Gå til innhold
Fiskersiden

Høstlig laksefiske


arctic charr
 Share

Recommended Posts

Etter en heller laber sesongavslutning i Orkla var jeg klar for mer laksefiske :). Sesongen der hadde totalt sett vært bra for min del, men slutten var mildt sagt elendig. Torsdag gikk derfor turen til en ”gammel kjenning”. Driva er åpen til 15. september i Oppdal og det hadde blitt tatt noe laks i det siste så forhåpningen var det ikke noe galt med.

Startet fiske i en av de øverste hølene. Elva var litt stor og det var en litt gråfarge på den så valget falt derfor på marken. Så noen lakser som ble servert de lekreste duggmarker men nei, det ville de ikke ha. Gikk derfor litt mer opp mot en foss og ”blindfiska” på plasser der jeg vet det kan stå laks. På tredje kastet nappa det forsiktig i snøret. Dette var mistenkelig tenkte jeg så jeg ga ut litt snøre og slo over snella og venta litt. Da begynte det å dra der nede i dypet. Stanga ble løfta og jaggu var det laks på. Fighten ble ikke av det helt store. Laksen hadde svelga og vannet var rødt rundt den i perioder. Så når den kom på land var den tilnærmet ferdig bløgga. Laksen veide 3,6 og hadde ikke vært så veldig lenge på elva.

89267_s.jpg

Laksen på 3,6 med elva i bakgrunnen.

Senere på dagen var det klart for ekspedisjon i Gråura. Snakka dagen før med grunneieren der som sa det var bare å nedi og fiske. ”Haukin” på Auna Sport og jeg dro derfor nedover i 6 tia på ettermiddagen. Vi starta i den øverste hølen. Rett etter att vi kom dit hoppa det en laks rundt 2-3 kg. Sett på en spinner og ta den sa jeg. Ja sa ”Haukin”. På tredje eller fjerde kastet satt den men her var det ikke snakk om smålaks nei. Dette var storlaks og den var sint. Dessverre går Fireline og laks stort sett dårlig i lag og det gjorde det også her etter ca 5 minutter. Laksen raste over elva og gjorde to kraftige rykk og dermed røk 0,22 Fireline rett av. Fryktelig synd, for den laksen hadde ”Haukin” virkelig fortjent. Men jeg tror han lærte at sene nok er bedre enn Fireline etter laks :). Etter en kaffepause slengte jeg marken ned på de nedre deler av hølen. Kjente noe smånapping rett før det hele eksploderte. Fikk akkurat slått over snella før det ble en kjempe vase. Fy f. hvor den tok. Trodde med det samme at det var ***** sjøl men det viste seg at det var en smålaks på 2,4 kg. Hadde jeg mista den rett etter at den tok hadde den nok vært større :). Etter hvert bevega vi oss nedover elva til der stien går opp til vegen. Da var jeg egentlig fornøyd med dagens fangst men jeg tok noen kast til der. På fjerde eller femte kastet mista jeg en liten sjøaure eller smålaks. Neste kast ble lagt litt lengre ut og ned. Da dirra det igjen og så var det full rulle med en meget sint og stri hannlaks. Den var ikke mer enn 3,9, men du verden hvor den fighta. Det begynte nå å bli så mørkt at vi bestemte oss for å ta fatt på bakken opp. Det var tungt det, men vi kom oss da opp :).

89268_s.jpg

"Haukin" i Gråura

Fredag morgen våkna jeg til regn. Dro igjen opp til de øvre deler. Etter å ha kikka litt etter fisk og blindfiska så jeg plutselig en smålaks. Den fikk servert duggmark som den smakte så vidt på og forsvant. Jeg går da litt lengre opp i hølen og ser plutselig to særdeles store lakser som står sammen i ei lita renne. Har sett en del store lakser men disse to var noe av det største jeg har sett. Slengte utpå marken til dem men de var ikke interessert. Da den ene kom sigende ned mot der jeg sto slik at jeg så nesten rett ned på den avslutta jeg fisket. Fant ut at hvis den tok hadde jeg ikke hatt en sjanse siden jeg var for meg selv og det er bratt berg ned til elva der. Syns det blir for dumt å fiske på slike fisker hvis du vet at du ikke har mulighet til å berge dem. Gikk derfor opp til neste foss og tok en på 3,1 kg i stede. Var borti en til her rett etterpå.

89269_s.jpg

Laksen på 3,1 (litt tynn). Elendig bilde men det regna så mye at det ble ikke lagt så mye arbeid i å ta det. Laksen går forøvrig fossen i bakgrunne.

Senere på dagen fiska jeg litt lengre ned i elva sammen med en annen kompis. Mista en fisk etter noen sekunder der. Kjentes ut som en litt stor smålaks/liten mellomlaks. Siden det hadde regna hele dagen og elva steg ganske fort bestemte jeg meg for at dette hadde vært en meget bra tur og at det var på tide å komme seg til Trondheim igjen. Der stod det jo tross alt en kald pils og venta på meg.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte høstlakser!

Nils Master hadde invitert meg oppover denne helga, men jeg avslo grunnet transportoppdrag til håndballturnering og diverse. Hadde vel bare fått en skikkelig dags fiske også, lørdagen, siden det er 10 timer i bil oppover. Men når jeg ser dette er det nesten som jeg angrer avgjørelsen. Skal fiske Driva en dag - bann på det!

Men hvorfor er det såpass mye laks i elva? Gyroen har vel gitt bestanden hard medfart over mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flotte høstlakser!

Nils Master hadde invitert meg oppover denne helga, men jeg avslo grunnet transportoppdrag til håndballturnering og diverse. Hadde vel bare fått en skikkelig dags fiske også, lørdagen, siden det er 10 timer i bil oppover. Men når jeg ser dette er det nesten som jeg angrer avgjørelsen. Skal fiske Driva en dag - bann på det!

Men hvorfor er det såpass mye laks i elva? Gyroen har vel gitt bestanden hard medfart over mange år?

Takker :blink:

Tror kanskje det er like greit at du ble hjemme. Elva er nok litt i største laget der opp nå. I hvertfall i dag. Har planer om entur igjen neste helg. Er så utrolig mange fine høler der som jeg gjerne skulle ha fiska men som det ikke ble tid til på denne turen ;)

Gyroen kom vel til de nedre deler av Driva rundt midten av 1970- tallet. I Oppdal begynte de å se død lakseparr på slutten av 70-tallet. Siden 2004 har det stort sett blitt bare mer og mer laks for hvert år i Oppdal. Sjøauren derimot har det gått skikkelig utforbakke med og slik det ser ut nå blir det vel det fjerde året på rad med elendig gytebestan av den. Da jeg bodde på Oppdal fisket jeg nesten ikke med mark i Driva i Oppdal. Det var så mye småfisk (aureparr) at det var bare trasig. De to dagene jeg fiska nå så jeg nesten ikke småfisk og var heller ikke i kontakt med særlig mange av dem på mark. At laksen har tatt over for sjøauren har jeg ingen tro på da det før var både mye laks og sjøaure. Så skal den stammen berges tror jeg det er på tide med en skikkelig innstraming av kvotene i nedre deler.

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine lakser Øyvind, i ei trolsk elv!

Fant ut at hvis den tok hadde jeg ikke hatt en sjanse siden jeg var for meg selv og det er bratt berg ned til elva der.

Alt er mulig Øyvind. :blink:

Det som ser umulig ut når du har lavt adrenalin-nivå går som smurt med litt hormoner fossende gjennom årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine lakser Øyvind, i ei trolsk elv!

Alt er mulig Øyvind. :blink:

Det som ser umulig ut når du har lavt adrenalin-nivå går som smurt med litt hormoner fossende gjennom årene...

Nja. Er nå litt glad i livet også da sjø ;), og slik som det regna var det ikke akkurat lite glatt på berget :o

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dessverre ikke PM fra Arctic Charr før jeg seint i kveld kom hjem fra helgas Drivatur. Vi var nok en dag for seint ute med tanke på vannstand.

Dog, vi fikk en flott tur og fikk utforska en mengde plasser som var nye for oss. Skal sortere litt bilder og lage en fyldig "reportasje" i egen tråd i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dessverre ikke PM fra Arctic Charr før jeg seint i kveld kom hjem fra helgas Drivatur. Vi var nok en dag for seint ute med tanke på vannstand.

Dog, vi fikk en flott tur og fikk utforska en mengde plasser som var nye for oss. Skal sortere litt bilder og lage en fyldig "reportasje" i egen tråd i morgen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Øyvind og takk for fin rapport og bilder. Som gammel "oppdaleng" burde jeg vel skjemmes av at jeg ikke har fisket etter laks i Driva før nå, men skylde på det faktum at Gaula renner forbi "stuedøra" mi :-)

Har fisket etter brunørret og sjøørret i Driva i "gamle dager". Nå var jeg og Nils Master i Driva både lørdag og søndag, og som du også beskriver er de tveldig lite brunøørret å se / kjenne. Ikke det at vi kjente så mye annet heller (Nils Master kommer med fyldig rapport), men tidligere skulle det godt gjøres å ikke få en brunørrett som var brukbar "steikfisk".

Vi hadde ei fin helg i Driva selv om jeg nok en gang ble "vassfis". Takk til Driva, nyyydelig elv, med vill og vakker natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro på en ny tur til Driva i dag. Prøvde først i de øvre deler av elva men her var det ganske så dødt. Bestemte meg derfor for å ta en tur ned til Lønset. Her har Lønset grunneierlag mange fine høler på sin strekning. Prøvde først i en høl litt nedenfor Ishoelbrua. Men også her var det helt dødt. Dro derfor til en høl litt ovenfor brua. I det jeg kommer ned til hølen ser jeg to mellomlakser som svømmer rolig oppover elva. De er overhode ikke interessert i marken. Litt etterpå ser jeg en fisk som legger seg over på sia litt lengre opp i hølen. Slenger ut marken og setter fast søkket nesten med en gang. Søkket sitter bom fast så det blir værende i elva. Akkurat i det jeg sliter kommer Terje K. gående. Han har tenkt seg litt lengre opp. Vi prater litt og ser etter fisk. I det han går slenger jeg ut marken på ny til stedet der jeg så i sia på en fisk. Da napper det forsiktig flere ganger mens snøret driver med strømmen. Jeg strammer opp og jo da det er laks ja. Roper etter Terje som kommer nedover igjen og hjelper meg med håvinga. Laksen, som var forholdsvis blank, veier 4,4 kg og kroken sitter langt ned i svelget. Når jeg ser nærmer på gatthullet ser jeg at det er blodig og hovent. Det ser ut til å være blodgatt. Tok en smålaks i Orkla i begynnelsen av august som hadde det (bekreftet av veterinærinstituttet i Trondheim). Denne kan derfor se ut til å være den andre av totalt 13 lakser jeg har tatt i år som har det. Ikke bra!

89639_s.jpg

Laksen på 4,4 kg.

89640_s.jpg

Gatthullet på laksen. Det finnes vel noen parasittologer her inne som kan si mer om denne parasitten :)

Terje som ikke har fått laks enda i år bestemmer seg for å ta noen kast med sluken. På første kastet sitter den på møresilda. Også denne er forholdsvis blank og Terje er så glad at han jubler høyt og mumler noe om å dra hjem å p…. kjærringa :)

Fisker til slutt over Svarthølen og to høler nedenfor uten å kjenne eller se fisk. Men i morgen skal det igjen serveres duggmark i Driva :) . Så får vi bare håpe at det ikke kommer så mye regn som det er meldt

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.