingerne er vel dyre i "løsvekt" sikkert ?

Ingenting i menyen som heter Surface Clarity såvidt jeg kan se altså... Kan det ha "skiftet navn" på 15år, så det heter noe annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.