Gå til innhold
Fiskersiden

Bygger multisen vesentlig


villlax
 Share

Recommended Posts

mer en vanlig nylon? Eller er den tillnermet lik.?

Skal bytte(gå over til multisen for første gang) sen på haspelsnellen.

Ja, den bygger en del mer. Multi er sjelden rund, så den legger seg ikke like godt som mono. Tips er å spole på vått snøre, og spole det på stramt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo an på hvilken type multi du skal bruke !?!?

noen multi i 0.2 tilsvarer mono i 0,3 når det kommer til plass, andre bruker mindre plass.

Fireline 0,18 tilsvarer vel bare litt over 0,2 hvis jeg ikke husker feil..... flatt flettesnører fra div ukejente levrandører tar SYKT mye plass.

Men det lureste er jo å spole på for ex fireline 0,18 og så kjører du den innerst på spolen , så spoler du på med mono 0,2 til spolen er full, så spoler du dette over på den andre spolen (hvis du har 2 spoler da) slik at du får nonoen ytterst, det har jo ingen henstik å ha på mono på en full spole for da bytter du bare sluttlina vært år istede for å bytte hele spolen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid er det vanlig å gå ned flere dimensjoner om det er til samme fiske du skal ha snellen. Ellers bortfaller en del av fordelene med å konvertere til multi...

Forsåvidt. Skal fiske dypt(pluss/minus 100m) med relativt små sluker/jigger(60-100gr). Tenkte da at en myk multisen sklir lettere av snellen da spesielt kalde vintedager. Har fått los på sei som merkelig nokk har lakt sin elsk på sluker i denne størrelse. :)

Dette kommer jo an på hvilken type multi du skal bruke !?!?

noen multi i 0.2 tilsvarer mono i 0,3 når det kommer til plass, andre bruker mindre plass.

Fireline 0,18 tilsvarer vel bare litt over 0,2 hvis jeg ikke husker feil..... flatt flettesnører fra div ukejente levrandører tar SYKT mye plass.

Men det lureste er jo å spole på for ex fireline 0,18 og så kjører du den innerst på spolen , så spoler du på med mono 0,2 til spolen er full, så spoler du dette over på den andre spolen (hvis du har 2 spoler da) slik at du får nonoen ytterst, det har jo ingen henstik å ha på mono på en full spole for da bytter du bare sluttlina vært år istede for å bytte hele spolen .

Senen heter Wanted og er serdeles myk. Vet ikke mer om den bortsett at den er prøvd på ambisen min to sessonger.Sterk og myk:-)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygger litt mer ja, men man bruker jo tynnere multisene enn man bruker mono til samme fisket, så det går litt sånn opp i opp. Jeg pleier og legge hele spolen i en bøtte med vann dagen før jeg skal spole den på, slik at den er helt gjennomvåt. Også legge på STRAMT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.