Gå til innhold
Fiskersiden

Saltfjellet 2010


ingen87
 Share

Recommended Posts

Til sommeren skal jeg passere Saltfjellet nasjonalpark, på en 14 dagers tur.Noen som er VIRKELIG kjent der oppe? Selv er jeg innenbygdsboende, og har grei kontroll på de mest KJENTE vannene, men der er også endel ukjente vann "uten" navn. Jeg har tenkt å gå fra Beiarfjell til bunn av Bjøllådalen ved Storvollen/Hjartåsen. Passerer da Norde- og Søndre Bjøllåvatn. Hvordan er fisket i mellom disse vannene. Og hva med Bjøllåga's øverste strekning? Tespvatnan? Kvitvatn/Gåsvatn ikke langt fra veien på Beiarfjell, første teltplass?? Noen som har tips i dette området, eventuelt informasjon om de nevnte vannene?Mvh. Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren skal jeg passere Saltfjellet nasjonalpark, på en 14 dagers tur.Noen som er VIRKELIG kjent der oppe? Selv er jeg innenbygdsboende, og har grei kontroll på de mest KJENTE vannene, men der er også endel ukjente vann "uten" navn. Jeg har tenkt å gå fra Beiarfjell til bunn av Bjøllådalen ved Storvollen/Hjartåsen. Passerer da Norde- og Søndre Bjøllåvatn. Hvordan er fisket i mellom disse vannene. Og hva med Bjøllåga's øverste strekning? Tespvatnan? Kvitvatn/Gåsvatn ikke langt fra veien på Beiarfjell, første teltplass?? Noen som har tips i dette området, eventuelt informasjon om de nevnte vannene?Mvh. Inge

Det er definitivt søre bjøllåvatnet som skiller seg ut der, men det vet du nok. Det vatnet har vanvittig høy tetthet av plankton som overgår så og si alt på det fjellet og som gjør vatnet så attraktivt. Men det er en del andre vatn der du kan være heldig i, bl.a kan du slumpe borti diger røye i Krukkivatnet selv om du nok får en god del mindre eksemplarer mellom dem. Tespvatna og "klyngen" av vatn rundt der er preget av varierende kvalitet. Mye småfallen ørret men ofte tas det en del fiskespisere på flere kilo der, spesielt i Tespvatna. Austregilvatnet huser kun ørret og det i GIGAKLASSEN...var der selv nå i høst og fikk personlig erfaring med det. Også er det en del fin ørret å få i de mindre vatna vest/nordvest for austergila (mellom Austergila og Krukki).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kjenner greit nok til Bjøllåvatn og Tespvatnan... Morsomt å få opp mindre kjente Austergilvatn.. Slik jeg tenker å legge opp turen så blir det 3-4 dager rundt selve Søndre B.vatn, 2-3 dager mellom Beiarfjell (Gåsvatn, Oksvatnan) og Bjøllåvatn.. Her skulle det være mulig å bruke 3-4 dager i området rundt Krukki og Tespvatnan.. Kommer til å fiske en del i Bjøllåga også, har hørt at det skal være noen fine fluestrekkninger et stykke ned i dalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.