Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til å løsne balansepirk som sitter fast?


nox
 Share

Recommended Posts

Fisker på et sted hvor balansen lett kan sette seg fast i bunn..Fortrinnsvis i tømmer,tror jeg:) En bekjent av meg har et blylodd som han trer inn på sena,og slipper ned mot balansen..og gir den et kakk,vips så er den løs.. Noen som vet hvor man kan få kjøpt noe lignende? Hvis ikke så må jeg nesten lage et eller annet:) Takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker på et sted hvor balansen lett kan sette seg fast i bunn..Fortrinnsvis i tømmer,tror jeg:) En bekjent av meg har et blylodd som han trer inn på sena,og slipper ned mot balansen..og gir den et kakk,vips så er den løs.. Noen som vet hvor man kan få kjøpt noe lignende? Hvis ikke så må jeg nesten lage et eller annet:) Takker for svar..

jeg bruker som regel ett tungt dråpesøkke med en liten svivel som jeg hekter inn på sena

har funket for meg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik som er handlet fra Bass Pro Shops i statene (de har nettbutikk). Du lager enkelt en selv med et søkke, en korketrekker av "gammel type" og litt "kjetting" ala den til pluggen i vasken på vaskerommet ;-)

Fra vår artikkel om nyttige saker på hovedsiden:

woblerredder.gifDette er en veldig nyttig ting som du sparer inn omtrent ved førstegangs bruk. Dette er en wobler-redder! Jeg har spart masse penger på å ha denne i fiskesakene. Spesielt ved dorging ettter gjedde er denne nyttig. Ved denne type dorging benytter man ofte store og forsåvidt dyre woblere. Man ønsker å dorge så nære bunnen som mulig, for det er der fisken står, og da er det ikke til å unngå at man fra tid til annen fester wobleren i bunnen. Det er her denne genialt enkle innretningen kommer til nytte. Man vikler snøret inn på "korkåpneren" til høyre og firer det hele ned til wobleren ved hjelp av det solide snøret eller tauet man har festet i toppen. Når så det hele treffer wobleren, så rister man og napper litt opp og ned til lenkene som henger nederst fester seg til krokene på wobleren. Så er det bare å hale og dra så hardt man bare tør i snøret som er festet i wobler-redderen. Husk at det er viktig at dette er et solid snøre. Bruk f.eks Fireline 0,39 som tåler ca 40 kg. Om du retter ut en av krokene på wobleren under redningen, så er det jo bare å bytte denne med en ny krok. En ny krok er jo mye billigere enn en ny wobler. Kan ikke huske å ha sett denne noe sted hos norske forhandlere, men det er ikke umulig at noen har den. Jeg har kjøpt min gjennom en amerikansk sportsfiskekatalog og den kostet ca 50 kroner. De nevenyttige klarer sikkert å lage en på egenhånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.