Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøp av ny havfiskestang, 15 - 30 lb


Vikane
 Share

Recommended Posts

Er skikkelig i tenkeboksen for tiden, vanskelig og bestemme seg for noe uten å ha tilgang til å få titta og kjent på alle de aktuelle stengene. Å bare bestille ei på nettet kvier jeg meg litt for, når kanskje det mest sannsynlig er den stanga jeg nå kjøper som kan komme til å bli mest brukt fremover.

Tenker også at det ikke er dumt med ei fler-delt stang, som er lett å frakte med seg på reise. Går den i en std reiseveske er det vel noen kr og bryderi å spare på det :)

Ta deg en tur på Skittfiske som Dan sier, og Jakt og Fritidseffekter på Elveveien (de har 30% på all Shimano). Jeg tror det kan være lurt å få seg en flerdelt stang. Tenk bare på nordlandsturen :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ei flott stang den Antares'en, men prisen er litt stiv for meg for øyeblikket. Greier kanskje via noen bekjentskaper å få ordna meg forhandler-pris på ei stang, så jeg gidder ikke forhaste meg. Men kan jo ta en tur innom å se om det er noe interessant hos Fritidseffekter selvsagt.

På en side er en 4 delt- stang ideelt for reise, men om man kanskje bare reiser en gang i året, blir det litt tull å handle ei stang kun for dette, viktigste er hvordan den er å bruke ellers. På nordlandsturen vår blir det vel uansett muligens en ordning med frakt av stenger i en bil, ellers går man bare sammen om en stangbag.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antares er ei nydelig stang som absolutt anbefales, men har en helt annen klassing enn f.eks lillebror Beastmaster. En Antares 30-50 har omtrent samme bruksområde som Beastmaster 20-30. Viktig å være opmerksom på dette spes ved pilking. Antaresen er vel i utgangspunktet en utpreget angstang, men om du går opp til 30-50 så har den mer allround kvaliteter.

Av Beastmaster så kan du gå for en 20-30. Har brukt denne og Beastmaster 16-20 en god stund og er meget godt fornøyd med stengene. Men vær oppmerksom på en svakhet med disse, menlig ringene. Den indre ringen har en tendens til å løsne ved litt hard bruk, spesiellt i konkurransesammenheng hvor det skal gå fort unna. Begge stengene mine er nå etter sesongen sendt inn pga av dette. Nye stenger kommer tilbake, men det er jo ergelig når det skjer.

DAM SteelPower 30 bør du holde deg langt unna. Har en slik også, men den er ikke med som reservestang en gang på konkurranser. Dette er ei stang som fjerner all fiskeglede. Om du likevel vil ha en så skal du få min svært så billig...

Har en Tiger Inliner som jeg bruker nå. Ypperlig til konkurransefiske hvor du alltid er i kamp med klokka. Slipper at opphengere kommer i konflikt med ringene, og at snøret tvinner seg om stangtuppen f.eks under pilking. Dette er ei enkel og svært god stang med flere utbedringer og detaljer ment for havfiskere i forhold til forrige utgave. Videre får du mye for pengene med tanke på at det er 3 topper som følger stanga. Det eneste jeg foreløpig har å utsette på stanga er at den kan være litt myk i toppen til tung pilking (500g +). Om du skal pilke hardt med slike vekter så må du nok på den stiveste toppen.

Den mykeste toppen bruker jeg til fiske helt ned til 8 lbs snøreklasse og den oppfører seg eksemplarisk grunnet lengden kombinert med aksjonen.

Min anbefaling går helt klart til Tiger Inliner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for supert svar Tofte !

Har lenge håpet at noen kunne gi tilbakemelding på Tiger'n. Så da ser jeg nå denne som et aktuelt førstevalg. Har du dratt noe tungt på stanga, og har du noen erfaring med slittasje innvendig i stanga ? Har aldri hatt inliner stang før, så jeg er helt grønn på dette med tanke på slittasje osv.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfart noe slitasje ennå, så er litt spent på den jeg også. Slitasje på toppring er ikke noe problem siden den er utskiftbar. Innvendig slitasje har jeg som sagt ingen erfaring med ennå. Godt mulig Martin (Xplorer1) har gjort seg noen erfaringer med innvendig slitasje på Inlinere. Han har jo brukt flere generasjoner av disse, så det går jo an å spørre...

Stanga blir jo ikke belastet veldige krefter med mindre du har skikkelig bunnapp i en kinkig vinkel. Har tatt opp sei på 10 kg og torsk på 15 kg med 12-20 toppen i år. Null problem det...bare snella virker som den skal. Bruker stort sett Ambiss 7000iC3 med 0,15 Rapala multi i kombo med denne toppen.

Største med 15-40 toppen er lange på 20 kg fra 240m. Ok å kunne legge litt press i starten og de første 30-50 metrene på langa, men deretter kommer den av seg selv. Dette er en fin konkurransetopp på havet som jeg stort sett bruker sammen med Lawson Atlantis SD 200 snelle og 0,25 Rapala multi. Greit med tykkere multi til konkurransebruk pga økt slitasje.

Den stiveste toppen bruker jeg svært sjelden, men som antydet i forrige innlegg er det ved pilking på dyp 100-200m etter stor torsk eller sei, evt steder med mye strøm som krever pilker på 500g+.

Kom på en ting til som burde vært endret til neste utgave av stanga. Wiren som følger hver topp for å tre snøret igjennom burde kunne bli tredd begge veier... ikke bare fra toppen og ned. Dette er hindret av ei gummikule som er festet til wiren. Med en liten modifisering av denne så vil du kunne tre wiren nedenfra og opp gjennom toppringen...mye lettere :)

Men dette er jo ikke kritikk av selve stanga...bare en tanke som har slått meg. Ellers er stanga nærmest komplett etter mine ønsker og erfaringer. Har holdt på med konkurransefiske på sjøen i snart 20 år, så jeg begynner å bli sånn passe sær og egen med tanke på hva jeg vil ha og hva som fungerer...hehe :o

Tror nok dere vil bli godt fornøyd om dere velger å gå for en Tiger...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv så og si alle modeller av nye stenger som er og få tak og antares stengene er de beste stengene du kan få tak i (etter min mening) atm. Men du får endel igjen for pengene hvis du køper tica tiger stanga. liker denne stange veldig godt, men eneste probemet er at 30-50 tuppen var litt for myk for 750 gramms pilker ellers får du det du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfart noe slitasje ennå, så er litt spent på den jeg også. Slitasje på toppring er ikke noe problem siden den er utskiftbar. Innvendig slitasje har jeg som sagt ingen erfaring med ennå. Godt mulig Martin (Xplorer1) har gjort seg noen erfaringer med innvendig slitasje på Inlinere. Han har jo brukt flere generasjoner av disse, så det går jo an å spørre...

Tror nok dere vil bli godt fornøyd om dere velger å gå for en Tiger...

Lykke til smile.gif

Jeg har vært spent på det samme siden stengene så dagens lys. Vel, jeg har dratt en godel 100kg med fisk på disse stengene og er overrasket over null slitasje verken på ringer eller på multi ( det er her man evt. merker det 1.) Vel og merke at det er viktig å spille med vann invendig og en gang iblant for å bli kvitt evt. avleiring av mineraler som finnes i vannet og som mikroskopisk fester seg i linen.

Jeg håper at flere oppdager hvor mye glede disse stengene gir. Man får mye for pengene.

For ordens skyld : Jeg er ikke ansatt på Sølvkroken eller sponset- så tilbakemeldingen og anbefalingen gjøres objektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt opp sei på 10 kg og torsk på 15 kg med 12-20 toppen i år. Null problem det...bare snella virker som den skal. Bruker stort sett Ambiss 7000iC3 med 0,15 Rapala multi i kombo med denne toppen.

Største med 15-40 toppen er lange på 20 kg fra 240m. Ok å kunne legge litt press i starten og de første 30-50 metrene på langa, men deretter kommer den av seg selv. Dette er en fin konkurransetopp på havet som jeg stort sett bruker sammen med Lawson Atlantis SD 200 snelle og 0,25 Rapala multi. Greit med tykkere multi til konkurransebruk pga økt slitasje.

Den stiveste toppen bruker jeg svært sjelden, men som antydet i forrige innlegg er det ved pilking på dyp 100-200m etter stor torsk eller sei, evt steder med mye strøm som krever pilker på 500g+.

Der kom du inn på det som ville vært mitt neste spørsmål, snelle-valg til de forskjellige tuppene. Greier man seg med 2 sneller mener du ? Eventuelt noe alternativ til Lawson snelle, finner den ikke noe sted ?

Skal til Lauklines ved Tromsø neste år, og håper på blant annet kveite, tupp og snelle ville du brukt til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til Shimanos Tekota 700 LC og 800 LC med teller og egnet til norsk havfiske kommer på markedet. Da har du den perfekte kombinasjon.

Noe å ønske seg til julwink.gif

Da skjønner jeg at du er rimelig fornøyd med Tekota :). De to nye som kommer ser ut til å være større enn 600. Er det noen grunn til at denne er mer egnet til det norske markedet enn mange andre sneller? Og har du noen tanker negative meninger om 2 girs sneller, eller at de kun er dyrere og i teorien fortere kan gå i stykker pga. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at du er rimelig fornøyd med Tekota biggrin.gif. De to nye som kommer ser ut til å være større enn 600. Er det noen grunn til at denne er mer egnet til det norske markedet enn mange andre sneller? Og har du noen tanker negative meninger om 2 girs sneller, eller at de kun er dyrere og i teorien fortere kan gå i stykker pga. dette?

Ja, jeg er fornøyd med kvaliteten Shimano har greid og greier å levere. Det finnes veldig få bra sneller som tåler juling tur etter tur og som ikke svikter og det finnes en haug med "nykommere" oversminkede sneller som til nød kan fungere som søkke. Det har mange av mine kunder ombord hos meg desverre erfart ( kan hende noen av dere også). Man bruker utrolig mye penger på reiser relatert til fiske, men prøver til enhver tid å spare seg til fant med utstyret som skal bringe den etterlengte fangsten over vannet, her av på sneller,stenger, line, det som er i enden av snøret ( det eneste fisken bryr seg om) og overraskende nok det som skal holde fisken frem : kroker.

Det er ikke mulig å teste alt som finnes av sneller på markedet, men når det gjelder sneller :Prøv å holde dere til annerkjente merkevarer

Har forresten til dagsdato ikke hatt behov for å bruke 2 girssneller til norske forhold, selv om jeg har flere av disse ( shimano selvføgelig). Mitt valg uten tvil

Kroker : VMC og Owner ( elsker varivas sine semisirkler også)

Stenger: Ticas innlinere

Sneller: Shimano og mine verdifulle og trofaste Penns 895 LC

Line: Sufix

Og i enden av snøret: Rare ting jeg får lov å ta med meg hjem av sjefenwink.gif

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en tyrnos 16 (20 og 30) til 1500kr på en butikk og lurte på om det var noe å gå for?

Snella skal brukes til variert havfiske fra båt alt fra kveite til steinbit, lange til brosme... Må selvfølgelig kjøpe stang som matcher så det jeg egentlig lurer på om jeg får ett bedre sett til en billigere penge enn å kjøpe det delt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har funnet en tyrnos 16 (20 og 30) til 1500kr på en butikk og lurte på om det var noe å gå for?

Snella skal brukes til variert havfiske fra båt alt fra kveite til steinbit, lange til brosme... Må selvfølgelig kjøpe stang som matcher så det jeg egentlig lurer på om jeg får ett bedre sett til en billigere penge enn å kjøpe det delt?

1500,- for en NY Tyrnossnelle er jo helt kriminelt, så det er et godt kjøp! En stangkombinasjon med den snella får du i hvert fall ikke billigere. Tror den snella er midt i blinken for ditt fiske, sammen med at jeg tror Shimanosneller generelt sett har bra kvalitet.

Be om et like godt tilbud på stang fra samme butikk :lol:.

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jeg komme meg ut av soffan og kjøpe... skjønner at tica innliner er ett godt valg men kanskje i dyreste laget?? skal sjekke litt rundt å finne ei fiin ei.. tror den må være litt myk i toppen da jeg sannsyneligvis får fisk over 10 kilo, og etter som jeg forstår umed ring og ikke trinse på toppen? det morsomste med fiske er jo å kjenne den på stanga (hmm hørtes litt perverst ut)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten... med to gir på snella, er det den trykkknappen som befinner seg på sveiva for å veksle mellom 2.0 og 5.0 ?

Girskifteknappen ^_^ befinner seg på sveiva ja. Du trykker på den runde sølvknappen i festepunktet for å gire opp og skyver den sorte "dingsen" på sveiva for å gire ned (eller omvendt - husker ikke helt). Ticastanga er det flere av oss som lurer litt på her, så tror den er et godt kjøp hvis du tar deg råd.

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp ut at det var en tyrnos 16 II med to gir og ikke tyrnos 20 II som jeg trodde... Jeg får heller vente på ett tilbud på denne da jeg skal kjøpe ei snelle som kan være med på småturer etter kveitebarn og ettervært (to tre år) kanskje en tur etter større fisk...

Er det noen som har innvendinger eventuelt tips om at jo, du burde gå for tyrnos 16 siden den bare kostet 1500kr ? første havfisketur blir uansett ikke før neste vår ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp ut at det var en tyrnos 16 II med to gir og ikke tyrnos 20 II som jeg trodde... Jeg får heller vente på ett tilbud på denne da jeg skal kjøpe ei snelle som kan være med på småturer etter kveitebarn og ettervært (to tre år) kanskje en tur etter større fisk...

Er det noen som har innvendinger eventuelt tips om at jo, du burde gå for tyrnos 16 siden den bare kostet 1500kr ? første havfisketur blir uansett ikke før neste vår ...

Sjekk ut om du kan klare deg med det antall meter du får på 16 snella. Hvis du kan leve med det så tror jeg ikke det skulle være store forskjellen. Correct me if im wrong :D.

Mogens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut om du kan klare deg med det antall meter du får på 16 snella. Hvis du kan leve med det så tror jeg ikke det skulle være store forskjellen. Correct me if im wrong :D .

Mogens.

ja... antall meter er vel ikke det som trekker ned... forsåvidt, er det dumt hvis jeg kjøper tyrnos 20 og ikke fyller den helt opp? Grunnen til at jeg evt. ikke skal kjøpe 16 er at den ikke har ører men det er vel kanskje svært sjeldent man har behov for... jeg vil bare ha en snelle som jeg kan være fornøyd med leeenge og som kan brukes til alt. er lei av bomkjøp (okuma magda 30d, seespirit m/lineteller osv.)

Har tyrnos 16 II alt som 20 II har foruten ører? Leste litt på shimanos hjemmesider og fant ut at ører i tilegg til "Reduced Profile Top Crossbar "var det eneste forskjellen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.