Gå til innhold
Fiskersiden

Byrådet nekter deg å kjøre bil


Dan
 Share

Recommended Posts

Er det mulig.... Er glad jag ikke er avhengig av bil til jobben.

Partalls- og oddetallskjøring blir innført for kjøring innenfor den ytre bompengeringen i Bergen fra i morgen av. Slutter registreringsnummeret på bilen din på oddetall har du kun lov til å kjøre på datoer med oddetall.

http://www.ba.no/nyheter/article4806453.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke innskrenkninger av friheten, men synes også at det er litt fint at det tas i bruk noen litt sterke virkemidler for miljøets skyld, selv om dette bare påvirker beren sentrum.

Et slik tiltak kan framprovosere at folk blir flinkere til å kjøre sammen istedet for å kjøre hver sin bil.

Samme hvor mye jeg misliker regelen ser jeg ikke bort fra at dette kan ha positive virkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig.... Er glad jag ikke er avhengig av bil til jobben.

http://www.ba.no/nyheter/article4806453.ece

Skal vi se - bilen min har oddetall, da tar jeg de den ene dagen, traktoren min har partall og ikke om jeg gidder å ta av forhøsteren bare for en tur til byen- blir vel litt kø siden jeg bare kan kjøre i 10km i timen, men må man så må man :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Kollektiv tilbudene i Bergen er en drøm i forhold til østlandet.

Om en stund er også bybanen ferdig. (Og den er sponset av bilistene,ikke politiker avskumet.)

Parkerings mulighetene er svert begrensede,gatene er mange og små.

Fælt å si det,men for en gangs skyld er jeg enig i politikerene.

Alle som bruker bil i forbindelse med yrket bør få kjøre,men folk som jobber på kontorer bør kunne vise forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent faglig har dette tiltaket en rekke svakheter og den største innvendingen er at denne bilnummer-ordningen ikke skiller mellom reiser med høy betalingsvillighet og de med lav. Dvs. har du bilnummer med oddetall så kan du kjøre enten du kjører kona på jobben eller om du kjører en verdifull vareleveranse. Det mest effektive hadde vært en sterkt differensiering av satsene i bomringen slik at kjøring i rushtiden og derved også køkjøring hadde blitt sterkt redusert. Men det er en lengre prosess. Byrådet måtte gjøre noe NÅ og da var dette virkemiddelet de hadde til rådighet. At luften i Norges nest største by er rent ut sagt giftig er en skam og det er åpenbart at noe må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen glad jeg bor på bygda. smile.gif (nok en gang)

Nå aner ikke jeg hvor du bor, men jeg har gåavstand til "alt".

Er du glad du bor på bygda forde du i byen ikke kan kjøre til ett sted du kan gå til ?

Er du glad forde du på bygda kan forurense som du vil ?

Jeg tipper at forbudet blir opphevet innen ett par dager og at dette da har rammet hver av oss ca 1 dag.

Jeg kunne ellers ønske at kollektivtilbudet i byen ble anda bedre slik at vi oftere og lettere kunne la bilen stå.

Gøy på landet rolleyes.gif

Edit. Ser at det er mye bedre luft allerede.

http://www.bt.no/vaer/Som-blaast-bort-1005022.html

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dem som skal mot Sogn og kjører E39 igjennom byen?

Skal de også ribbes til skinnet av rushtids avgift?

Har du forsøkt å telle antall bomstasjoner fra Skudeneshavn til Minde?

Eneste alternativ mot avgiftskåte kontor rotter blir at alle som driver med nærings trafikk øker prisene med 100%fra første juli.

Tipper pipa hadde fått en annen låt da. :)

Alt med måte sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er bomstasjoner som er satt opp for å finansiere ny infrastruktur. En annen ting er en rushtidsavgift som skal korrigere for de eksterne kostnader som en trafikant påfører andre og som han/hun ikke har økonomisk motiv til å ta hensyn til selv. Eksterne kostnader som infrastrukturslitasje, tidskostnader, utslipp etc. er begreper som det kan være vanskelig for mange å forstå, men situasjonen i Bergen den siste tiden har illustrert det på en glimrende måte. Når den enkelte ikke betaler fullt ut for de kostnadene han/hun påfører samfunnet blir den samlede belastningen for stor. Eksemplene er mange: global oppvarming, lakseoppdrett, tobakksrøyking etc etc

Ikke sikkert at det er nok å arbeide på et kontor for å forstå slike mekanismer, men det kan godt hende det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, med to gutter som skal bringes og hentes på skole og i barnehage og feil bilnummer så ble det åpenbart mest praktiske å jobbe hjemme idag. Og det har jo sine sider.

I dag er det fiskelagets store "spise oss i hjel og skrive søknader til neste års fiske" kveld. Nå kan jeg jo langstidsteike hjortesteika, og koke inn ei bøtte fløte til en passe fyldig saus :)

Aldri så galt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo først og fremst som akuttløsning på radikalt dårlig luft. Jeg har ingen i familien med astma, men jeg unner Hunters barn og andre astmatikere en luft som det går å puste rimelig normalt i. Jeg er også glad for at det er et frpinnvolvert byråd som innfører dette, for de hadde garantert spilt på det politisk hadde de ikke hatt makta selv.

Bergen kunne gjerne gjort det noen dager før dog, selv om ting nødvendigvis må ta litt tid. For framtiden kan man jo håpe at perioder med stillestående luft automatisk fører til begrensinger i biltrafikken og muligens begrensing på vedfyring også, og ikke minst enda bedre kollektivtilbud.

Tryta, må bare si at Oslo er veldig bra på kollektiv for de som bor i Oslo, stort sett i alle fall. Det er de som er avhengig av NSB som sliter radikalt. T-banen går bedre enn på mange år, og busser og trikker blir det stadig fler av. Ingen andre norske byer er i nærheten av Oslo med prosent av reiser som gjøres kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.