Gå til innhold
Fiskersiden

Da er årets røykelaks ferdig.


Helge S
 Share

Recommended Posts

En gang i tiden fekk jeg en oppskrift av min nå bortgångne svigerfar fra Etne på kallrøking av Etnelaks. jeg har modellert oppskrifta litt etter mi eigen smak og oppskrifta ser nå ut som dette (i stort som originalet + litt meir informasjon) og kopiert fra et annet forum:

Mengde per file´:

Dag 1: en file´ av laks eller ørret (8-kg´s) strøs med en knapp teskje sukker, pyttelite hvitpepper og en grabbneve (ca 1-1,5 dl) grovsalt jamt fordelt over fileen (meir salt på tykke deler enn på tynne) Låt ligge i 23-25 tim litt på skrå slik at vetsken kan rinne av (23 tim=mindre salt, 25 tim=salt).

Dag 2: skyll filen i vann nøye och tørk av med kluter og papir så tørr som mulig. Heng fileen på tørk i ca 5-10 tim. Får ikke være fuktig men kan være litt "oljig" det gjør ikke noe.

Under arbeidet med fileen så skall temperaturen hellst være runt 5-10°C maksimum under dag 1 og 2.

Da fileen er tørr røykes fileen i kallrøyksovn, hvilket betyr at temp. ikke noen gang får overskride +32°C. Det betyr en røykovnstemp på maks 28°C for at en skal ha marginer.

Enkelt at lage til med et 4-10m langt ventilationsrøyr "spiral" i kombinasjon med en liten vedovn. Fyren skal være en liten pyrende eld/glød, ikke open flamme.

Røykes i ca 6-10 tim i kallrøyken (røykhuset skall nesten være tett. Et litet hull på ca 3-5 cm i diameter rett under tak och en termometer i dørren (av den typen som brukes i varmtvannsrøyr) er bra at ha for kontroll.

Etter 5-9 tim så slutter man at fyra (steng och kvel glørna eller koble bort/lukk røyret).

Fileen får henga kvar i røykhuset i den kvarvarende røyken hvis det ikke er sol og varmt ute. Da fileen henger kvar i røykhuset ca 12-24 tim så forsvinn en del lettflyktige terpentiner som gjør fisken besk/fren i smaken. (temp. i huset bør ikke overskride 10-15°C etter at røykingen er gjord]

Notere på pappir alle moment, temperaturer, tider och mengder slik at du kan korrigera neste gang du røyker. Og den tredje gangen du røyker, da blir resultatet best, jeg lover :)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykrør på 6 meter går greit så lenge det er kaldt nok ute. Men hvis du, som jeg, røyker om sommeren, vil dette bli for kort. Jeg syntes også 6 timer var veldig lite for så stor fisk. Røyker sjøl ørret på rundt halvkiloen i 8 timer (riktig nok hel fisk). Jeg tipper senter av filetene ikke vil smake røyk i det hele tatt, hvis du skjærer ut en bit.

:lol: Eg var så heldig å få prøvesmaka røykelaksen til Helge idag, og den hadde fått nok av alle ingridiensane som skulle vera der, utan at den hadde tatt skade av det :) . Den var nydeleg og smelta på tunga slik god røykelaks skal, med ein fullendt smak og god balanse mellom salt, sukker og røyk. Du kan gå jula trygt imøte, Helge. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Helge Hagen sier i boka "røyk og rak tørk og grav" at røykkanalen bør være minst 4 m men gjerne 10 m eller lengre. Om materialer nevner han betong, røykrør til vedovner og den eldste en steinsatt jordkanal. Og nb plast eller impregnert tre må aldri brukes. Tre kan brukes hvis det er brannsikkert materiale nærmest ildstedet.

Røykhuset må være ubehandlet innvendig og skal ikke vaskes.

Boka anbefales. Mange gode råd og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.