Gå til innhold
Fiskersiden

No Liv I Gaula Om Dagen?


AlexEH
 Share

Recommended Posts

Da var det tilbake til Trondheim før skolestart, og jeg spør også i år: Er det no liv i Gaula om dagen?

Har sett på vannføringa at det er like før vi kan gå utti elva og hente oss laks med bare nevan, men det er vel kanskje ikke det laksefiske handler om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeeldig treeeegt fiske og liiiiiiiiiiite vann............. Lite fisk som går bortsett fra småknøtt, men hører det skal være veldig bra med fisk ute i sjøen... Hørte også at det var observert bra med luftige laksesvev så langt ute som ved Frøya forrige helg. Noen som kan bekrefte/avkrefte lakseobservasjoner i sjøen??

Lyspunktet nå er at det ser ut til å komme regn og at det kan bli en finfin avslutning på sesongen i Gaula og andre åpne trønderelver. Savner selv sårt en stor Gaulalaks for å toppe en ellers fin laksesesong...

Har troen på ny pers rundt 26-27-28 august... :)

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg tok seg en tur til utløpet av Stjørdalselva her om dagen. Han mente å ha sett godt over 100 lakseplask i løpet av en times tid. Tydelig at det var mye fisk som sto og ventet på en endring av vannforholdene. Vil vel tro at forholdene i Gaula er om lag de samme. Varmt vann og lita elv. REGN, NÅ!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nede på Melhus sent i forrige uke, fikk kjøpt meg et døgnkort til en rimelig penge. Like greit det, fremfor å stå lenger oppe i elva og se på en og annen forskremt smålaks stå og stange i en liten utsøkt skvalpestrøm og pese etter luft. Hørte at det skulle være så mye laks der nede. Og evt. morsomt og spennende å se på all laksen tenkte jeg. Har jo hørt så mange rykter at jeg begynte å tro på det :blush: At det har vært meget bra fangster på notfiskerne i juli har jeg fått bekreftet riktig nok. Jeg ble nok ganske skuffet, jeg så kun 2-3 smålaks (sild) og ikke et eneste plask lenger oppover eller nedover elva. Så ett par smålaks ovenfor gammelbrua som spratt innimellom før jeg dro ned til valdet jeg fisket på. Husker jo godt 2003 da jeg var der nede i starten på august, og da var det store mengder med laks som hoppet hele tiden fra Melhusbrua og nedover mot Udduvålbrua. Storlaks, mellomlaks og smålaks i skjønn forening :) Så jeg er nå mye mere skeptisk til at det egentlig vil komme så mye laks på elva hvis regnet kommer. Virker som det er svært lite stort eller mellomstort nedover elva ihvertfall. Og i floområdet ! Max. 5 kilo liksom hvis man er "heldig". Eller noen smålaks. Er det bra med storlaks ute i sjøen tror jeg rett og slett at man ikke vil merke de før sesongen er over, for da må det begynne å striregne temmelig snart. Og det virker ikke akkurat som det vil bli det heller de nærmeste dagene :blush:

En ting er sikkert, stiger elva kraftig blir det som å fiske i Dødehavet i flere dager, i og med at elva nærmest har tømt seg for laks i nedre deler etter hvert som den sank.

Problemet i år (i forhold til andre tørkesomre) er at det i år tross alt har vært nok vann lenge nok. Det er bare de siste 10-12 dagene elva har vært ganske liten. I motsetning til gode år (der det kommer mye laks når elva stiger) der elva har gått på 8-10 kubikk i ukesvis før regnet endelig kom. Da kom alt på en gang. Laks har jo gått i hele juli og starten på august uproblematisk for å si det enkelt. Så jeg har nok konvertert fra superoptimist til pessimist ang. resten av august i nedre deler ja.

Men du kan jo kjøpe deg ett par døgnkort på B/L AlexH :) Står ca. 2 sild der som har sett flere fluer enn hva som er sunt ! Kanskje du klarer å lure en av de :thumbsup:

Men rabatt, det finnes ikke her, he he. På Melhus betalte jeg 1/4-del av hva døgnkortet på B/L kostet ! Og nå får man kjøpt 12-timers kort der (Melhus)

http://www.fluebindern.no/

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører så mye at det er som du sier Silver - man begynner å tro på det... I midtpartiet av Gaula er det iallefall dødt nå. Det står selvsagt en del fisk rundt omkring, men det er tamt. Et lite løft blir det nok helt sikkert når regnet kommer og elva forhåpentligvis (før sesongslutt) stiger noe. Men det er jo usikkerhet om hva det er av laks i fjorden.

Inntil det motsatte er bevist har jeg kjempetrua...når/hvis regnet kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nede på Melhus sent i forrige uke, fikk kjøpt meg et døgnkort til en rimelig penge. Like greit det, fremfor å stå lenger oppe i elva og se på en og annen forskremt smålaks stå og stange i en liten utsøkt skvalpestrøm og pese etter luft. Hørte at det skulle være så mye laks der nede. Og evt. morsomt og spennende å se på all laksen tenkte jeg. Har jo hørt så mange rykter at jeg begynte å tro på det :D At det har vært meget bra fangster på notfiskerne i juli har jeg fått bekreftet riktig nok. Jeg ble nok ganske skuffet, jeg så kun 2-3 smålaks (sild) og ikke et eneste plask lenger oppover eller nedover elva. Så ett par smålaks ovenfor gammelbrua som spratt innimellom før jeg dro ned til valdet jeg fisket på. Husker jo godt 2003 da jeg var der nede i starten på august, og da var det store mengder med laks som hoppet hele tiden fra Melhusbrua og nedover mot Udduvålbrua. Storlaks, mellomlaks og smålaks i skjønn forening :) Så jeg er nå mye mere skeptisk til at det egentlig vil komme så mye laks på elva hvis regnet kommer. Virker som det er svært lite stort eller mellomstort nedover elva ihvertfall. Og i floområdet ! Max. 5 kilo liksom hvis man er "heldig". Eller noen smålaks. Er det bra med storlaks ute i sjøen tror jeg rett og slett at man ikke vil merke de før sesongen er over, for da må det begynne å striregne temmelig snart. Og det virker ikke akkurat som det vil bli det heller de nærmeste dagene ;)

En ting er sikkert, stiger elva kraftig blir det som å fiske i Dødehavet i flere dager, i og med at elva nærmest har tømt seg for laks i nedre deler etter hvert som den sank.

Problemet i år (i forhold til andre tørkesomre) er at det i år tross alt har vært nok vann lenge nok. Det er bare de siste 10-12 dagene elva har vært ganske liten. I motsetning til gode år (der det kommer mye laks når elva stiger) der elva har gått på 8-10 kubikk i ukesvis før regnet endelig kom. Da kom alt på en gang. Laks har jo gått i hele juli og starten på august uproblematisk for å si det enkelt. Så jeg har nok konvertert fra superoptimist til pessimist ang. resten av august i nedre deler ja.

Men du kan jo kjøpe deg ett par døgnkort på B/L AlexH ;) Står ca. 2 sild der som har sett flere fluer enn hva som er sunt ! Kanskje du klarer å lure en av de :fish:

Men rabatt, det finnes ikke her, he he. På Melhus betalte jeg 1/4-del av hva døgnkortet på B/L kostet ! Og nå får man kjøpt 12-timers kort der (Melhus)

http://www.fluebindern.no/

Skal be fattern ta med sildehåva når han kommer oppover jeg så skal vi ordne oss de to som står igjen der ihvertfall :D Spørs om det i det hele tatt blir B/L da, med tanke på høydeforskjellen på valdet så er det vel kun øvre deler det er mulig å fiske nå..

Noen som har vært litt lengre oppi elva og fiska, eller er folk litt motløse på denne vannstanden?

Så forresten at gaulfossen er nede i 10 kubikk nå, det må jo være en form for "all time low" rekord?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula har nok flere år gått i ukesvis på under 10 kubikk ja. Fra og med juli faktisk og ut august. Vi hadde jo ett par år på 90-tallet også da elva sank drastisk allerede i månedsskiftet juni/juli !

Og regnet kom såvidt jeg husker siste dag i august både i 1996 og 1997 :fish: Meget bra timing for laksen, og mange slukørete fiskere som ryddet vekk vognene sine første uka i september. Det kokte selvsagt med laks i elva da, he he. Var vel langvarig tørke og finvær i 2002 også, og utrolig dårlig fiske dette året. En solid nedtur etter fantastiske 2000 og 2001. 2001 var vel det beste mellomlaksåret som jeg husker på ;) Gikk mellomlaks hver bidige dag 3 mnd. til ende og perfekte flueforhold. Hadde nesten ikke tida til å se siste kvalikkampen til CL det året :)

Husker jeg mistet en og tok en fin mellomlaks på flua det året bare 2 timer før kampen, og kjerringa stod hjemme og var rimelig stressa :P Og jeg så en 10-kilos før jeg dro som ventet på flua.

Men det var bare å møte opp dagen etter, og like spennende hver gang man gikk uti elva. Ja da stod det mye laks på elva, og det kom opp ny laks hver kveld når sola bikket over åskammen.

Edit: Må nesten bemerke et spesielt år i Gaula, det var et ekstremt dårlig år, spesielt nedre deler i juli/august. Vi fikk jo storflommen i 1995 (juni) som raserte valdene nedover. Smutthullet ble dannet på B/L og klondyke der når elva sank etter flommen :D Laksen kom seg ikke forbi i juni og det var Texas på muren på side vest !

Så ble det tørke fom. juli i 1997. Elva så ut som en sildrebekk og var pessvarm. Ikke nok med det. Den var også grågrønn de luxe nedenfor Lundamo. Ikke særlig vakkert nei. Det året ble det tatt totalt ca. 80kg. laks på B/L. Sier litt om forholdene. Men den gangen var det lov å fiske s-ø. Og det kom jaggu meg et enormt flak med meget stor s-ø langt uti august. Som trosset suppa i nedre deler og bare skulle opp. Som å slå på en bryter. Og det ble noen lenger oppe i elva som fikk 2-3 drømmenetter på flua dagene etterpå ;) Snittet var nok rundt 2 kilo ! Jeg så flaket på ettermiddagen passerte B/L. Trodde det var blank og feit smålaks, men det var det altså ikke.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk ut som det skal regne litt oppover hele dalen i morra og kanskje litt i helga også :rolleyes: Får håpe det holder på en liten stund så det blir litt anderledes elv enn det som er nå.. En positiv ting ved at elva er så liten at det er genialt å plukke sluker og søkker nå B)

Skulle vel kanskje prøvd en anna plass enn B/L, men trives så godt der uansett vannstand så blir vel stående der i helga også :D

Eller er det noen som har et bedre forslag til plass på denne vannstanden? (Og da mener jeg ikke hjemme i sofaen, gir jo ikke opp selv om det er litt lite vann..)

Endret av AlexEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ett fiskedøgn i gaula i helga. Det første vi ble møtt av når vi kjørte ned til valdet var en gutt på sykkel med 2-3 kgs laks på styret og stang med sluk på i handa :P Var tenkt på å kjøre han ned ved jordet der, men ombestemte meg i siste liten..

Da vi møtte opp ved elva så vi at det ble tatt en "ferdigrøkt" på motsatt side som viste seg å veie 13 kg på flue og dupp. Det kan sies om fisken som Bruce Springsteen så fint synger: "You aint a beauty, but hey youre allright" :P

Litt senere på dagen når vi har stått å fiska litt kom det to polakker eller hvor de var fra, er vel ikke så farlig det, men de var ikke norske ihvertfall :blush: De rigget seg opp med søkke og mark, sluk og veldig mye øl.. Gratulere med å være idiot sa jeg bare. Fattern tok seg en tur ned å snakka med de og de bytta umiddelbart til dupp og mark istedet. Er jo ikke dermed sagt at de hadde fiskekort så fattern gikk oppi bilen og henta sitt for å høre om de hadde "et slikt et", men noen min senere hadde de forsvunnet og bare ølboksene og anna søppel lå igjen.. :growl:

Når det er så "mye" av det bare på B/L kan man jo se for seg hvor mye det er i hele elva, er nok mange bortgjemte plasser hvor man kan fiske både med det ene og det andre.

Fisket var jo så som så, kjente jo fisk, men den var jaggu meg forsiktig den som var bortpå og snusa. Fikk en meget pen sø på rundt kiloen som fikk leve lenger (såklart), men ellers tok ikke vi noe fisk.

:rolleyes: MER VANN TAKK :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg blir "lettere" irritert over disse forbaska polakkene, eller hva det nå er som har herjet i Gaula de siste ukene !

Sikkert de samme som er observert i ukesvis i august nede på B/L. Fikk høre fra 2 personer som har sesongkort og fisker kun i helgene at det har vært noen utlendinger der og tjuvfisket med all slags redskap. Og de har nok ikke kjøpt kort nei. Og mistanken om at det er de samme som har brutt seg inn i hytta mi 2ggr. og stjelt konjakk, blir bare større etter at jeg har hørt at de har vært i området i ukesvis. De pleide komme på lørdagskveldene. Men når dere oppdager disse idiotene, må dere ikke si at de fisker ulovlig, for da stikker de. Og dukker opp igjen når det ikke er folk der. Ring til polisen, og be dem fjerne skurkene, så de får en saftig bot i tillegg. Kanskje de da lærer. Eller ring/kontakt grunneier, uten at de får mistanke. Så de kan tas på fersken når de er i elva :)

Men dilemmaet er nok at grunneiere bare selger dem et kort. For de er kun interessert i pænga, ikke hva folk fisker med. Har opplevd det også jeg :)

Han gutten som kom med en laks fisket med sluk hørte jeg om igår, han kastet sluk nede på brekket. Har en mistanke om hvem det er også, men å klage til grunneier tror jeg ikke nytter der :blush:

Var en tur oppi elva igår, og alltid morsomt å høre nissehistorier fra nissevaldet :D Det hadde kommet 2 meget optimistiske ungdommer med en diger bobil og skulle fiske på B/L. De durer nedi rulletten og starter med mark og søkke ! (De hadde ***** meg ikke fått et eneste kast hvis jeg hadde vært der) Og ene karen fikk etter hvert en liten brunørret !

1-0 til meg kauket han til kameraten. Her var det innbyrdes konkurranse. Nye kast, fyren stivnet til når yngel og brunørret var bortpå marken igjen. Han trodde alltid at yngelen var en laksebamse.En ny liten brunørret kom på kroken.

2-0 til meg ! Men så gjorde han en liten tabbe :D Han skulle absolutt gå nedover en helsikkes mur med masse løse steiner og fiske. Og der skrevet han over et hull i jordvollen ovenfor for å unngå å havne uti elva. Og da kom en vettskremt og diger beverbamse skliende rett under føttene hans, og uti elva. Gjett om det ble hyling til kompisen som stod like ved :lolu:

Da dro de, men de dukket opp igjen like etterpå på motsatt side. De torde ikke å fiske i ura lenger ! De 2 med sesongkort lå på øra i latterkrampe :lolu:

Jeg har nå iallefall ringt grunneieren på min side, så han følger litt med hvem som passerer, og sjekker hvem disse er.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur oppi elva igår, og alltid morsomt å høre nissehistorier fra nissevaldet :rolleyes: Det hadde kommet 2 meget optimistiske ungdommer med en diger bobil og skulle fiske på B/L. De durer nedi rulletten og starter med mark og søkke ! (De hadde ***** meg ikke fått et eneste kast hvis jeg hadde vært der) Og ene karen fikk etter hvert en liten brunørret !

1-0 til meg kauket han til kameraten. Her var det innbyrdes konkurranse. Nye kast, fyren stivnet til når yngel og brunørret var bortpå marken igjen. Han trodde alltid at yngelen var en laksebamse.En ny liten brunørret kom på kroken.

2-0 til meg ! Men så gjorde han en liten tabbe :D Han skulle absolutt gå nedover en helsikkes mur med masse løse steiner og fiske. Og der skrevet han over et hull i jordvollen ovenfor for å unngå å havne uti elva. Og da kom en vettskremt og diger beverbamse skliende rett under føttene hans, og uti elva. Gjett om det ble hyling til kompisen som stod like ved :lolu:

Da dro de, men de dukket opp igjen like etterpå på motsatt side. De torde ikke å fiske i ura lenger ! De 2 med sesongkort lå på øra i latterkrampe :lolu:

Jeg har nå iallefall ringt grunneieren på min side, så han følger litt med hvem som passerer, og sjekker hvem disse er.

de gikk i hytta ja det måtte bare skje det :goodjob:

tenker han ble stiv av skrekk jeg da beveren kom

p/s

jobber ikke noen av de polakkene til han 1 grunneieren da,sesongarbeider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg blir "lettere" irritert over disse forbaska polakkene, eller hva det nå er som har herjet i Gaula de siste ukene !

Sikkert de samme som er observert i ukesvis i august nede på B/L. Fikk høre fra 2 personer som har sesongkort og fisker kun i helgene at det har vært noen utlendinger der og tjuvfisket med all slags redskap. Og de har nok ikke kjøpt kort nei. Og mistanken om at det er de samme som har brutt seg inn i hytta mi 2ggr. og stjelt konjakk, blir bare større etter at jeg har hørt at de har vært i området i ukesvis. De pleide komme på lørdagskveldene. Men når dere oppdager disse idiotene, må dere ikke si at de fisker ulovlig, for da stikker de. Og dukker opp igjen når det ikke er folk der. Ring til polisen, og be dem fjerne skurkene, så de får en saftig bot i tillegg. Kanskje de da lærer. Eller ring/kontakt grunneier, uten at de får mistanke. Så de kan tas på fersken når de er i elva :goodjob:

Men dilemmaet er nok at grunneiere bare selger dem et kort. For de er kun interessert i pænga, ikke hva folk fisker med. Har opplevd det også jeg :lolu:

Han gutten som kom med en laks fisket med sluk hørte jeg om igår, han kastet sluk nede på brekket. Har en mistanke om hvem det er også, men å klage til grunneier tror jeg ikke nytter der :lolu:

Var en tur oppi elva igår, og alltid morsomt å høre nissehistorier fra nissevaldet :rolleyes: Det hadde kommet 2 meget optimistiske ungdommer med en diger bobil og skulle fiske på B/L. De durer nedi rulletten og starter med mark og søkke ! (De hadde ***** meg ikke fått et eneste kast hvis jeg hadde vært der) Og ene karen fikk etter hvert en liten brunørret !

1-0 til meg kauket han til kameraten. Her var det innbyrdes konkurranse. Nye kast, fyren stivnet til når yngel og brunørret var bortpå marken igjen. Han trodde alltid at yngelen var en laksebamse.En ny liten brunørret kom på kroken.

2-0 til meg ! Men så gjorde han en liten tabbe :D Han skulle absolutt gå nedover en helsikkes mur med masse løse steiner og fiske. Og der skrevet han over et hull i jordvollen ovenfor for å unngå å havne uti elva. Og da kom en vettskremt og diger beverbamse skliende rett under føttene hans, og uti elva. Gjett om det ble hyling til kompisen som stod like ved :lolu:

Da dro de, men de dukket opp igjen like etterpå på motsatt side. De torde ikke å fiske i ura lenger ! De 2 med sesongkort lå på øra i latterkrampe :lolu:

Jeg har nå iallefall ringt grunneieren på min side, så han følger litt med hvem som passerer, og sjekker hvem disse er.

Tenkte på å ringe grunneier, men som du sier så tror jeg ærlig talt ikke de gjør noe annet enn å selge et fiskekort hvis de møter opp i det hele tatt.. Å ringe politiet tenkte jeg ikke på, men hvis de kan gjøre noe med det så er det dit jeg ringer neste gang :)

Jeg (tror) jeg så de to med bobilen som du snakker om, de dukka opp på steinøra på motsatt side av ruletten like før vi ga oss i går :D

Ser at gaulfossen er oppe i 34 kubikk nå.. Er ikke all verden, men veldig mye bedre enn 10 kubikk ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte ham (grunneier) i ettermiddag, og nevnte noen forbaska polakker :rolleyes:

Tror han fikk noe å tenke på, men han sa ikke et pip til meg om at han hadde noen på gården.

Og måtte jo nevne at de samme 2 typene var observert rett nedenfor hytta mi den lørdagskvelden det første innbruddet skjedde. Pussig sammentreff må jeg si. Og det måtte sannsynligvis være mere enn 1 person. For den tomme Remy-flaska som lå ute i gresset var også forsvunnet. Men kjekk å bruke hvis man skal dele broderlikt :goodjob:

Vet du hvilken biltype de kjørte Alex H ?

Rekeskall der de fisket, fy flate for noen typer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.