Gå til innhold
Fiskersiden

Lakselusvaksine først om 5 år om det satses


potbelly
 Share

Recommended Posts

Jeg kan nærmest garantere at dette er tull. Så vidt meg bekjent er det kun en kvegflått (?) de har maktet å lage en vaksine mot i hele verden blant alle invertebrat-parasittene vi kjenner til. Men det har sannelig ikke manglet på prosjekter, de fleste på langt enklere organismer enn lakselus!

En ting er at de gjør fremskritt. "Lovende funn" er som regel små, små steg som består i å finne antistoffer som kan være funksjonelle. Disse skal så testes på lus, osv. Det er på dette nivået institusjonene ligger nå. Men der det ofte stopper opp er når man skal få dyret, i dette tilfellet o-fisk, til selv å produsere disse. Det er en formidabel oppgave. Lakselus er litt mer avansert enn virus og bakterier, for å si det mildt.

Men om Frank & kolleger lykkes innen fem år, da bøyer jeg meg i støvet. Frank Nilsen er meget dyktig, men her snakker vi ikke om hva som helst. Fallhøyden er stor og det er mer reellt å tro at dette ikke lykkes. Men la oss nå si de makter oppgaven. Vi snakker da i tilfelle om en forskerbragd i ypperste verdensklasse, så ingen må være i tvil om at denne oppgaven vil gjøre norske forskermiljøer berømt over natta den dagen suksessen publiseres for verdens parasittologer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.