Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske etter storlaks med kastewobbler


Labrax
 Share

Recommended Posts

Etter å ha fisket mye smålaks og noen mellomlaks på Sørlandet med Rapala wobbler er tiden kommet for å legge lista litt høyere. Nå er det storlaksen, dvs. laks over 7 kilo som skal til pers. Til fisket på Sørlandet har jeg brukt mest en 10 fots stang i vektklassen 5-20 g med 0,25 og 0.30 monosene. På liten og varm sommerelv har det også blitt finfiske med stang på 3-15 g og 0,20 monosene. Av wobblere så har det gått mest i 7cm/8 g utgaver. Morsomt fiske dette, men så var det suget etter storlaksen i Trøndelag da. I den forbindelse så håper jeg at wobblerentusiastene på forumet kan øse av sine kunnskaper og erfaringer når det gjelder stangvalg, wobblervalg og splittring/krokvalg.

Var på min første tur etter storlaksen i fjor. Det ble forsyne meg to storlaks også (9,7 og 9 kg) på en 11 cm/16 g wobbler. Den ene storlaksen greide å brekke i stykker bakre del av balsawobbleren. Ståltråden som kroken var festet i stod 90 grader ut fra kroppen i en lengde av 1,5 cm. En bit av balsakroppen var også borte. Laksen satt bare i den bakerste kroken. Det er mulig at en leddet wobbler hadde hindret brekkasje. Det er også mulig at plastkk Bomber wobblere (15A Long A 12 cm/13 g.) er sterkere enn balsa wobblere. Hadde kanskje også unngått brekkasje ved å sette på to splittringer i hver krok. Har byttet ut originalringene med noen sterke Elbe 8 mm splittringer, disse er tykkere i godset enn originalringene. Tar gjerne i mot forslag til sterkere og bedre splittringer samt andres erfaringer med wobbler-brekkasje.

Krokene jeg brukte var av typen Owner ST-36BC i str. 4. Disse krokene kroker bra men retter seg ut under kraftig press med 0,40 mm Sufix XL Strong sene. Har også prøvd Owner Stinger ST 41 BC str. 4 med innoverbøyd krokspiss, men fikk inntrykk av at disse hadde dårlige krokingsegenskaper. Så hva slags kroker er førstevalget til storlaks hos wobblerfiskerne på forumet?

Når det gjelder stang så har jeg funnet en bra stang i en Shimano BeastMaster AX 10 fot 15-40 g. Denne stanga er et greit kompromiss mellom kasteegenskaper og kjøringsegenskaper. Stanga har mer en nok ryggrad til å temme storlaks på 15-20 kg, men kunne hatt litt bedre kasteegenskaper med wobblere på 12 og 16 g. Kikket defor på den nye Shimano BeastMaster BX 10 fot 10-30 g. Men denne stanga har altfor små stangringer! Under test av stanga slo sena seg gjentatte ganger rundt første stangring. Sena jeg brukte var Sufix XL 0,35 mm og snella var en Shimano Twin-Power 6000. Kastelengde 32-35 m med 16 g wobbler. Kastelengde 33-40 m med Shimano BeastMaster AX 10 fot 15-40 g med store haspelringer. Kastelengde 33 m når wobbleren veltet i lufta.

Stanglenden jeg foretrekker er på 10 til 11 fot. Lengre stenger blir ofte for tunge etter min mening. Hva slaga stenger bruker wobblerfiskerne til kaste-wobblere på 12-16 g?

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør teste beastmaster 11 foter 330L 3-15gr , du kommer til å bli overaska over kor god ryggrad den har, faktisk så solid at nederdeln ser likens ut som neder deln til 330H men er litt mykere men ikke mye.

Synes 330L har topvekt på 20-22gr og ikke 15 som oppgitt.

Beastmaster 3-15 g til storlaks høres litt hasardiøst ut. :) Har du tatt storlaks på stanga selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fine de nye Beastmaster stengene da ;) Selv fisker jeg 90 % med flue, men hender jeg tar noen kast med sluk/spinner/wobbler når elva enten er veldig stor eller veldig lita. Til sistnevnte forhold har jeg en beastmaster 10-30 gram (tror den er 11 fot). Artig redskap det. Og egentlig så har elva og størrelsen på den vel så mye å si for kravet til redskap som størrelsen på fisken. Hvis laksen ikke kan legge seg på strømmen er det forbausende lett utstyr som skal til for å lande stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang støtdemper med god rygg i 10-30 grams klassen, minst 12 fot, en 6000 haspelsnelle med 0,40 Siglon eller Siglon Tough. Du må fiske "lett" fordi wobbleren må kastes, du må ha lang stang fordi wobbleren skal styres og "henges" i kanter. Er du redd for stein og storlakstenner, bruk en meters spiss med 0,53 mono. Noen bruker multisene, det anbefaler IKKE jeg!

Ellers - hvorfor i pokker bruker dere ikke ørretbomber a la Bombarda, Milo etc. Jo, jeg vet man mister litt av den direkte kontakten med wobbleren, men du kjenner meget godt når laks eller spesielt sjøørret tar. Glassklar dupp med 1,5 meters spiss er genialt for knøttewobblere. Kast, legg stanga så hovedstrømmen tar godt tak og sveip lynhurtig (disse laksehuggene er ofte i den brutale klassen du aldri glemmer!) eller litt nedtrøms og "heng" wobbleren i strømkantene ved å løfte snøret ut av tungstrømmen. Da tar den roligere, så gi den litt tid til å snu og stram rolig opp. Fønker som f...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.