Gå til innhold
Fiskersiden

Dorging etter Sjøørret


 Share

Recommended Posts

Dorging etter sjøørret

Jeg har prøvd mye å dorge etter sjø-ørret i år men har ikke klar å få den.

Har brukt ei lita blank møresild på 12gr med ca 6-70meter snøre ute.

Trenger tips og kasnje bilder av markdrag jeg bør prøve.

Ørreten håpper å spretter rundt båten i ett , ikke F om den biter på mitt utstyr.

Hva bør jeg gjøre?

Endret av Glenners
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenners.

sjø-ørreten er en luring, små møresild bruker å være en vinner....... men det kan lønne seg å prøve andre sluker til dorging. Forskjellige typer skjeer eller wobblere kan lønne seg i forskjellige størrelser. Farten du dorger med kan også ha mye å si. Et sted mellom 4 og 8 kilometer i timen bør fungere bra. Du kan også prøve å halvere lengden på hvor mye snøre du har ute.

Stå på videre, sjøørreten biter nok snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Glenners.

sjø-ørreten er en luring, små møresild bruker å være en vinner....... men det kan lønne seg å prøve andre sluker til dorging. Forskjellige typer skjeer eller wobblere kan lønne seg i forskjellige størrelser. Farten du dorger med kan også ha mye å si. Et sted mellom 4 og 8 kilometer i timen bør fungere bra. Du kan også prøve å halvere lengden på hvor mye snøre du har ute.

Stå på videre, sjøørreten biter nok snart :)

Får ta med GPS neste gang å sjekke ka man har av fart.... men det kan hende at jeg har gått for sakte og kansje hatt sluken for dypt.

blir det fangst blir det bilder :D

Men sånn dær markdrag, korsn funker de ?

Trenger bilde av en rigg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal prøve å gi noen tips som har fungert veldig godt for meg. Tar årlig mye sjøørret på dorg.

1. Bruk en rapala original 13 cm fargen S (sort og hvit/sølv). Jeg personlig foretrekker å ha denne i hempe fremfor svivel eller knute. Rt fargen er også meget god.

2. Varier dorgefart og ikke minst avstand. De fleste dorger for nærme land. På dagtid er ofte fisken et godt stykke fra land.

3. Kjør svakt svingete. dette pleier ofte å gi utslag.

4. Rykk i stanga med jevne mellomrom. Dette får wobleren til å stige og gjør ofte at fisken tar når linen strammes igjen.

5. Bruker du fireline så knytt på en meter eller 2 med fortom av fluorcarbon eller vanlig sene. Dette mener jeg bestemt at har noe for seg.

6. Sjekk vindretningen og legg turen til de steder hvor vinden treffer land (eller øyer og skjær for den saks skyld)

Sluker og lingnende fungerer også, men en wobbler synes jeg i særklasse fisker bedre enn ei møresild. (fisket med møresild i 10 år før jeg oppdaget rapala silver 13 cm). Ellers er det enkelte dager der sjøørret er vrang. spesielt sommerstid er den vanskelig. Men nå som høsten er her, begynner den å bli medgjørlig. Jeg fisker aldri når det er stille på overfalten. oterbris eller mer, synes jeg er optimalt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn dær markdrag, korsn funker de ?

Trenger bilde av en rigg!

Har ikke bilde, men du finner de ferdig rigget i både på nett og i butikkene.

Kort fortalt er det fire spinnere på 50 cm ståltråd. Bak spinnerene er det 30 cm snøre og en krok. Kroken agnes med mark, reke, eller feit fisk. Prinsippet er at spinnerene tiltrekker fisken. Når fisken er opptil så oppdager den at det er mat der også

Da er det bare å dorge ivei i rolig dorgefart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler deg å prøve wobblere rapala orginal i S som nevnes over, er jo bra den. men måkene kan jo bli problem når den flyter opp ved stopp pga fisk på den andre stanga eller annet. pleier å dorge med wobblere som er svevende("suspending"). de vil holde seg på det dypet svømmer på under forlytning og dermed får ikke måkene tak i dem. de jeg har hatt suksess med er rapala husky jerk og rapala x-rap(i byttefiskfarger og hvit).

en flytende wobblere som funker bra er tomic. på våren er det et godt tips å dorge i kanten av områder med leopardbunn(blandet bunn med sand, større stein, blåskjell og tang). odder, små øyer og skjær er selvfølgelig også gode steder å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK.

Dette kan jeg jo lage selv av noen rustene gamle spinnere jeg har liganes :lol:

Javisst kan du det.

089000_NYHET_2006.jpg?size=original

Spinnerene er spredd med ca 10 cm mellomrom med en stopper og ei kule i fremkant av stopperen. Kula er vel viktig for at spinneren ikke skal henge seg opp i stopperen.

Den røde dingsen i fremkant er vel for å hindre at det blir snurr på snøret og at en kan henge vekter på den for å justere dybden.

Endret av Luden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

dorging er ibgen kunst:

har dy mulighet bruk to stenger. en på hver side. den ene stangen rigger du med feks en naturlig wobler, og en i provokasjonsfarger på den ene siden. det beste er å dorge med en wobler nærme land, og ha den andre stangen rigget med et planerboard. dette finnes det oppskrifter på over hele nettet. du bør også prøve å ligge i omtrent 5 knop. får du alt annet en sjøørret går det for sakte. har du ikke gps, så bare prøv deg frem. bruk søndagen til å eksprimentere.

prøv rapala x-rap i rosa B)

tight lines!!

Endret av fluehue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du noen bilder av ei slik fjøl oppsett?

sorry. har ikke sett dette spørsmålet før nå. har ikke noe tegning av hvordan du man setter opp fjøla. men hvis du ser på bildene av "Grizzly sideparavan" som du finner litt nedpå siden på linken under. her ser du at det er ei svart utløserklemme midt på siden av "fjøla" og en hempe på bakenden av fjøla. snøret fra stanga hekter du inn i hempa og så inn i utløserklemma. "grizzly"-fjøla du ser på linken skal kjøres på høyre side av båten. det ser du på at enden foran utløserklemma skrår inn og at hempa sitter på den butte enden av fjøla. denne innsmalningen er det som gjør at fjøla drar ut fra båten. funker jo på samme måten som ei oterfjøl. fjøla som skal kjøre på andre siden av båten er speilvendt av denne(eks: yellow bird fjøla det er bilde av over grizzlyfjøla er ei venstreside-fjøl). av disse to fjølene anbefaler å satse på yellowbird-fjøl til SØ-dorging. har grizzlyfjøler sjøl og de er gir for mye motstand i vannet selv når de er utløst. tar vekk all moroa med å kjøre fisk under 3-4kilo.

My link

PS! trykk på "trollingutstyr" i kolonnen til venstre og så på "paravaner" så finner du fjølene jeg mente litt nede på siden.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg gps nu har logge med ca3-4 knopp så det er ikke rart at jeg ikke fikk noe anet en sei og hyse

Det ble antydet 4-8 kmh lenger oppe i tråden,

3-4 knop tilsvarer 5,55-7,4 kmh så du skal jo være innenfor det som er anbefalt.

rettere sakt er 2-3 knopp

3,7-5,55 kmh fortsatt innenfor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.