Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøp av ny havfiskestang, 15 - 30 lb


Vikane
 Share

Recommended Posts

ja... antall meter er vel ikke det som trekker ned... forsåvidt, er det dumt hvis jeg kjøper tyrnos 20 og ikke fyller den helt opp? Grunnen til at jeg evt. ikke skal kjøpe 16 er at den ikke har ører men det er vel kanskje svært sjeldent man har behov for... jeg vil bare ha en snelle som jeg kan være fornøyd med leeenge og som kan brukes til alt. er lei av bomkjøp (okuma magda 30d, seespirit m/lineteller osv.)

Har tyrnos 16 II alt som 20 II har foruten ører? Leste litt på shimanos hjemmesider og fant ut at ører i tilegg til "Reduced Profile Top Crossbar "var det eneste forskjellen ..

Ører kan du kjøpe separat fra andre (se en av gutta som har skrevet på denne tråden, som også driver nettbutikk :o ), så det bør gå greit. Det gjør jo ingen ting å ikke fylle ei snelle helt opp, men hvis du får nok meter på en mindre og det ellers ikke er noe vesentlige forskjeller, så ville jeg gått for den. Den hadde jo en jævlig bra pris, samt at den blir lettere/nettere enn en 20 modell. Har ikke studert forskjellen ellers, men det som er typisk er vel at bremsen kan være noe "mindre".

Konklusjon: du mener du får nok meter snøre på den, du kjøper ører utenom og alt annet er likt (kvalitetsmessig), så går du for den!

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Antares er ei nydelig stang som absolutt anbefales, men har en helt annen klassing enn f.eks lillebror Beastmaster. En Antares 30-50 har omtrent samme bruksområde som Beastmaster 20-30. Viktig å være opmerksom på dette spes ved pilking. Antaresen er vel i utgangspunktet en utpreget angstang, men om du går opp til 30-50 så har den mer allround kvaliteter.

Av Beastmaster så kan du gå for en 20-30. Har brukt denne og Beastmaster 16-20 en god stund og er meget godt fornøyd med stengene. Men vær oppmerksom på en svakhet med disse, menlig ringene. Den indre ringen har en tendens til å løsne ved litt hard bruk, spesiellt i konkurransesammenheng hvor det skal gå fort unna. Begge stengene mine er nå etter sesongen sendt inn pga av dette. Nye stenger kommer tilbake, men det er jo ergelig når det skjer.

DAM SteelPower 30 bør du holde deg langt unna. Har en slik også, men den er ikke med som reservestang en gang på konkurranser. Dette er ei stang som fjerner all fiskeglede. Om du likevel vil ha en så skal du få min svært så billig...

Har en Tiger Inliner som jeg bruker nå. Ypperlig til konkurransefiske hvor du alltid er i kamp med klokka. Slipper at opphengere kommer i konflikt med ringene, og at snøret tvinner seg om stangtuppen f.eks under pilking. Dette er ei enkel og svært god stang med flere utbedringer og detaljer ment for havfiskere i forhold til forrige utgave. Videre får du mye for pengene med tanke på at det er 3 topper som følger stanga. Det eneste jeg foreløpig har å utsette på stanga er at den kan være litt myk i toppen til tung pilking (500g +). Om du skal pilke hardt med slike vekter så må du nok på den stiveste toppen.

Den mykeste toppen bruker jeg til fiske helt ned til 8 lbs snøreklasse og den oppfører seg eksemplarisk grunnet lengden kombinert med aksjonen.

Min anbefaling går helt klart til Tiger Inliner. :)

[/quote

Da har min nye snelle kommet ihus (tyrnos 16 II) og stanga skal kjøpes... Har funnet (tror jeg) tre valg Lawson powerjigger (1199kr), shimano speedmaster(1000kr) eller antares 20-30 (tilbud 1799kr).. Mye i tråden tyder på at antares er best men prismessig og ikke minst fiskemessig (mye meite med havfiskebom og div takler , noe dorging med shadjigs og litt pilking med 100grs pilk) er den å foretrekke??

stanga blir foresten kjøpt i morgen....

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har min nye snelle kommet ihus (tyrnos 16 II) og stanga skal kjøpes... Har funnet (tror jeg) tre valg Lawson powerjigger (1199kr), shimano speedmaster(1000kr) eller antares 20-30 (tilbud 1799kr).. Mye i tråden tyder på at antares er best men prismessig og ikke minst fiskemessig (mye meite med havfiskebom og div takler , noe dorging med shadjigs og litt pilking med 100grs pilk) er den å foretrekke??

stanga blir foresten kjøpt i morgen....

Takker for svar

Av de tre ville jeg helt klart gått for Antaresen. Lett. Forutsatt at de ekstra hundrelappene ikke er avgjørende altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror ikke det er mangen stenger på markedet som slår antares nei, ikke i den vanligste aksjonen.

skal du derimot opp på håkjerringstenger og andre tuuunge kaliber, kan det jo være at andre leverandører har gode alternativer.

Men uansett, antares er kremstenger som dekker behovet for 95 prosent av alle havfiskere tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Kan varmt anbefale Beastmaster STC Boat 20-30. Følsom tupp, masse rygg, og tåler røff bruk. Den er rett i underkant av 7'. På tilbud hos skittfiske også, tror jeg.

Hei :)

Er det en stang jeg bør investere i til sørlandsfiske båt med pilk og havmeite som hovedbruksområder?

Allround fiske innen og yttaskjærs etter de store eksemplarene av steinbit og torsk til sei og lyr.

....og isåfall, kan du anbefale ei snelle som passer godt?

Jeg har utelukkende shimano utstyr og har aldri vurdert noe annet, men lommeboka er slank rundt om denne tia på året, så jeg må nok av med skylappene hvis jeg ikke finner ei god havfiskestang som den beastmasteren du anbefaler med ei god snelle til en sum vi dødelige kan leve med.

Kan den overnevnte beastmasteren kombineres med denna tror du? http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Havfiske/Sneller/Okuma-Cold-Water-Line-Counter-CW-453D-havfiskesnelle

Jeg tenker da på str og bruksområde.

Setter stor pris på all hjelp :) Jeg er rimelig fersk i det havet av utstyr og produkt omtaler som florerer,, men er ute etter en stang som er myk nok i toppen til å registre napp på dypt vann, men samtidig så stiv at søkker og søkker og pilker opp mot noen få hundre gram gr ikke bøyer stanga helt.

Skitt fiske videre :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for supert svar Tofte !

Har lenge håpet at noen kunne gi tilbakemelding på Tiger'n. Så da ser jeg nå denne som et aktuelt førstevalg. Har du dratt noe tungt på stanga, og har du noen erfaring med slittasje innvendig i stanga ? Har aldri hatt inliner stang før, så jeg er helt grønn på dette med tanke på slittasje osv.

Det eneste er at du får ikke toppshot i særlig lengde, og at det ikke er en vinterstang i kuldgrader .. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.