Gå til innhold
Fiskersiden

Da er årets røykelaks ferdig.


Helge S
 Share

Recommended Posts

Etter nokre år utan å røyke laksen sjølv skulle me endelig sette igang igjen. Svein Endre har bygd seg nytt røykeri og i går testa me det.

Slik ser det ut:

93765_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93765.jpg

93762_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93762.jpg

93763_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93763.jpg

93764_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93764.jpg

Røyk vart det nok av og det ser ut til at resultatet blir svært bra.

93766_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93766.jpg

93767_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93767.jpg

Her heng det 12 laksar fra 2,5 til 6kg.

93768_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93768.jpg

Her ligg nokre av dei ferdigrøykte filetane til modning:

93769_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/37402/93769.jpg

Foreløpig testsmaking seier at dette var svært vellykka. No gler eg meg skikkelig til det ferdige resultatet. :)

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kombinert utedass og røkeri?

Smart sak det der så lenge du ikke får det for varmt! Jeg har litt dårlig erfaring med ildsteder en ikke kan regulere trekken på.

Men om du varmrøyker så er det jo ikke noe problem. Jeg vet ikke hvor store fiskene var, men jeg er vant til at de flekkes slik at de kun henger sammen i halen, eller at fileene legges på rist. Men dette ved kaldrøk. Dette slik at kjøttet blir jevnt røyka.

Men ved evnt mindre fisk er sikkert ikke dette så farlig. Utrolig kjekt å kunne røyke selv. båd efisk og litt kjøtt. resultatet så i hvertfall svært delikat ut.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kombinert utedass og røkeri?

Smart sak det der så lenge du ikke får det for varmt!

Et tips er å montere et termometer på døra for å holde kontroll med temperaturen. Personlig ville jeg også ha hatt et vesentlig lengre røykrør slik at den ikke blir for varm. Hvordan bearbeider du fisken i forkant? Hvor lenge lar du den røykes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart sak det der så lenge du ikke får det for varmt! Jeg har litt dårlig erfaring med ildsteder en ikke kan regulere trekken på.

Men om du varmrøyker så er det jo ikke noe problem.

Dette er kaldrøyking, røyret er 5 meter langt og det er ingen problem med at det blir for varmt.

Jeg vet ikke hvor store fiskene var, men jeg er vant til at de flekkes slik at de kun henger sammen i halen, eller at fileene legges på rist. Men dette ved kaldrøk. Dette slik at kjøttet blir jevnt røyka.

Men ved evnt mindre fisk er sikkert ikke dette så farlig. Utrolig kjekt å kunne røyke selv. båd efisk og litt kjøtt. resultatet så i hvertfall svært delikat ut.

Fiskane var fra 2,5 til 6kg. Halvparten er flekt slik at dei kun henger sammen i halen. Dei er så bretta rundt og hengt opp slik at kjøttsidene henger ut.

Et tips er å montere et termometer på døra for å holde kontroll med temperaturen. Personlig ville jeg også ha hatt et vesentlig lengre røykrør slik at den ikke blir for varm. Hvordan bearbeider du fisken i forkant? Hvor lenge lar du den røykes?

Røyret er plenty langt nok (5 meter) og det blir ikkje varmt meir enn den første meteren. Det var ingen antydning til varm røyk inne i huset. I forkant flekker (fileterer) me fisken. Så blir den salta med ein salt/sukkerblanding og ligg i 2-3 dager før me røyker den. Den blir så røykt i ca 6 timar. Me brukar sagmugg fra older gjerne iblanda litt sagmugg fra brake (einer). Den siste timen puttar me i litt frisk brake for å sette litt ekstra spiss på smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kaldrøyking, røyret er 5 meter langt og det er ingen problem med at det blir for varmt.

Fiskane var fra 2,5 til 6kg. Halvparten er flekt slik at dei kun henger sammen i halen. Dei er så bretta rundt og hengt opp slik at kjøttsidene henger ut.

Røyret er plenty langt nok (5 meter) og det blir ikkje varmt meir enn den første meteren. Det var ingen antydning til varm røyk inne i huset. I forkant flekker (fileterer) me fisken. Så blir den salta med ein salt/sukkerblanding og ligg i 2-3 dager før me røyker den. Den blir så røykt i ca 6 timar. Me brukar sagmugg fra older gjerne iblanda litt sagmugg fra brake (einer). Den siste timen puttar me i litt frisk brake for å sette litt ekstra spiss på smaken.

Ligner veldig på den måten jeg røkte før. Dog hadde jeg røykrør på ca. 12 meter. Jeg brukte veldig mye frisk einer, og som basis all mulig løvtreved, bare ikke bjørk. 6 timers røyking syntes jeg hørtes litt lite ut? Jeg pleide å holde på 10-12 timer. Filetene la jeg på rist, hadde 3 rister. Blir utrolig godt da.! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint røykehus. Ser virkeligen gode ut dei fileene, hehehe

Noen tips:

Hvis di lukker alle hull i røykehuset og i steden lager små runde hull på ca 5-8 cm på kvar av dei 4 sidene av huset og på kvart hull så monterer du en liten skive av Al-plate slik at du kan regulere åpninga så kan du regulere trekken gjennom røykehuset avhengig av fra vilken retning vinden ligger på.

En annen sak er den røykovnen du har laget med 5 m røyr. Den kan du skippe og i steden bruke Bradleys røykegenerator:

klikk her: Bradleys røykgenerator

Den lades med briketter av lauvtre (type older etc) og kvar brikett røyker i 20 min. D.v.s. at for 6 tim. røyking lader du brikettholderen med 18 briketter og sen røyker generatoren

din fisk automatisk tills det er ferdigt. Generatoren allstrar ikke varme men bare røyk slik at den kan monteres på en av røykehusets vegger.

Dessuten, at røyke med nåletre (her også brake) er ikke noen smart ide da nåletre innhold allt for mye terpentiner som gjør fisken fren og besk i smaken. Det er dessuten ikke nyttig

å spise dette. Nåletre brukes kunn da en røyker med høgare temp som for varmrøyking av fisk og kjøt (terpentinene damper da vekk grunnet den høgare temp.) Bruk kunn tre fra older eller bøk.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak er den røykovnen du har laget med 5 m røyr. Den kan du skippe og i steden bruke Bradleys røykegenerator:

Dessuten, at røyke med nåletre (her også brake) er ikke noen smart ide da nåletre innhold allt for mye terpentiner som gjør fisken fren og besk i smaken. Det er dessuten ikke nyttig

å spise dette. Nåletre brukes kunn da en røyker med høgare temp som for varmrøyking av fisk og kjøt (terpentinene damper da vekk grunnet den høgare temp.) Bruk kunn tre fra older eller bøk.

Du har nok misforstått litt her, det er ikkje eg som har lagd røykeriet men ein kamerat av meg. Ellers vil me nok fortsette å røyke på gamlemåten.

Me røyker med older og ikkje nåletre. På slutten av røyketida brukar me litt frisk brake for å sette litt ekstra spiss på smaken og me synes det smakar svært godt (ikke beiskt i det heile).

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam, nam, dette så rimelig godt ut. Mange gode råd her, kanskje man skulle lage seg et røykeri oppe i elva, trenger ikke å være så avansert egentlig. Men einer, er ikke den fredet ?

Hørte noen ville rykter om det engang, men vet ikke om det stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok misforstått litt her, det er ikkje eg som har lagd røykeriet men ein kamerat av meg. Ellers vil me nok fortsette å røyke på gamlemåten.

Me røyker med older og ikkje nåletre. På slutten av røyketida brukar me litt frisk brake for å sette litt ekstra spiss på smaken og me synes det smakar svært godt (ikke beiskt i det heile).

Beklager missforståinga. Har dog ikke noen betydning hvem som har laget røykehuset, forbedringen fungerer like bra for det, hehehe :D

Vedr. Bradleys røykgenerator, hvis en bruker den så blir røyke-resultata gjavnare en da en fyrer selv. Det fine med generatoren er at den slukker briketten før det giftigaste i kullet følger med og motvirker at det havner i maten, d.v.s. på fisken. Har ikke noe å si for smaken/røykesmaken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel like mange måter og røyke på som de som driver med det.

Dette med brake/einer er noe som stort sett går igjen hos alle etter som jeg hører, er Dere fornøyd så ikke endre måten og gjøre det på.

Jeg syns det såg delikat ut, hva mener du med modning etter røyking ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener du med modning etter røyking ?

I tillegg til det som sagts her så treng terpentinene som fisken har fåt i seg fra røyken litt tid på seg for å dampe vekk. Minst et døgn. Vanligst er å late

fileene henge kvar i røykehuset til dagen etter hvis det ikke er sol og varmt ute.

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halve moroa er jo å fyre skjølv så det blir nok å fortsette med det. :P

Det er jeg helt enig i.. En annen ting jeg gjorde med fint resultat var å bruke knuste einebær i prosessen før røyking. Jeg plukket en 2-3 søppelsekker med einer, og bærene knuste jeg og brukte sammen med salt/sukkeret. Du kan også ofre noen dråper konjakk over det hele..

Min einerøkte laks var alltid en suksess som julemat hos venner og bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten som Helge og eg røyker fisk på, ble eg lært av ein gammel slakter på Sunde i Sunhordland og er ein gammel måte å røyke fisk på :) Trur det finnes like mange teorier om kva måte som er best å røyke fisken som det finnes teorier om kva måte som er best å fange den på :) Hoved saken er att det skal være moro å fange fisken og å foredle fangsten, samtidig som man videreutvikler seg gjenom egen erfaring og å lytte på andre sin eraring :)

P.s Ja potbelly du er inne på noko, :) kona har luftet muligheten for att eg burde sette inn eit hjerte i døra og ein portapotti :)

Endret av Svein Endre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Resultatet så i hvertfall skikkelig delikat ut. Og som nevnt om du røyker selv eller lar andre gjøre det for deg så får du en helt annen fisk enn den oppdrettssmørja en kjøper i butikken. Den er mer lik spekeskinke i konsistensen enn en nesten "smøremyk" kaldrøkt laks på gamlemåten. Det brukes kjemikalier for å få fortgang i prosessen på mye av det en får i butikken. Og konsistensen blir deretter. Det skal jo ta noen dager på gjøre ferdig en røkelaks. Inkl salting og lufttørring mm. En skjønner det er noe "muffins når du leverer en laks på mandag og får den i gjen på onsdag" på en av de store industrielle røykeriene(men rett skal være rett, hørte de hadde sluttet med den enkle måten og gått tilbake til skikkelig røyking). Så det sluttet vi med. Nå røykes laksen på gamlemåten på Aurskog i ett gammelt røkeri med over 30 år på baken. Ikke så mange i gjen av disse. Og det er ikke så dumt at han som røyker er pølsemaker/slakter og har maaange laks på samvittigheten. Da blir det storts ett meget bra! Nei nå ble jeg så sulten at jeg må ta noe mat..... Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint røykehus. Ser virkeligen gode ut dei fileene, hehehe

Noen tips:

Hvis di lukker alle hull i røykehuset og i steden lager små runde hull på ca 5-8 cm på kvar av dei 4 sidene av huset og på kvart hull så monterer du en liten skive av Al-plate slik at du kan regulere åpninga så kan du regulere trekken gjennom røykehuset avhengig av fra vilken retning vinden ligger på.

En annen sak er den røykovnen du har laget med 5 m røyr. Den kan du skippe og i steden bruke Bradleys røykegenerator:

klikk her: Bradleys røykgenerator

Den lades med briketter av lauvtre (type older etc) og kvar brikett røyker i 20 min. D.v.s. at for 6 tim. røyking lader du brikettholderen med 18 briketter og sen røyker generatoren

din fisk automatisk tills det er ferdigt. Generatoren allstrar ikke varme men bare røyk slik at den kan monteres på en av røykehusets vegger.

Dessuten, at røyke med nåletre (her også brake) er ikke noen smart ide da nåletre innhold allt for mye terpentiner som gjør fisken fren og besk i smaken. Det er dessuten ikke nyttig

å spise dette. Nåletre brukes kunn da en røyker med høgare temp som for varmrøyking av fisk og kjøt (terpentinene damper da vekk grunnet den høgare temp.) Bruk kunn tre fra older eller bøk.

Røykgenerator gir en helt annen røyksmak enn gamlemåten. Jeg kan ikke anbefale generator, med mindre du vil ha minst mulig røyksmak på fisken. Og det er helt feil at einer ikke kan brukes til kaldrøyking. Tempforskjellen mellom kald og varm røyk i kammeret er 30-40 grader, og terpener og lignende stoffer fra einer oppfører seg temmelig likt innenfor det temperaturspennet. Einerrøyking er en smakssak, men personlig synes jeg det er godt også til kaldrøyk.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så blir den salta med ein salt/sukkerblanding og ligg i 2-3 dager før me røyker den. Den blir så røykt i ca 6 timar. Me brukar sagmugg fra older gjerne iblanda litt sagmugg fra brake (einer). Den siste timen puttar me i litt frisk brake for å sette litt ekstra spiss på smaken.

Så godt ut!

Kanskje du kan gi tips om blandingsforhold i salt/sukkerblandingen - vet flere som lurer på dette?

Vi hadde både laksenøter og røykeri når jeg vokste opp. Mye av laksen ble jo solgt "svart" som ferskfisk eller røykalaks. Har brukt mange timer og dager på å passe "røykovnen", det var det jo vi ungene som sto for hvis fatter'n var på jobb. Røykrøret gikk gjennom potetlandet, var minst 15 meter. Vi brukte også rå einer mot slutten for å sette "spiss" på smaken, men også torveflak for å bremse bålet/trekken hvis det ble for heftig. Vi røykte fisken lenger enn 6 timer, helst fra morgen til kveld, ofte lenger for storlaks. Deretter lukka vi røykebua slik at laksen modna i røykrestene, gjerne 1-2 døgn. Det skulle dannes en tynn, tørr skorpe på kjøttsiden før den var ferdig modnet. Temperaturen var sjelden noe problem, for dette var jo ute ved kysten i Troms... smile.gif

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner veldig på den måten jeg røkte før. Dog hadde jeg røykrør på ca. 12 meter. Jeg brukte veldig mye frisk einer, og som basis all mulig løvtreved, bare ikke bjørk. 6 timers røyking syntes jeg hørtes litt lite ut? Jeg pleide å holde på 10-12 timer. Filetene la jeg på rist, hadde 3 rister. Blir utrolig godt da.! :)

Røykrør på 6 meter går greit så lenge det er kaldt nok ute. Men hvis du, som jeg, røyker om sommeren, vil dette bli for kort. Jeg syntes også 6 timer var veldig lite for så stor fisk. Røyker sjøl ørret på rundt halvkiloen i 8 timer (riktig nok hel fisk). Jeg tipper senter av filetene ikke vil smake røyk i det hele tatt, hvis du skjærer ut en bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.