Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefiske i Drammenstraktene


Lille Budda
 Share

Recommended Posts

Drammenselva er jo et opplagt tips. Det er IKKE bare å hale inn store gjedder her, men helt sikkert enklere for mer talentfulle fiskere enn meg. På forumet her vil nok Robert M, Professor Bacon og undertegnede kunne komme med noen tips til plasser etter gjedde i Drammenselva, og kanskje like viktig; noen tips om hvor i denne elva det er liten vits i å prøve etter større gjedde.

Landbasert fiske etter stor gjedde i Drammenelva er lotto-fiske, du trenger helt klart båt, og dorging med svææære wobblere (eller hvorfor ikke store shad-jigger, slike som brukes til havfiske?) oppstrøms og meite med stor agnfisk nedstrøms er det jeg ville forsøkt. Plasser? Siden jeg ikke har fått noen store i elva selv skal jeg være forsiktig med å anbefale noe som helst, men ville nok konsentrart meg om området fra Langnesøya og Sølvfastøya, og så langt oppover det er lov å fiske pga laksefisket.

Det finnes forresten muligens stor gjedde både i Stordammen på Konnerud og i Svarttjern ved Spiralen. Store gjedder _kan_ dukke opp i mindre vann med mye byttefisk, men mange store gjedder finner du bare i større innsjøer. Steinsfjorden og Jarenvannet er ikke hva det var for 10-15 år siden, selv om enkelte stadig lykkes her. Ved å søke etter gjedde på forumet vil du finne drøssevis av tråder, prøv f.eks. å søke på gjedde i østlands-forumet. Det er ikke så langt for deg å kjøre til Nitelva heller da, og der vil det snart skje ting når de gamle damene fra Øyeren kommer på besøk.

Hvis du har bil, så er det jo ikke så ille langt til Hillestadvannet, Borrevannet, Akersvannet og Krøderen fra Drammen, men båt er nok en stor fordel i disse større vannene.

Hvis du ikke har båt vil jeg anbefale Svarttjern, Stordammen og Drammenselva rundt Holmen, nedenfor Landfalløya Kapell (like nedenfor båthavna på Åssiden) og på dypere plasser ved brygger oppover i elva på begge sider (som ved Ytterkollen).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevnte Stordammen; Jeg vokste opp på Konnerud og fisket mye i Stordammen før andre ungdomssysler tok overhånd. Den gangen på 70-tallet dro jeg opp mye gjedder der, spesielt på Storauren - mange trodde jeg skulle ut og fiske hval når de så hva jeg brukte, men til alles forbauselse, så dro den gjedder i bøtter og spann. Ellers var Hi-lo RH konge.

Etterhvert tok jeg opp endel på i snitt 3 kilo, men toppet med ei gjedde på 6 som jeg tok ved oset. De beste stedene i dag har grodd igjen (dvs sist jeg var der 7-8 år siden)ved hyttene og nedenfor der hvor gamle Larsen bodde. Jeg fikk låne båten hans så mye jeg ville, men de store uteble. Hørte selv om store gjedder som ble tatt der, men Stordammen er nok ikke stedet for storfisk.

Hillestad: Hvor i all verden kan man sette ut båt/gummibåt der eller stå fra land og kaste?

Bergsvannet huser derimot brukbare gjedder og der har jeg satt ut gummibåt på friområdet ved kirken. Vet noen om andre stedet å sette ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.