Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor lenge kan lakselus sitte på laksen?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

I ferskvann vel og merke...

Har hørt 1-2 dager, men hva er mest vanlig? Og er det forskjell på Østlandet (som ikke har så mye oppdrett og dermed kanskje mindre tetthet av lus) og Vestlandet f.eks?

Jeg fikk forleden dag en SØ med lus, i et vann. det flør inn til vannet ved springflo, så det er litt brakt. Ørreten var begynt å blitt meget brun, så jeg kan ikke forstå annet enn at den har vært i vannet en stund. Kan det hende at lusa overlever i brakkvann eller skifter SØ farge fort etter oppgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forleden dag en SØ med lus, i et vann. det flør inn til vannet ved springflo, så det er litt brakt. Ørreten var begynt å blitt meget brun, så jeg kan ikke forstå annet enn at den har vært i vannet en stund. Kan det hende at lusa overlever i brakkvann eller skifter SØ farge fort etter oppgang?

Seinhøstes har jeg fått både laks og sø med betydelig farge i elvemunninger.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seinhøstes har jeg fått både laks og sø med betydelig farge i elvemunninger.

mvh

bda

Nesten det eneste jeg kunne identifisere at det var en SØ på var at det var et hint av sølv på sidene, buken var så og si grå. og ryggen meget mørk. Det var en hannfisk, med litt hint av krok på underkjeven. Mulig at det er pga at det var en hannfisk at den har skiftet såpass farge? hannfisken har vel mer utpreget gytedrakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det eneste jeg kunne identifisere at det var en SØ på var at det var et hint av sølv på sidene, buken var så og si grå. og ryggen meget mørk. Det var en hannfisk, med litt hint av krok på underkjeven. Mulig at det er pga at det var en hannfisk at den har skiftet såpass farge? hannfisken har vel mer utpreget gytedrakt?

:) I brakkvansområder, slik du beskriv plassen, er det vanleg med farga/ kamuflasje aure. Dette er farge tilpassa omgivnaden der den søker mat.

Når det gjeld lakselus så vert det sagt at eggstrengene slepp tak i moderdyret etter 12-24 timer i ferskvatn. Sjølve lusa kan sitte på laks/sø inntil 48 timer. Når det gjeld den laksen LIS fekk 7 mil opp i Gaula, så kan det stemme, eg vart fortalt at laksen bruker 6-12 timer frå Gaulosen og opp til B/L og då greier den og resten av turen opp til Willmannsøya før lusa fell av, ;) om den er skikkeleg på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg får det klart: Lakselusa på bildet har eggstrengene på og laksen har derfor sannsynligvis vært i elva mindre enn et døgn?

En annen ting: Om laksen går opp i en mindre elv på høy vannføring men så synker vannstanden og elva blir en bekk og laksen slipper seg ut i sjøen igjen. Da kan den få lakselus igjen?

Eller må man anta at en lettere brun laks med lakselus har fått brunfargen i sjøen mens den venter på gunstig vannføring på å gå opp?

Lakselusa slipper seg ikke av i brakkvann? Det må rent ferskvann til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg får det klart: Lakselusa på bildet har eggstrengene på og laksen har derfor sannsynligvis vært i elva mindre enn et døgn?

En annen ting: Om laksen går opp i en mindre elv på høy vannføring men så synker vannstanden og elva blir en bekk og laksen slipper seg ut i sjøen igjen. Da kan den få lakselus igjen?

Eller må man anta at en lettere brun laks med lakselus har fått brunfargen i sjøen mens den venter på gunstig vannføring på å gå opp?

Lakselusa slipper seg ikke av i brakkvann? Det må rent ferskvann til?

:) Om laksen går ut att etter å ha vore på elva nokre dager, vil den kunna få lakselusyngel på seg, men dei vil ikkje få tid til å utvikla seg vidare. Laks får farge på hausten enten den er i ein utløpsos eller på elva så lenge det er gytefisk det er snakk om, gjellfisk forekjem og i enkelte elver og den tek ikkje farge sjølv om den kan ha eit kortere opphald i elva.

Lakselusa held lenger ut i brakkvatn enn i reint ferskvann, men slepp til slutt taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gutt hørte jeg at lusa falt av etter 2 dager. Så lærte vi om eggstrengene og at de kunne henge på opptil 2 dager, oftest kortere.

Hva lusa angår mener jeg bestemt at den KAN henge på opptil en uke. Flere ting spiller gjerne inn her. Har laksen hengt i osen lenge, vil jo gjerne lusa være langt "på vei" allerede.

Har vært med på å ta både brune og nærmest svarte storlakser med lus,(iJuli)så det er vel bare å erkjenne at laksen kan begynne å få kraftig farge allerede i sjø og brakkvanssonene.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunnlusa, den med eggstrenger faller av etter ca. 2 døgn ja. Men lus på laks kan sitte på laksen i opptil en uke som regel. Ser det godt omtrent hvor lenge laksen har møtt ferskvann, ofte er det bare noen få små lus igjen. Og da tar vi forbehold om at laksen har vært på elva i 5-7 dager. Når laksen går rett på elva og dundrer opp elva og går langt uten særlige pauser blir det ofte observert hunnluks på laksen langt ovenfor Støren i Gaula, som er 4 mil overfor munningen. Så Kis kan faktisk også se dette på Singsås 6-7 mil opp. Slik laks har jeg ikke noe til overs for ;) For den har det så innmari travelt at den ikke enser våre delikate retter, idet den prøver å utfordere Bolt i hastighet.

På bildet ditt Gabbe er det ikke strenger på lusa. Så hvis det bare var en eller noen få lus på denne ville jeg trodd den hadde vært i ferskvann i nesten en uke.

Laks kan også bli farget uavhengig om den har gått på elva. Men det kan også gå blank laks på elva om høsten, men jeg tror nok ikke denne har gått tidlig inn i fjorden og stått i munningen og ventet. Den er fersk fra havet sent på høsten (sept/okt). Har stamfisket mang en blanklaks i Gaula både i september og oktober. Med bare litt rødskjær på sidene, a la slik rødskjær som "regnbuen" har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.