Gå til innhold
Fiskersiden

Piggvartreff på Brusand 19/3


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

., men NULL fisk - fortsatt ikke kvitt bp-capsene. .... Da kan vi si 14 fiskere i vinden.

Okay, folkens - forslag til hvor april-turen skal gå?

En flott dag på stranden. Det eneste som manglet var fisk. Jeg satt Nord for dere. Her var surfen for langt ute, 150-180 meter. Så langt kaster ikke jeg i motvind. (Selv ikke med ny Daiwa Supercast og velsmurt PENN525MAG! [ :) ] ) Jeg leter ofte opp plasser hvor det går å plassere agnet noen meter bak den ytterste surfen. Dette vil selvfølgelig være avhengig av bølgehøyden. Noe flatere sjø igår ville muligens påvirket resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tor Inge

Hva mener du med surfen ? Der bølgene bryter ? Hvilke betydning for fiske mener du dette har ?

Bølgene vi ser på overflaten er i virklighetet en sirkel av vann i bevegelse (en smule forenklet). Bølgene bryter når bunnen av denne sirkelen treffer bunnen. Du vil derfor ganske tydelig se hvor brytningen begynner på en strand. Når jeg fisker vil jeg gjerne ut forbi den ytterste surfen; forbi bryte punktet. Det finnes ofte ett platå ved dette brytepunktet, Faktisk oftest 2-3 platåer på en strand. disse dannes som et resultat av de vanligste vær(bølge) typene. Fisken "ser" også dette punktet ganske tydlelig. Der ute er vannet roligere, og klarere. Inne i surfsonen er vannet veldig turbulent og grumsete. Jovisst, det er mye smått og godt i næringsveien inne i surfsonen. Marker, småfisk, skjell og snegler får ganske mye juling i bølgene, mye av dette knuses og mangles. Og deler av dette vil følge understrømmene og ende opp bak den ytterste surfen. Der ute finnes ofte ett eller ett par platåer. Den utadgående understrømmen vil skape en undervannshvirvel der ute, og alle godsakene ender opp der ute. Når du har en strand med 2-3 platåer vil stranden i virkligheten fremstå som en flate med lengde-orienterte dyp-renner. Og dyp-renner/høler er basic i alle typer fiske?

Piggvarren vet dette. Og jeg tipper også Havabboren og andre fisker som beiter på grunne sandstrender.

I går satt vi altså med 10-12 stenger, med agn og tackle som vanligvis fanger PV. Ikke ett napp, ikke en fisk. Helt enkelt for att vi presenterte agnene våre på en plass som PV´en valgte å ikke oppholde seg denne dagen [ :) ] de sto 40-60 meter lenger ute ...

Hellestø er en nydlig strand å lære seg om surf basic mecanics. Sommertid, med familie og svømmebriller [ :) ] På Hellestø vil du på deler av stranden finne en renne veldig nærme vannkanten, kanskje 10 meter ut. Renna vil være 1 meter dyp, og noen meter lenger ute vil du igjen stå til anklene i vann. Når du da vet att det finnes to-tre sånne renner på de fleste strender, er det ikke vanskelig å konkludere med hvor fisken står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.