Gå til innhold
Fiskersiden

Legging av line på middels dypt vann


Kjeles
 Share

Recommended Posts

Er det noen erfarne linefiskere på forumet?

Jeg skal nemlig lage et par liner på ca. 50 m hver som jeg har tenkt å sette på mellom 50 og 200 m dyp. Siden jeg aldri har lagt ut liner før, ser jeg for meg at det kan by på noen praktiske problemer å strekke linen mellom loddene på såpass store dyp.

Bør man være to om jobben (særlig trinn 2 nedenfor -- én som styrer båten og én som legger ut) eller er det ok alene? Dette bestemmes kanskje av båttype? Bør man unngå kupert sjøbunn?

Gode, praktiske råd mottas med takk!

23r2vdh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke strekke lina. Lina skal følge bunnen, og er den ujevn vil slakken gjøre at den ligger som den skal. Dessuten vil ofte strømmen strekke den.

Det er mange måter å egne og sette den på. Hvis du er i et område med greie bunnforhold, holder det med stein i begge ender til forankring og en ile (dvs tau fra endesteinen og opp til gummiblåse eller annen flottør). Hvis bunnen er steniete hender det at du setter deg så fast at du sliter. Da må du gå til den andre ilen for å trekke resten av lina.

Sitter du voldsomt fast, løsner dette ofte hvis du har litt slakk og setter på en flottør. Da hender det at strømmen løsner lina fra festet i bunn. Men noen ganger må du bare slite. Da lønner det seg å ikke bruke for tjukt tau, selv om tjukt tau er lettere å dra enn tynt.

Det finnes også mer avanserte måter å sette ut line på, f. eks. "fløytline" der lina henger i et system av søkker/flottører i en gitt avstand fra bunnen. Men siden du har bunnline i tankene og dette er enklest for nybegynneren, tror jeg ikke du skal eksperimentere med fløytline ennå. Bunnline er dessuten mest effektivt hvis brosme/lange og annen bunnfisk er målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva tryggleik angår, er det lurt at du har med deg mannskap. Ikkje lett å setje line og køyre båten samstundes om du ikkje er dreven med denne type reiskap. Hugs kniv til å kappe lina om uhellet er ute.

Eit tips for å unngå botnfast, er å løfte lina før du byrjar drage. Dette gjer du ved å ta blåsa samt nokre meter tau inn i båten, so køyrer du attende over lina slik at denne vert løfta frå botnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest en sikkerhets line i båten så du har noe i tilfelle noe skulle skje, men sørg før at du har nok slakk til og utføre alle oprasjoner ombord i båten.hvis du har konsoll med gass trenger det ikke å være storeproblemet alene, men ellers kan det bli litt vrient. Og husk hansker!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.