Gå til innhold
Fiskersiden

Dipsy diver


Havengel
 Share

Recommended Posts

Husker det var en tråd en gang om Dipsy Diver og andre dorgedisker, men det var nok i det gamle forumet.

Hvilke erfaringer har dere med de forskjellige diskene/paravanene man kan feste på snøret? Er blyparavanene noe som funker? Hvilken er best? Farge? Avstand til wobbler/agnfisk? Nødvendig med snubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt SlideDiver litt. Og den gjorde jobben den, dro ned og evt til siden. Men jeg knota litt med å stille inn utløser klypa, slik at den noen ganger løste ut, uten videre, eller omvendt. Hadde vel heller aldri helt koll på hvor dypt jeg fiska, men mener jeg fant et chart på det.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Husker det var en tråd en gang om Dipsy Diver og andre dorgedisker, men det var nok i det gamle forumet.

Hvilke erfaringer har dere med de forskjellige diskene/paravanene man kan feste på snøret? Er blyparavanene noe som funker? Hvilken er best? Farge? Avstand til wobbler/agnfisk? Nødvendig med snubber?

Har provat det mesta.

Använder idag endast djupriggar eller bly upp till 50 gram.

Dipsy diver är lite, lite krångligare än ovanstående och då väljer jag bort det.

"Keep it simple"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg bruker Dipsy diver av den største typen på Østersjøen etter laks, der fungerer de helt utmerket. Det er viktig at du rigger Dipsyen på en stang som er noe stivere enn vanlig planner board stang da det blir ett forholdsvis sterkt press på stanga. Foran Dipsyen blir det festet en strikk (spesialstrikk) som skal avlaste rykket i snøret når laksen biter. Lengde på fortom bak dipsyen til sluken bør ikke være mer enn maks 1,5 ganger stanglengde da lenger fortom vil skape problemer med å presse fisken inn til hoven. Dipsyen fisker på ca 10-12 meters dybde avhengig av hvordan du stiller den side veis. Jeg bruker ofte perlemor eller blanke dipsyer, men har også kjørt med gule, men kan ikke si jeg merker forskjell av betydning når det gjelder fargevalg av dipsyer. Ved fiske på østersjøen kjører vi med 3 stenger på hver rigg (2 stk), så poenget er å få den øverste stanga (dipsystanga) til å trekke litt ut til siden fra båten for at fisk som biter på rigg ikke skal komme i konflikt med dipsystanga, men som regel blir denne stanga tatt inn ved kjøring av fisk (står ofte i veien for hoving av fisk). De 2 siste årene har fisket i litt høyere vannlag gitt vel så bra ressultat som riggfiske ned mot 40-50 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.