Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketur til røst


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Jeg og 2-3 kompiser skal på den ultimate fiskeferien neste sommer og gleder oss så mye at vi allerede har begynt å planlegge turen, men vi trenger hjelp. Den planlagte turen starter i Oslo og første fiskestopp er Hitra. her skal vi prøve på litt dypvannsfiske etter lange og brosme. Videre skal vi til Hugla ved helgelandskysten, Andørja ved Harstad, Røst i lofoten og Sørøya som en grand finale. alle stedene er planlagt utenom Røst.

vi har vært på hugla og andørja før, kun en gang på Sørøya(som ble en enorm suksess) men Røst er svært ukjent for oss. Vi er usikre på om vi skal sove i telt eller en slags rorbu der oppe men jeg har sjekket havfiskesenteret der oppe og det står ikke noe om prisene på båtene med 80hk. er det noen som vet hva dette ligger på? ellers lurer jeg på om det er noen gode nettsider som viser sjøkart i området? er det noen som er på røst rundt 13-17juli? isåfall er det mulig å gå sammen med noen som har erfaring om fiskeplasser og eller leie stor båt sammen? Vi gutta er 19år og ekstremt ivrige fiskere med topp utstyr, men trenger noe veiledning når det gjelder Røst og områdene her. . i det hele tatt, er det noen som skal opp med båt er vi interressert i å bli med på dette med folk som deler fiskeinterressen vår, vi vil selvsagt betale hvis dette er tilfellet.

Svar mottas med stor takknemlighet. Mvh. Thor og gutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Trond ikke har så høye priser. Båtene han hadde da jeg var der i 2007 var også veldig gode :D

Keskis har vel noe høyere priser, men søker du guide med svært gode kunnskaper er nok det rette mann å oppsøke.

Fisket vårt foregikk med shadjigs og med speedjig fra williamson av type "the abyss". Disse speedjigene er veldig snille mot folk med dårlig rygg. Ryggen min ble ødelagt av å fiske med digre shadjigger, men williamson-piljen tålte den.

Selv fikk jeg ikke så mye, men det var ikke så rart da jeg måtte reise hjem etter ca 2 dager av grunner som var utenfor min kontroll.

På den lille tiden jeg rakk å fiske fikk jeg torsk på 15, ingen storsei, men seipersen min på 5 kg er derfra, jeg fikk også et par brosmer. Kveitefisket var underforventningene for alle deltakerne på den turen jeg var på.

Hvis jeg skulle dit igjen ville jeg satset på storsei, da det er svært gode forekomster av det der oppe. Kveita måtte jo også prøves, selv om det nok er litt lenger mellom fiskene enn hva ønskelig er...

Jeg ønsker dere en god tur! Dette høres ut som en drømmetur! Skulle gitt mye for å kunne være med på noe slik med en kameratgjeng :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Trond ikke har så høye priser. Båtene han hadde da jeg var der i 2007 var også veldig gode :)

Keskis har vel noe høyere priser, men søker du guide med svært gode kunnskaper er nok det rette mann å oppsøke.

Fisket vårt foregikk med shadjigs og med speedjig fra williamson av type "the abyss". Disse speedjigene er veldig snille mot folk med dårlig rygg. Ryggen min ble ødelagt av å fiske med digre shadjigger, men williamson-piljen tålte den.

Selv fikk jeg ikke så mye, men det var ikke så rart da jeg måtte reise hjem etter ca 2 dager av grunner som var utenfor min kontroll.

På den lille tiden jeg rakk å fiske fikk jeg torsk på 15, ingen storsei, men seipersen min på 5 kg er derfra, jeg fikk også et par brosmer. Kveitefisket var underforventningene for alle deltakerne på den turen jeg var på.

Hvis jeg skulle dit igjen ville jeg satset på storsei, da det er svært gode forekomster av det der oppe. Kveita måtte jo også prøves, selv om det nok er litt lenger mellom fiskene enn hva ønskelig er...

Jeg ønsker dere en god tur! Dette høres ut som en drømmetur! Skulle gitt mye for å kunne være med på noe slik med en kameratgjeng :D

Takk for utfyllende svar og hjelp. Dette var til stor hjelp. har du nummer til denne mannen du henviser til? fisker stort sett med jigg vi også men samlingen ble totalt ruinert pga. torskekaos på sørøya. opptygde jigger måtte kastes og tar gjerne imot tips til gode shadjigger, for Helst kveite men også gromsei og torsk. svar mottas nok en gang med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar og hjelp. Dette var til stor hjelp. har du nummer til denne mannen du henviser til? fisker stort sett med jigg vi også men samlingen ble totalt ruinert pga. torskekaos på sørøya. opptygde jigger måtte kastes og tar gjerne imot tips til gode shadjigger, for Helst kveite men også gromsei og torsk. svar mottas nok en gang med stor takk.

Kristian Keskitallon eller hvordan det skrives finner du her: wild water

Trond finner du her:røst havfiskecamping

Ser forøvrig nå at dere nok har sett på infoen til Trond før...

Jeg anbefaler dere å se på bloggen til kristian.

Jeg vil brukt de digre storm wildeye shadjigene, de to største størrelsene.

Andre her har sikkert enda bedre forslag

Noe annet som fungerer godt til kveita er en slik en (tror forresten ikke at dette var akkurat den jeg lette etter, men den likner sinnsykt) agnet med en passe stor torsk eller sei eller en annen tullefisk.

Jau jau... Jeg har egentlig ikke peiling utover at jeg har fått med meg hva folk som har hatt suksess med storsei og kveite har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førstevalg til kveite (om jeg får tak i det) er hel sei på mellom 0,7 og 1,5 kg. Ja, det er fint å takle den på en Giant Baithead, evt. bruk et tandemtakkel med enkeltkrok og treblekrok. En av kveldene på Røst var den hele seien også helt overlegen på fisket etter stortorsk.

Ellers ville jeg brukt den største stormjiggen i ulike fargevarianter. GT (selvlysende) om du skal dypere enn 60-70 meter. (om du ikke har Royber da..)

Vi var hos Trond i august. Mener å huske at prisen lå på 1200-1300 pr. dag + bensin. Men det avhenger også litt av hva slags båt du har. Jeg ville gått for de finske Kulkuriene på 21 fot, ettersom det virker som de forbruker minst. I tillegg går de utrolig fint i sjøen.

Vær ellers obs på å gå den rette leia når du skal nordover. Er en del holmer, øyer og skjær som skal passeres. Men med kartplotter og gps skulle det gå veldig greit. La Trond forklare dere leia ut i tillegg. Sørover er greiere.

I valget mellom Wildwater Røst eller Trond på Røst ville jeg helt klart valgt Trond. Men jeg har aldri booket hos Wildwater der, så jeg skal ikke uttale meg for bombastisk heller. Men Keskitalo holder til på Værøy nå. På Røst har de en annen campansvarlig/guide.

Sei over 5 bør du forhåpentligvis få på en uke. Fisk aktivt opp og ned i sjøen når det strømmer som mest. Skal du fiske målrettet etter kveite så ville jeg nok lagt ned en hel dag etter det, muligens på litt andre plasser enn der du fisker storsei.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Obbien der. Sei på mellom halvkiloen og drøye kiloen er bra både til kveite og stortorsk. Husk bare å lage tacklene av minst 1,2 mm sene. Kjører konsekvent glidetackler på 1,5-2 meters lengde. Størrelsen på krokene samt avstanden mellom de varieres selvsagt med størrelsen på agnfisken.

MEN; ene turen vi var på Røst fikk vi kun ei kveite på jigg, resten på agnfisk. Ene turen på Vannøya hogg forsåvidt fisken på agnfisk, men holdt den bare i munnen uten å svelge den. Da funket jigg bedre. Stikkord; varier! Skal du fiske etter kveite må du belage deg på lange økter uten særlig action. Ergo ikke noe for den utålmodige. Når det er sagt ble ihvertfall jeg ganske kjapt lei storsei og stortorsk der oppe etterhvert, noe som kan skyldes at det var så store mengder av de. men også dette varierer. Ergo; vær forberedt på alle eventualiteter. Jigger er forbruksvare.

Når det gjelder Baithead fungerer de beviselig, men om fisken er litt spooky kan man selvsagt oppleve at kveita reagerer på å ha en drøy halvkilo bly og to digre trebler hengende i munnen, og dermed spytte ut. Dette unngår man med et glidetackle. Men er kveita i dytten svelger de tydeligvis disse også uten betenkligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og uttfyllende svar. har fått mer hjelp på 2 min enn jeg hadde fått med 1 time surfing på nettet :lol: meningen med norgesturen vår er å få gromfisk og kveite er jo drømmen. kveitefangst og sei er det vi fokuserer på når det gjelder røst. Jeg har brukt sild tidligere men disse var ganske små. tipper 100-200gram. disse fanget vi for så å fryse de ned, men når jeg brukte de opptint raknet de i kjøttet totalt. bare idet jeg la silda i vannet og slapp ut så jeg at den begynte å falle fra hverandre. Er silda fastere i større str? isåfall hvor kan jeg kjøpe dette?, gjør jeg noe feil når det gjelder opptiningen, eller bør det brukes noe for å sikre beitet bedre f.eks ståltråd/strømpe? jeg har jo hørt at sild sitter bra på kroken og er fast i fisken men etter min erfaring på sørøya kan jeg dessverre ikke bekrefte dette :lol: . En annen mulighet er at jeg muligens kroket med en for stor krok. hvis jeg ikke husket feil tok vi de rett på disse storm shadjiggene av størst og mellom str. og kroker str. 6 og 7. takker for svar. Thor Hafnor

Takk for svar du også CB endelig et nettsted hvor folk deler samme interesser hvor en får svar innen noen få strakser. Vi bruker alltid 1mm til 1,2mm fortom men får ikke knuten til å sitte ordentlig.(ser rotete ut) jeg bruker den hvor du tar 2ganger gjennom øyet surrer 4-6 ganger rundt og opp gjennom løkkene igjen. er det andre knuter som funker bedre på såpass grov sene? eller lurte jeg på dette medhempler. under sommerens tur til sørøya ble hemplene mine av groveste kaliber bøyd og nesten knukket etter et hinsides torskefiske(største på 22,8kg :blush: ) er det bedre å bare knyte rett på øyet på jiggen? blir det ikke tvinn på snøret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig med Obbien. Største stormjiggene eventuelt Royber eller "stoyber" er overlegne kveitefangere. Men også hel sei fungerer. Fersk sild er også et fantastisk kveiteagn, men det sitter som du sier dårlig på. Og hvis det har vært frossent og opptint sitter det enda dårligere på. Løsningen er å bruke strips eller kobbertråd til å feste treblekrokene.

Jeg bruker ikke hemper/hurtigfestere, men knyter sjokkfortommen direkte på jigen/agnet. Bruker 1-1,5 meter 1,2mm blanknylon som sjokkfortom. Denne forbinder jeg med en snuer til braiden. På denne måten unngår man tvinn samt at det er enkelt å skifte fortom. Vanlig sluk-knute med 5 tørn glir ikke på så tykk nylon. Det er noe annet med braiden, den må knytes med andakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sluk-knute med 5 tørn glir ikke på så tykk nylon. Det er noe annet med braiden, den må knytes med andakt.

Bruk uni-knuten på begge. Det er enklere på så tykk nylon og funker som bare fy på braiden også (ihvertfall på power pro)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde faktisk ingen brukte vanlig sluikknute på nylon/FK > 1.0 mm, syns dere ikke at uni er lettere å samse? Uni funker brukbart på 1-1.2 mm, tuna knot enda bedre. Tjukk fluorkarbon koster, men varer også lenge når det bare er snakk om fortomsmateriale, mindre synlig i vannet og høyere slitestyrke mot tenner; verdt pengene. Ser ingen grunn til å verken knyte fortommen rett i terminal tackle eller bruke snappvirvler*, svivel og splittring fungerer i massevis. *Slutta selv med snappvirvel til havfiske etter at en sei knakk en 3/0 snappvirvel. Selv om det selvsagt ikke er nødvendig med topshot så føler jeg meg alltid tryggere med tophsot siden du da ikke risikerer å hekte multien borti noe under landing av fisk. Har også sans for at topshoten vil ha en litt fjærende effekt som demper de hissigste rykkene fra fisk. Detaljer, detaler, for det som teller er...

...rett sted til rett tid! Vanskelig å vite om man skal satse på Røsthavet en økt eller gå sørover mot Skomvær, varierer hvor det beste fisket etter torsk og sei er, snakk med folk! Til torsk og sei så kan de mest kjente plassene deles inn i tre grupper med utgangspunkt i Røst;

1) skallene sør/sørøst for Skomvær fyr

2) Spjut, Hernyk, Klavestind, Hausen og omliggende skaller nord for Røst

3) Møkkelgarden og de andre skallene nærmere Værøy

Et stykke å kjøre mellom disse områdene, men relativt kort vei å kjøre mellom skallene når dere først er i ett område. Studer sjøkartet så godt at dere nesten kan utenat hvor de ulike skallene ligger.

Når dere først fisker rundt skaller så er presisjon viktig, Vær bevisst om dere ser fisk oppå, i kantene eller i bunnen av kantene rundt skallene når dere kjører rundt og ser på loddet først. Sjekk både strømsiden og lesiden av skallene. Det er krevende å legge båten slik til at du får gode drift, strømmen endrer seg kontinuerlig. Følg nøye med på utvilingen på tracen på gps'en. På Røsthavet er inntrykket mitt at driftretningen med strømmen dreier med klokka med tida pga tidevannet.

Innaskjærs fiske etter kveite har jeg ikke lyktes noe særlig med selv, fått en på dorging med dyptgående rosa Byron-wobbler og sett en bli tatt på shad innaskjær. Innaskjærs fiske etter kveite på sandbunn er uhorvelig kjedelig om det ikke skjer noe, men sikkert fantastisk morsomt om man kroker en 50-kilos på 10-15 meters dyp... Overgangen fjell/sand er ikke dum å avfiske etter kveite, uansett innaskjærs eller rundt skaller utaskjærs.

Hva dere skal fiske med har blitt kommentert av flere, men for all del varier. Som Cato nevner; variasjon og atter variasjon. Uka etter at han og en gjeng kropsmusikere var der for to år siden og hadde best fiske med småsei opplevde vi klart mest action med shadjigger. Varier mellom sakte fisking og rask hiling; artigst når kveita tar i full fart og det føles som du har sveiva kroken inn i fjell et sekund... Varier farger systematisk også, liten vits i at det står tre smurfer i samme båt og gjør alt identisk...dere kan jo kommandere en til å hile jigg mens to andre fisker med småsei f.eks., en på glidetakkel og en mer aktivt med jigghode, f.eks. Min høyst ukvalifisere og subjektive oppfatning er at glow har fungert best i mørkere vær og på større dyp, mens rød/brun/gull Giant Storm Shad har vært den beste fargen på grunnere vann og i sol/klarvær. Kjør på med Gulp på shadsene, ikke nødvendigvis avgjørende, men det skader neppe, i hvert fall ikke på troa!

Høres ut som dere har plalagt en fantastisk rundtur i Norge, håper dere deler rapport med oss etterpå. Lykke til!

EDIT: Kjøp drivanker, et bra et, og ta det med! Tro meg, den investeringen er verdt pengene.

EDIT2: Mente selvsagt skallene sør/sørvest for SKomv'ær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Herlig Herlig :D har ikke opplevd makan til hjelp :D Vi tar med flere klepper og spyd, samt godt drivanker :D har sett på en svensk nettside hvor de landet mye stor kveite der de lagde løkker med tau og tok spolen på kveita, dette så ut til å funke bra. noen som praktiserer dette? eller er det folk jeg har sett som kroker de med en annen krok altså annet utstyr når kveite er i overflaten. hva anbefaller dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen svensker som praktiserer C&R og de bruker tau rundt sporden for å kunne håndtere fisken på en mest mulig skånsom måte. Den sikreste måten for å berge fisken (ved C&K) er etter min mening:

1. Hagle/revolver

2. Kveitkrok. Forutsatt at sjøen er så rolig at det går an å sette kroken riktig.

3. Spyd. Med korkfløyt. IKKE luftfylte blåser.

@ SMS og Nanablag: Enig i at UNI-knuten er en god knute. Men sluk-knuten er like sikker og litt raskere å bruke ved skifte av jig/pilk. Har til gode å miste fisk pga dårlig knute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan lønne seg ha flere alternativer til å lande kveita. Fisker opp til 20-30 kg man bare kleppe med grov, klepp, sett kleppen alle andre plasser enn i gjellelokk og harde partier i hodet og dra den over rekka. På større fisk tror jeg det er lurt å ha både håkjerringkrok og spyd å velge i, alt avhenger hvordan fisken opptrer når den kommer til båten, henger den loddrett med åpen munn er saken klar, putt kroken i munn og tre den gjennom underleppa og hold fast i tau til den gir seg langs ripa. Legger den seg flatt så kjører man enkelt spydet gjennom rett bak brystfinna. Vær obs på at det er betydelig enklere å få et spyd gjennom enn å få inn en krok om kveita har lukket munn i landingsøyeblikket. Et annet viktig råd er å ikke kaste vettet, miste hodet, gå helt bananas når storfisken krokes, ro, tid og litt veloverveide handlinger hjelper bra.... Lag en mental plan både A og B og følg denne. Tau landingen til Per Jonason er stilig å se på , husk at han har gjort dette over 100 ganger bare i år , det betyr ikke at det nødvendisvis er lett for alle å legge en tausnare rundt en kveitspor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da må det kjøpes inn litt landingsytstyr skjønner jeg :D Som tidligst skrevet i posten er turen vår en Norgestur. de bestemte stedene er hitra, Hugla ved Mo i rana, andørja ved harstad, røst og Sørøya. MEN vi er åpne for nye plasser siden vi kjører bil. Dermed har jeg et spørsmål. Selvom kveitefiske er risikabelt innen antall fangst er vi villige til å bruke MANGE timer på nettopp dette målrettede fiske. Tålmodighet er noe vi plenty av. Hva mener dere er norges beste kveiteplass i Norge. vet det er et vanskelig spørsmål og kveita kommer og går men hvor er det historisk tatt flest kveiter siste årene i Norge evt. finnes det noen perler? spørsmålet gjelder hele Norge :D er dette superhemmelige stalltips kan dette mottas på inboxen :D dette kan bli morro tror jeg. Ps si fra hvis noen vil være med eller interesserer seg for Norgesturen vår, da er det bare å slenge seg på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde hodet kaldt er nok det viktigste ja. Tror det siste man trenger er fem mann som står paralyserte når storfisken ligger inne ved ripa. Ergo; vær enige om hva man skal gjøre FØR fisken er oppe ved båten. Kroker noen en storfisk fortsetter selvsagt ingen andre å fiske. Sveiv opp i full fart. Å stue unna alle andre stenger slik at de ikke er i veien under kjøring og landing er også selvsagt. Å lempe en gæærn storkveite oppå 4-5 stenger inni båten fører fort til at flisene fyker. Har man muligheten kan man avlive fisken allerede i vannet før den lempes opp. Hjernen finner man omtrent midt mellom og ørlite bak øynene. Treffer man hardt og riktig med en tung klubbe er det fort natta for fisken. En ørretprest i denne sammenhengen er like nyttig som en vannpistol under bjørnejakt.

Når det gjelder andre kveiteplasser vil jeg fremheve Vannøya ved Torsvåg. Der har jeg et snitt på ei kveite pr dag. Her er det tatt flere på stang på oppunder 200 kilo. Sjekk siste AoF for detaljer.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, hvordan er det med båter? noen lokale som kan ta oss ut?

Du booker vel småbåt hele uka hos Trond regner jeg med? Men godt mulig det går an å få Trond til å gå ut med sin båt en dag eller to. Hvis ikke, så spør om han vet om andre som kan ta ut folk. Da vi var der i august var det en slags "fiskekonkurranse" der 4 sjarker tok ut sportsfiskerne.

Hva mener dere er norges beste kveiteplass i Norge. vet det er et vanskelig spørsmål og kveita kommer og går men hvor er det historisk tatt flest kveiter siste årene i Norge evt. finnes det noen perler? spørsmålet gjelder hele Norge :D

Det beste området generelt sett vil jeg si er i Troms; hele området fra Kvaløya i sør til Vannøya i nord. (i hvertfall mtp. snittstørrelse)

Men ingen tvil om at nordsiden av Værøy også er et superhett område for kveite.

Også skal man vel heller ikke glemme Havøysund, der det har vært et avsindig kveitefiske i år. Men snittstørrelsen der har så langt vært en del mindre enn områdene i Troms.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.