Gå til innhold
Fiskersiden

No Liv I Gaula Om Dagen?


AlexEH
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kommet tilbake til bartebyen før skolestart og tenkte jeg skulle fiske litt i Gaula, nærmere bestemt Borten/Losen.

Var en tur innom der i går, men kunne ikke se en sjel. Hvor er fiskerne, og er det tatt bra med fisk i Gaula i august?

Så faktisk bare en fisker på hele strekningen fra Støren ned mot Ler. Kan godt hende alle fisker midt på natta, ikke vet jeg..

Hvis det er noen som har fisket eller fisker i Gaula om dagen så hadde det vært kjekt å høre om det blir tatt no :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært der på en stund ,men i de som har vært der så er det dårlig, meget dårlig :(

Hmm.. Har forsåvidt fått nok laks i år så hvis jeg skal fiske der så blir det nok c&r, deilig å stå der å vite at man har muligheter til å få laks ihvertfall da! Blir på en måte bare et pluss hvis man får noe :wacko:

Det blir vel en høsttur til B/L på deg også mao?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Har forsåvidt fått nok laks i år så hvis jeg skal fiske der så blir det nok c&r, deilig å stå der å vite at man har muligheter til å få laks ihvertfall da! Blir på en måte bare et pluss hvis man får noe :(

Det blir vel en høsttur til B/L på deg også mao?

ja det blir det. skal se om ikke jeg får til en tur snart. alltid flott der i august, får håpe at dety blir slike forhold snart at jeg kan reise oppover :D

det vil si ca 20 kubikk- 25grader varmt steike sol. da er det morro med flua da enkelte steder på valdt :wacko:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kommet tilbake til bartebyen før skolestart og tenkte jeg skulle fiske litt i Gaula, nærmere bestemt Borten/Losen.

Var en tur innom der i går, men kunne ikke se en sjel. Hvor er fiskerne, og er det tatt bra med fisk i Gaula i august?

Så faktisk bare en fisker på hele strekningen fra Støren ned mot Ler. Kan godt hende alle fisker midt på natta, ikke vet jeg..

Hvis det er noen som har fisket eller fisker i Gaula om dagen så hadde det vært kjekt å høre om det blir tatt no :-)

Ja studentene har flusst med pæng :( Men jeg ville ikke betalt 400 kroner for å fiske på Borten nå, det er rett og slett elendig. Snakket med en kar som har trålet over det meste av strømmer der en uke, og ikke et eneste lugg på tuben. Det er nok ikke som da dere var der i august ifjor :wacko: Gikk noen få lakser da elva steg opp til 140 kbm/s, men de gikk raskt forbi. Hadde jeg vært deg, så ville jeg heller ha kjøpt døgnkort på Måsøra (Valdum) da det er bedre sjanse der, pluss at det er billigere.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja studentene har flusst med pæng :( Men jeg ville ikke betalt 400 kroner for å fiske på Borten nå, det er rett og slett elendig. Snakket med en kar som har trålet over det meste av strømmer der en uke, og ikke et eneste lugg på tuben. Det er nok ikke som da dere var der i august ifjor :wacko: Gikk noen frå lakser da elva steg opp til 140 kbm/s, men de gikk raskt forbi. Hadde jeg vært deg, så ville jeg heller ha kjøpt døgnkort på Måsøra (Valdum) da det er bedre sjanse der, pluss at det er billigere.

Har nok alltids råd til en tur til Gaula før skolen begynner igjen ja, verdig avslutning på ferien det ^_^ Hadde jo vært kjekt å prøve på Måsøra hvis du mener det er bedre der, men er det valdet nedenfor eller ovenfor brua ved Valdøyan camping?

Har du fått fiska no i Gaula i det siste eller har du oppnådd årets kvote allerede? :D

Takk for tipset forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok alltids råd til en tur til Gaula før skolen begynner igjen ja, verdig avslutning på ferien det ^_^ Hadde jo vært kjekt å prøve på Måsøra hvis du mener det er bedre der, men er det valdet nedenfor eller ovenfor brua ved Valdøyan camping?

Har du fått fiska no i Gaula i det siste eller har du oppnådd årets kvote allerede? :lol:

Takk for tipset forresten!

Det er åpnet for døgnkortsalg nedenfor brua, altså hele Valdum/Valdøian. Er noen meget gode plasser nederst der, spesielt på liten elv.

Horg JFL som grenser til Borten (ovenfor) er jo også en mulighet, billigere der også. Men det spørs når du/dere skal fiske. Akkurat nå er Gaula synkende fra 60 kubikk og den blir snart 50 kubikk. Er nok best på Borten fra 100 kubikk og ned mot 60 på flua, og det er gjerne da det er "best" mulighet på fluestang innmed land eller dupp. Slik det var ifjor på tampen (remember ?). Eller faktisk helt nede på 25-30 kubikk (uten at Lundesokna går stor) ! Hvis den er klar når den er lita da. For da kan det samles noen få lakser der det er begrenset med litt strøm i smale parti av elva. Rundt 50 kubikk synes jeg er den verste vannstand i august på Borten, det blir for tamt i hølene, samt at det blir for dypt og hardt i rennene og smale parti :) Eventuell laks går rett forbi uten at man får fisket effektivt på dem, stort sett. Brekkene er heller ingen vits å fiske, da også de blir for tamme. Flua går for tamt over, pluss at laks går rett forbi de "grunne" brekkene. Men som sagt, kulminerer din tur med 100 kubikk og synkende konjakkelv, så er det verdt å prøve på Borten. Ellers fisker jeg sporadisk, er ikke all verdens rapporter med laks i nedre deler for tiden. Og de få som blir tatt er smålaks (opp til over 3kg.noen) eller mellomlaks på max. 4,8kg. Dette er typiske størrelser. Storlaks er meget sjelden vare vil jeg si, får man en på 7-8 kg. har man skutt gullfuglen :D Laks på 8kg. og oppover er altså meget sjelden vare for tiden i nedre deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lite laks i nedre deler, så er det mere enn nok med s-ø ^_^ Liten s-ø fra 300-700gram ca. Tror jeg har hektet av mellom 50-100 stk. av disse krabatene. Kjenner jo med en gang at det er s-ø som biter på, de tar mere hardt og de ruller tvert etter at de har tatt flua. Men man skvetter jo litt innimellom når disse tar der det er grunt, særlig på inntrekket :lol: Alle har vært greie å hekte av kroken, og sluppet uti. Enn om det har vært like mye laks som s-ø i Gaula, virker som det ikke er helt ute med sjøørreten enda. Men den blir jo ikke særlig stor da.

14082009094093929db6ca8846e4b9.jpg?43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpnet for døgnkortsalg nedenfor brua, altså hele Valdum/Valdøian. Er noen meget gode plasser nederst der, spesielt på liten elv.

Horg JFL som grenser til Borten (ovenfor) er jo også en mulighet, billigere der også. Men det spørs når du/dere skal fiske. Akkurat nå er Gaula synkende fra 60 kubikk og den blir snart 50 kubikk. Er nok best på Borten fra 100 kubikk og ned mot 60 på flua, og det er gjerne da det er "best" mulighet på fluestang innmed land eller dupp. Slik det var ifjor på tampen (remember ?). Eller faktisk helt nede på 25-30 kubikk (uten at Lundesokna går stor) ! Hvis den er klar når den er lita da. For da kan det samles noen få lakser der det er begrenset med litt strøm i smale parti av elva. Rundt 50 kubikk synes jeg er den verste vannstand i august på Borten, det blir for tamt i hølene, samt at det blir for dypt og hardt i rennene og smale parti :) Eventuell laks går rett forbi uten at man får fisket effektivt på dem, stort sett. Brekkene er heller ingen vits å fiske, da også de blir for tamme. Flua går for tamt over, pluss at laks går rett forbi de "grunne" brekkene. Men som sagt, kulminerer din tur med 100 kubikk og synkende konjakkelv, så er det verdt å prøve på Borten. Ellers fisker jeg sporadisk, er ikke all verdens rapporter med laks i nedre deler for tiden. Og de få som blir tatt er smålaks (opp til over 3kg.noen) eller mellomlaks på max. 4,8kg. Dette er typiske størrelser. Storlaks er meget sjelden vare vil jeg si, får man en på 7-8 kg. har man skutt gullfuglen :D Laks på 8kg. og oppover er altså meget sjelden vare for tiden i nedre deler.

Dro rett opp til Valdøyan og fiska der fra kl 9 i kveld, ble ikke noe fisk på meg, men det var 4 av 6 stk der nede som tok fisk så det lover jo bra :lol: Samtlige var mellom 3 og 5 kg. Det var en på motsatt side som kjørte på noe digert en stund, men fighten resulterte i noen giga-plask og en skuffa fisker (så det ut som)..

Husker det var bra forhold i fjor ja, med litt mer vann enn nå, tror det var rundt 60-70 kubikk om jeg ikke tar feil :D Skal ta meg turen til B/L hvis forholdene tilsier det, hvis ikke blir det vel Valdum/Valdøian resten av sesongen på meg/oss :) Er godt å høre at det er smålaks i elva da, har en drøm om å få på en smålaks på den nye enhåndsen min..

Takk igjen for alle tipsene, de kommer godt med ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips igår var nok ikke helt borte :D Ble tatt 6 laks på Valdum igår (børsen) og den største på 12,2 kg. !

Så du var egentlig midt i smørøyet på rett dag AlexH. Bedre lykke neste gang :) Ikke dum de nederste godplassene der på slik vannstand !

Laksen møter mindre elv, for dette er jo like ovenfor Lundesokna. Og da pleier laksene å stoppe opp her og hvile, helt til en fyr kommer med godflua si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips igår var nok ikke helt borte ;) Ble tatt 6 laks på Valdum igår (børsen) og den største på 12,2 kg. !

Så du var egentlig midt i smørøyet på rett dag AlexH. Bedre lykke neste gang ;) Ikke dum de nederste godplassene der på slik vannstand !

Laksen møter mindre elv, for dette er jo like ovenfor Lundesokna. Og da pleier laksene å stoppe opp her og hvile, helt til en fyr kommer med godflua si :D

Jepp, det ble tatt mange laks samme dag som jeg kom, men fikk ikke fisket mer enn halvannen time før jeg måtte gi meg fordi det ble altfor mørkt.

Var oppe i elva igjen rundt 5-tida om morran og fisket nesten helt til kl 9 om kvelden uten å kjenne fisk. Telte 11 mann når jeg gikk fra der, og ingen av de jeg snakket med hadde kjent en eneste fisk den dagen.

Skal nok opp dit igjen for det var noen utrolig fine stryk nederst der på denne vannstanden (akkurat som du sa), og det gikk an å vade slik at man kunne legge flua nesten helt på motsatt side ute i go`strømmen :)

Laksen som hadde funnet gyteplassen for i år stod nede i hølen og var oppe å viste kreften en gang iblant. Var utrolig fint å se på, samtidig som jeg kryssa fingra for at jeg ikke skulle få på en av de på enhåndsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lite laks i nedre deler, så er det mere enn nok med s-ø :) Liten s-ø fra 300-700gram ca. Tror jeg har hektet av mellom 50-100 stk. av disse krabatene. Kjenner jo med en gang at det er s-ø som biter på, de tar mere hardt og de ruller tvert etter at de har tatt flua. Men man skvetter jo litt innimellom når disse tar der det er grunt, særlig på inntrekket :) Alle har vært greie å hekte av kroken, og sluppet uti. Enn om det har vært like mye laks som s-ø i Gaula, virker som det ikke er helt ute med sjøørreten enda. Men den blir jo ikke særlig stor da.

14082009094093929db6ca8846e4b9.jpg?43

Akkurat dette har jeg merket også. Elva er rett og slett proppfull av liten sjøørret. Har ikke sett slike mengder på 15 år (selv om det faktisk var en del i fjor også). Prøvde dypfiske etter laks som stod med synk 3/4 spiss, 1,5 meter fortom og en rød zonker her om dagen. Ingen laks men fikk flere sjøøretter og det på lyse dagen.

Dette lover jo godt for framtiden. Men jeg har sett dette før (rett nok skjelden i slike mengder) uten at disse har kommet tilbake som større fisk. De blir borte i sjøen. VI får håpe dette ikke skjer igjen. Og at bestanden tar seg nok opp til at fredningen oppheves.

Ellers har jeg hatt to skikkelige lugg i flue på 3-4 turer i august. Ikke mye å skryte av. Jeg har inntrykk av at det knapt nok går fisk. Noen ja, men ikke mange. Laksebørsen taler et tydelig språk. 156 smålaks og 191 mellomlaks i August. Selv om man dobler og tredobler dette for dårlig rapportering svinger det lite av disse tallene. Men det er lite fiskere i elva for tiden. Det hører med.

Vi får håpe på at det kommer noe nå på denne flommen.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sjøørreten, så må dere huske på at mange av disse fiskene i størrelsen halvkiloen og opp til kiloen kan være fisk som skal opp i de mange små sidebekkene fra Melhus og oppover. Det er helt sikkert en del gjeldfisk blant dem, men mange av disse bekkene har gytefisk som også er i denne størrelsen. Standardstørrelse på gytisken i mange av bekkene jeg har besøkt er 7hg-1,5 kg, men gytefisken kan være betydelig mindre i de minste bekkene. (og en god del større en 1,5 kg i de større bekkene....)

På Borten Losen f.eks. så kommer det en bekk ut på motsatt side av E6 (Loa), og den er en meget viktig bekk for sø. For ikke å nevne Kaldvella og Bortna på motsatt side.....Sø`en går ikke på disse bekkene der før månedskiftet sept/okt i kombinasjon med regn, så Sølvreven (og BDA) må være forsiktig med de små søte sildene på halvkiloen-kiloen som de tar på 2 håndskanonen sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slettes ikke at disse små ørretene som går på elva i mengder på seinsommeren er noe godt tegn.

Dette er prematur tilbakevandring, slik vi har sett det hyppigere og hyppigere de siste år. Disse ørretene har ingen ting i elva å gjøre, men skulle vært i havet for å feite seg opp til neste års gyting.

Hva som får dem til å vandre på elva kan man bare spekulere i.........

Luseplagen? Matmangel i havet?

Ikke vet jeg!

Ja til mere forskning på sjøørreten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slettes ikke at disse små ørretene som går på elva i mengder på seinsommeren er noe godt tegn.

Dette er prematur tilbakevandring, slik vi har sett det hyppigere og hyppigere de siste år. Disse ørretene har ingen ting i elva å gjøre, men skulle vært i havet for å feite seg opp til neste års gyting.

Hva som får dem til å vandre på elva kan man bare spekulere i.........

Luseplagen? Matmangel i havet?

Ikke vet jeg!

Ja til mere forskning på sjøørreten!

Hvis det er prematur tilbakevandring er de ofte "finneslitte" på ryggfinne og ellers. Altså har lusa gnagd på/gnagd vekk huden deres mellom beinstrålene. De kan også ha åpne sår eller flekker nærmest uten fiskeskjell. Har de slike kjennetegn..?

Ellers er oppvandring en rimelig varierende sak fra elv til elv, og visse steder fra år til år. Det er også stor variasjon mellom individer, noen går tidlig, noen seint. Men skal være enig i at det er nokså tidlig for gjeldfiskens del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sjøørreten, så må dere huske på at mange av disse fiskene i størrelsen halvkiloen og opp til kiloen kan være fisk som skal opp i de mange små sidebekkene fra Melhus og oppover. Det er helt sikkert en del gjeldfisk blant dem, men mange av disse bekkene har gytefisk som også er i denne størrelsen. Standardstørrelse på gytisken i mange av bekkene jeg har besøkt er 7hg-1,5 kg, men gytefisken kan være betydelig mindre i de minste bekkene. (og en god del større en 1,5 kg i de større bekkene....)

På Borten Losen f.eks. så kommer det en bekk ut på motsatt side av E6 (Loa), og den er en meget viktig bekk for sø. For ikke å nevne Kaldvella og Bortna på motsatt side.....Sø`en går ikke på disse bekkene der før månedskiftet sept/okt i kombinasjon med regn, så Sølvreven (og BDA) må være forsiktig med de små søte sildene på halvkiloen-kiloen som de tar på 2 håndskanonen sine.

Enhåndskanon,

Så forsiktig som jeg kan. Jeg fisker til og med med litt større og andre fluer enn jeg egentlig vil. Fluer i str. 10-12 nå hadde ikke vært bra for ørreten . Men som sagt det hjelper lite den tar på alt, hadde jeg bundet flua rett på fluesnøret hadde jeg sikkert fått den da og.

TIl Per H

Nei det er velproporsjonert og pen fisk, bare sørgelig små.

Ellers enig i at det nå også bør satses mye mer på forskning om sjøørret.

mvh

bda

Endret av BDA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hverken enhånds- eller tohånds kanon, men en kanondupp, med kanontube på enden :P Det har jo egentlig vært en god del s-ø oppe i Gaula (nedre deler) de siste årene også, men den har vært i samme størrelse. Nå biter den som besatt, da elva er ideell for disse krabatene, stor og ganske kald konjakkelv. Jeg må flire hver gang det kommer en fluefisker og han får nesten ikke startet utkastene skikkelig, før det biter på en liten s-ø, gang på gang. Og tiden går med på å få hektet av disse grådige fluefangerne :D Ikke akkurat lystig å kaste der det er mye små sjøørret, tror ikke det står en laks i nærheten, da hadde de vel flyktet unna.

Har sett kun 1 død s-ø ligge på bunnen, kan være en uheldig utsetting. Men jeg tror ikke problemet er særlig stort at disse biter på, for nesten alle jeg har fått på har treblekroken ytterst i kjeften. Og om man setter på en diger oransje tube, så er de der og henger seg på uansett :P

Kobbertuben min må nok likevel være livretten deres. Men jeg har alltid en formening om at når sjøørreten er interessert i flue, eller yngelen for den saks skyld, ja da har man riktig flue på enden. For da er også laksen interessert (hvis man har flua i nærheten av en laks da) :) Unntaket er disse evindelige vranglaksene da, stort og smått, de bare er såvidt bortpå første gangen og lugger litt i vingen.

Artig å ta bilder av disse frekkisene:

2008200904437f586e497cee4edcb8.jpg?21

2008200904557201245ab8284416ab.jpg?44

2008200904374cf8c2aa85a8405a9e.jpg?2

200820090449c5f050f9bbf141b5b0.jpg?14

200820090501bd78bff485a54cbeb4.jpg?62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, noen få laks er det. Det gikk riktignok endel laks for en drøy uke siden, første gang Gaula steg til 140 kubikk. Og endel av denne laksen (spesielt blank smålaks) var allerede på vei idet elva ble blank og fin når den var liten ! Dette småflaket ga resultater etterhvert på valdene oppover. Nå sist på Lundamo. Både storlaks, mellomlaks og smålaks er tatt der siste dager :) Og sist jeg var "hjem" (elva) så jeg også 3-4 lakser som forlengst har funnet sin plass her i livet. Noen matte i sølvfargen, og noen mere brune enn silver colour. Alle disse har vært og nippet såvidt i mine kostelige små tuber, så det vibrerte litt i stanga :D Men å få de til å gape bittelitt over den kostelige små Kamasan treblekroken vil de ikke, jaggu bra touchy og vrang disse standlaksene. Det er svært typisk at når man går over et visst strekk så plasker det f.eks. en storlaks eller mellomlaks mange 10-talls meter nedenfor. Der det har vært dødt i flere timer. Ingen tilfeldighet, laksen er så sky at den svømmer nedover og spretter 2-3 ganger lenger nedenfor i frustrasjon :D Og plutselig kan det være 3-5 lakser som brysker seg i vasskorpa i sinne etter at man har lurt flua over de. Fysjameg, hvor vrange de kan være.

Bruker svært lite energi på disse laksene, jeg kjenner lusa på veggen etter noen år i elva. Kanskje hvis man fisker så krampa tar en, at en av de blir irritert og hekter seg borti den ene kroken. Men sjansen for at de løsner er nok overhengende stor, når de ikke vil gape skikkelig over kroken. Nei det må nok komme fersk laks nedenfra hvis de skal bli mere interessert i fluene. Det har jo regnet bra i august, med nok jo-jo elv egentlig, så de laksene som kommer er nok ikke enkel å finne heller på 2-300 kubikk.

Og når det tar mange dager før det blir fiskbart på små og gode plasser, er laksen forlengst passert. Problemet er nok at det er ganske få lakser som går, og elva er for lenge høy på de nederste strekkene i Gaula. Langvarig tørke og litt opp med elva pleier enkelte år og sette fart på hundrevis av laks, men slike forhold har vi ikke hatt i år. Men det er jo litt kjedelig det også (med mange ukers tørke) og plutselig ha all laksen i området på en gang på passe vannstand, slik som på tampen ifjor ^_^

Så noe gæli må vi skylde på, nå er det for mye vann, for mange ganger :o

Men jeg har mye konjakk igjen, så bare ta deg en tur du Mao. Og kanskje du har en ulldott som du kan prøve på disse vranglaksene. Så du lever opp til ditt navn.

Ja, jeg morer meg litt med å knipse noen bilder av de små søte sjøørretene jeg også før de slippes ut. De er ganske spreke!

:lol:

Kvalmsækk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok ikke mere laks i sjøen som skal opp heller. En bekjent av meg hadde vært ute på Viggja for å kjøpe laks av Jostein Willmann, som er den eneste som har laksenøter i Orkdalsfjorden/Gaulosen.

Han måtte bare beklage at han ikke hadde en eneste laks å tilby...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt tydelig at det er svært lite laks i sjøen som skal opp, eller laks i flomålet som skal gå. Det har vært mere enn nok vann til laksen de siste ukene. Skal jeg være ærlig så synes jeg det har vært meget dårlig oppgang egentlig helt siden St.Hans. Dagene før treffet på Kvål faktisk. At juli er dårlig nedenfor er blitt vanlig de siste årene. Også august egentlig pleier å være tam, men det er lenge siden jeg husker at det har vært så tamt som i år. Tammere etter 3 uker altså, og desto villere de første 2-3 ukene i juni er trenden de siste årene. Enn om ikke nøtene hadde vært stengt frem til 20/6 ?

Er overbevist om at antall laks i Gaula totalt sett akkurat nå ikke er i nærheten av fjoråret, spesielt i øvre deler.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.