Gå til innhold
Fiskersiden

Trygge isvann i trondheimsområdet


veg
 Share

Recommended Posts

Hei! Er det noen som vet vet om noen lett tilgjengelige vann med 100% sikker is? Det skal helst være under 150 meter fra nærmeste parkeringsplass og artene jeg skal prøve etter er ørret røye og gjedde. Bryr meg ikke så mye om størrelssen på fisken bare jeg får noe i det hele tatt, men steikefisk er ikke å forakte. Vannet skal helst ha is som er 100% trygg (har sagt det før men det er veldig viktig)

:) Tar imot alle tips eventuelt på på pm. tenkte meg et par turer utpå nyårret chø. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 99.9% sikker is på alle vann i trondheimsområdet no veg, unntatt evt jonsvatnet som kan være litt triky enkelte plasser.

Takk for infoen! :P

Vet du om noen vann med relativt høy sjanse for fangst av de aktuelle artene da? :P

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, når du sier 150 meter til nesmeste vei, Hestsjøen på leinstranda er det masse småørret og mulig for fisk opp til 3/4hg,! den hestsjøen i malvikmarka ga oss mange stekørret under prøvefiske i år! Røyevann av ok kvalitet er det dålig med i byn veg, da må man til melhus,hølonda,orkanger osv.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor langt unna du kan fiske, om det skal brukes bil dit. Vi har jo Jonsvatnet da. Pluss Bænna ovenfor Kvål (mot Hølonda). Mere enn nok ørret og røye der, og ikke akkurat trangt mellom fiskerne :P

Med muligheter for større fisk også, er som regel det i slike store vatn :) Så er jo Gangåsvatnet ovenfor Orkanger (mot Hitra) et velkjent sted for isfiske etter røya. Fint å ta seg en dagstur dit når vårsola varmer uti april. Er ofte svensker der som ligger på gården like ved utosen og pilker i ukesvis. Har fått endel brukbar ørret der (på mark) og rekordrøya tok jeg der på maggot. Vi kan ta en tur eller to eller tre på disse vannene når det lir uti mars/april. Blir gjerne litt triveligere da :P

De beste fangstene midtvinters har jeg faktisk fått når det har vært lavtrykk, vindstille, og det laver ned med snø. Ikke når det blåser surt og er svinkaldt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rimelig sikker på at isen er sikker på Hestsjøen i Malvikmarka. Har vært noen turer på stavsjøen i Malvik. Der var isen 30 cm i den innerste bukta, mens den var 15 ute på storvannet.

Da vil jeg tro at isen på Hestsjøen også er i orden.

Noen som vet noe mere presist om isforholdene p[ hestsj;en?(i b[debymarka/leinstrandmarka og malvikmarka)

Begge vannene h;rtes interresante ut. spesielt det i malvikmarka.

veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rimelig sikker på at isen er sikker på Hestsjøen i Malvikmarka. Har vært noen turer på stavsjøen i Malvik. Der var isen 30 cm i den innerste bukta, mens den var 15 ute på storvannet.

Da vil jeg tro at isen på Hestsjøen også er i orden.

Takk for infoen :) hvordan er det med fisk p[ stavsj;en da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbefolket av små røye og ørret. Største ørret jeg har fått er 3 hg. Men en fin plass å dra til og lett adkomst.

gjennomsnittstørrelse på fisken da? vært der selv en gang men fikk bare en liten ørret på størrelse med hånda mi. :)

Hvor er det best å fiske der?

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veg: Kan du være så snill og trykke alt+shift? Jeg irriterer meg grønn på at du skriver med engelsk tastatur :P

Du er ikke den eneste men det er umulig [fikse :) Blir minst like irritert som alle selv da det ikke bare er <norske> bokstaver men de fleste tegn som ogsaa blir helt dumme :) (det sinte fjeset er ikke rettet mot dere fs brukere men det f@@@@ tastaturet). Maa vel begynne aa laane pappas laptophver gangjeg skal skrive poster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og fiska på tømmerholdtdammen. Isen var tjukk ja. FJeg fisket et par timers tid og dro sesongens første, men årets siste ørreter på isen. I dag var svær røyeblink og maggot riktig medisin. Jeg slapp ned snøret, rykket et par ganger og satt stikka i snøen. # fine ørreter ble det. 485g tilsammen der den største veide 200gram. :D

takk for alle tips!

P.S: Den største ørreten var en hunnfisk, og når jeg trakk den opp gjennom isen begynte det å sprute svære rognperler overalt :) Er dette normalt på isen?

GODT NYTT ÅR TIL ALLE FISKERE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig dålige gyteforhold for ørreten i tømmerhåltdammen, så er nok ikke sikkert alle hunfiskene får slippet rogna. Ørreten skulle vel vært ferdig gytt i sep/oktober.

Grattis med is fiska ørret veg...

Takk for infoen! Men da er det et sporsmaal som gjenstaar.den ene av de to litt mindre fiskene hadde ogsaa rogn men det fant jeg ikke ut foer jeg sloeyde den. Men den rogna var ti ganger saa liten og i motsetning tilden stoerste fiskens store loese rognperler var disse bittesmaa og sammenhengende. kan noen forklare disse forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen! Men da er det et sporsmaal som gjenstaar.den ene av de to litt mindre fiskene hadde ogsaa rogn men det fant jeg ikke ut foer jeg sloeyde den. Men den rogna var ti ganger saa liten og i motsetning tilden stoerste fiskens store loese rognperler var disse bittesmaa og sammenhengende. kan noen forklare disse forskjellene?

Nå er jeg vel så langt fra fersksvannsbiolog som man kan komme, så jeg skal ikke påberope meg noen solid faglig begrunnelse her.....Imidlertid er det (som "Olsen77" påpeker) dårlige gyteforhold i Tømmerholtdammen, noe som var grunnen til at jeg anbefalte deg å fiske her istf Estenstaddammen da fisken er større her pga dette. Jeg har fisket her utallige ganger som guttunge, og har observert at fisken gyter på bunnen i vannet i mangel på skikkelig gytebekk. Muligens kan det være at ikke all ørreten er i stand til å gyte i stillestående vann. Dessuten har jeg mange ganger fått ørret som har beitet/spist rogn som andre fisk allerede har lagt, så muligens kan dette være noe av forklaringen på det du observerer?

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vel så langt fra fersksvannsbiolog som man kan komme, så jeg skal ikke påberope meg noen solid faglig begrunnelse her.....Imidlertid er det (som "Olsen77" påpeker) dårlige gyteforhold i Tømmerholtdammen, noe som var grunnen til at jeg anbefalte deg å fiske her istf Estenstaddammen da fisken er større her pga dette. Jeg har fisket her utallige ganger som guttunge, og har observert at fisken gyter på bunnen i vannet i mangel på skikkelig gytebekk. Muligens kan det være at ikke all ørreten er i stand til å gyte i stillestående vann. Dessuten har jeg mange ganger fått ørret som har beitet/spist rogn som andre fisk allerede har lagt, så muligens kan dette være noe av forklaringen på det du observerer?

Akkurat naa hoertes du ut som en ferskvannsbiolog :) Men det hoertes logisk ut. Eller kanskje de har gaatt over til roeye tradisjonog gyter paa varpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.