Gå til innhold
Fiskersiden

Lowrance HDS og kabler


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) Kjøpte en ekstra strømforsyning/kabel til min HDS som er til å sette i sigutak. På denne som har den valige kablen/pluggen til HDS er det to ledninger til som går ut av kontakten som det var forsåvidt på den orginale også til fastkobling. De to korte kablene som er "ekstra" har en leding med en sort og rød, og den andre har en jord, orange, blå og gul. Vet noen om disse må isoleres, forigles på noen måte eller lign. Jeg fikk ikke satt på hds med å koble den i sigtenneren. Ser at det er strøm på holderen slik at det er ikke den som er problemet. Men det kan være at en av disse ledningene som går ut fra HDS kontakten må gjøres noe med. Tips tas i mot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å følge forklaringen din, men du bør uansett klippe av det blanke som stikker ut av ledningene og deretter isolere alle endene. Eksempelis kortslutning av den orange, blå og gule gjøre at NMEA 183 interfacet ikke virker, den sorte og røde kan være paralellkoblet med spenningen fra sigarettenneren. Hvis rød og sort har kortsluttet er det da mulig at sikringen til sigarettenneren er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å følge forklaringen din, men du bør uansett klippe av det blanke som stikker ut av ledningene og deretter isolere alle endene. Eksempelis kortslutning av den orange, blå og gule gjøre at NMEA 183 interfacet ikke virker, den sorte og røde kan være paralellkoblet med spenningen fra sigarettenneren. Hvis rød og sort har kortsluttet er det da mulig at sikringen til sigarettenneren er gåen.

:) Jeg isolerte alle ledningene i dag, skrudde opp sigpluggen der det sitter en glasssikring, den var like hel, men ikke mulig å få liv i HDSen. Spørsmålet er om den kan ha tatt kvelden. Enten det, ellert så er det ett triks med koblingen, eller så er det feil i kablen. Jeg vet ikke om den kan ha fått ett signal den ikke skulle pga noen av lederne har kortsluttet/ligget mot hverandre. Det fulgte ikke med noe advarsler eller lign i org. forpakkningen. Merkelig om det skal kunne skje en så dramatisk sak pga dette, og uten at det er advart mot. Nå har jeg pakket båten inn, og tatt ut batteriet, men er tilbøylig til å prøve å sjekke den i båten på oppsettet der. Den fungerte helt ok sist den var i bruk i sept. Vet du evnt hvilke pinner på kontakten en skal måle mot om det er spenning ut på kontakten til HDS en?

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å se hvilke pinner i konnektoren som er powerpinner, de er mye tykkere enn de andre.

Dette er en ganske fin side for å finne pinout på diverse utstyr. HDS ligger ikke inne enda, men det er vel samme 10-pins konnektor for strøm/data på HDS som på andre Lowrance enheter.

Eks på LCX-27C

http://www.allpinouts.org/index.php/Lowrance_LCX-27C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Fint. Bekrefter det jeg trodde. Jeg målte ut kablen, og spenningen kommer på pinne 6 og 10, og det er i hvertfall ikke riktig. Så i morgen må jeg teste om hele HDS en har tatt kvelden. Løser opp innpakningen på båten og tester på den faste koblingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Testet HDS i båten i dag og alt funket. Målte ut spenningen på org. kablen i båten. Spenningen mellom 7 og 8. På den nye kablen jeg ikke fikk til å virke så er det spenningen mellom 10 og 6. Dette er en orginal kabel fra lowrance. Den må rett og slett være feil terminert slik jeg ser det. Sender den til pronav slik at de kan sjekke denne.

Takk for innspill, og hjertet slappet litt av. Var redd for at den hadde gått dukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.