Gå til innhold
Fiskersiden

Rovfiskerne tok ferja.. (lomre og ny art)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

2 av de emninente gutta fra Karmøy Rovfiskelag tok med seg storfisker Helge Lie sørover Boknafjorden idag for å teste det fantastiske lomrefisk i Stavanger!

Vel fremme på plassen er JansenH allerede på plass og har fått opp en liten steinbit på rundt 7-8 hekto. Vi rigger opp og snakker litt om hvilke mål vi har for turen, KIS og Helge drømmer om å bryte kilosgrensa på lomre, mens jeg vil ha ny art : steinbit!

KIS slipper ned for første gang, og det går vel rundt 3 minutter før han har dagens første napp :

260320051914PKqAiy9jSlwPfsArby.JPG?99

Lomre 1020g

Så får Helge en steinbit (på børstemark) på ca 2,5 kg

Ikke lenge etterpå får jeg denne vesle rakkeren :

260320051926leiiMKror8P3zPLzBC.jpg?49

vanlig Fløyfisk på 147g/31cm (tatt på børstemark) NY ART : nr.71

Etter dette rigger jeg om til å kun fiske steinbit, og det går ikke lenge før jeg har føste nappet på 4/0 krok agnet med blåsskjell og sild, tilslag og KNEKK!!! Stanga ryker så det smeller og null fisk :-)

Rigger så til ny stang for å fiske steinbit, og etter stund ett nytt napp... tilslag og fast fisk! Tungt kjennes det ut og, og opp kommer en --- lomre --- på 575g!! På 4/O krok!!!!

260320051907YUBNFh5IzcMf9tdQDg.JPG?14

Ellers så fikk Helge en finfin sandflyndre på 707g og 2 lomrer på ca 400 og en på 794g. Jeg fikk en sandflyndre på 540g og KIS en på rundt 3-400g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Spennende sted, kunne godt tenkt meg noen rolige timer alene her med et par stenger etter lomre og en etter steinbit:-)

Dette er hjemmebane for noen av oss ... [ :) ] tipper jeg tar med ungene i morrgen. Fløyfisken inspirerte virkelig til videre forsøk... Denne plassen har også gitt endel stor Rødspette, over 3 kg er dokumentert.

Kjekkt att dere tok turen ned. Kom gjerne tilbake; dere har fortsatt mye ugjort ved Byfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karleif

Jansenh da, er han helt glemt ut i rapporten, eller blanka han totalt?[ :) ] Kommer nok til å prøve meg igjen der inne snart. Lomre på 1500 gram kan jo plutselig dukke opp[:0]

Jeg holdt lav profil. Min tilstedeværelse var i egenskap av guide. Men jeg fiska en drøy time og en halv; fikk en liten steinbit og ei sandflyndre. Lomra på 1500++ er satt på hold. Nye turer, nye fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløyfisken er vel ikke noen uvanlig fisk i Norge, men den kan holde til fra fjæra og ned til 100 meters dyp, og dermed ikke noen vanlig fangst.

Den jeg fikk for 15-20 år siden så jeg og Davidsen fra båt over sandbunn.

Der var det kanskje 3-4 meters dyp, hvor dypt det er der ThorEH fikk sin vet jeg ikke.

Men det er en nydelig fisk å se på..............!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nye perser og ny art. Hadde jo håpet at lomrefisket skulle slå til like bra for dere som for oss, men vi var tydeligvis på rett plass til riktig tid. En utrolig spennende plass dette her, både fiskemessig og om man blir jaget vekk:), misunner dere som bor så nær at dere kan svippe nedom rett som det er. Tipper at det er mye rart som kommer opp her i løpet av forsommer og sommer når rødspetta, gylter og større steinbit trekker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.