Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite i Skarnsundet


Trønderflua
 Share

Recommended Posts

Hallais!

I går kveld dro vi en gjen ut til Skarnsundet for å prøve fiskelykken på litt forskjellige typer fisk!

Vi startet på mosvik siden, på jakt etter godt voksen lyr med flue, sluk og agn, men det var ikke antydning til fisk med untakk av et par rullevak.

Etter noen timer, og et vesentlig vekttap på fiskeveska pga VELDIG ufin bunn, bestemte vi oss for å skifte beite og hoppa i bilen og dro over til andre siden av sundet.

Der benka vi oss ned med reker og sild i salig blanding fordelt på 3 stenger. Det tok ikke lange tia før det begynte å bite på de 2 minste stengene, og sypike etter sypike kom på land.

På surfstanga var det stor sett stille den første timen, men så skjedde det jaggu noe der å...mistenkte sterkt svarthå, da det som regel er vanskelig å ikke få svarthå på denne plassen,

men etter litt smånapping, så drog det skikkelig til, og jeg kjente fort at dette ikke var svarthå, selv om det neppe var en rekordfisk. :)

Og opp kom denne karen, og jeg kunne fornøyd nottere ny pers på hågjel på 880g

hagjel.jpg

Så ble det atter igjen stille på surfen, mens det jevn og trutt nappa i de mindre stengene, der det bla kom opp hvitting og torsk.

Etter en liten time, satte det igjen i gang og vibrere litt på surfstanga...og jeg løfta opp stanga for å stramme opp snøre litt. Plutselig så røsker det til i stanga, jeg skvetter som en gris, og gir da det mest saftige tilslaget jeg trolig noen gang har gjort, og fast fisk!

Men for en fisk....det er den merkeligste kampen jeg noen gang har kjent, med variasjoner fra skikkelig tunge og seige drag og nøkk, til merkelig småristing. Fisken går i bånn et par ganger, men får til slutt løftet den opp og i det den nærmer seg land, blir det

med ett slakt snøre... :)

Ganske tung til sinn drar jeg opp for å sjekke status, og der henger det et fint avkappet snøre uten krok. Hadde vært morro å vite hva det var for noe. :)

Men, man gir ikke opp! Knyter på nytt, går opp i krokstørrelse, og klasker till med en skikkelig juicy coctail av reker og sild. Går ca 20 minutter, så skjer det noe rart på surfen igjen...regelmessige små napp, og plutselig blir snøre helt slakt...jeg løfter opp

stanga og veiver inn slakken, og kjenner øyeblikkelig at det er noe som trygger på agnet. Aventer litt, og så kommer det et litt mer kontant napp, som jeg øyeblikkelig svarer på med et tilslag, og fast fisk. Denne oppfører seg mer normalt og føler stort sett ganske

vellvillig med inn, men da den dukker opp i overflata så hopper hjertet over ca 100 slag. Forberedt som vi er...ligger både håv og klepp i bilen, så jeg lemper stanga over i hendene på nærmeste person og jumper ned i steinura i mørket for å klipe fast i fisken for aldri å slippe mer. :P

Vel oppe på land kan jeg skue den desidert vakreste fisken jeg noen sinne har fått!!

Vekt 1.79kg, og ny art på lista! (En del bilder følger da jeg er litt fornøyd med livet akkurat nå! :) )

havmus1.jpg

havmus2.jpg

havmus3.jpg

havmus4.jpg

WOHO!!! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens! :rolleyes:

Er i England naa...paa jakt etter ny snelle(Dro ikke hit bare for ny snelle...men er saa billig her at jeg bare maa!!)! Vet ikke helt hva man skal faa tak paa, men faar vel ta en prat med noen i en takle shop. Det burde vaere noen her som har peiling.

Saa det blir ny tur etter musa om en ukes tid. Hadde vaert konge a tippe 2kg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.