Gå til innhold
Fiskersiden

Flue #10 eller #12?


Makrell
 Share

Recommended Posts

:hailfs: Dette er sikkert våtfluer/oterfluer. Skal du fiske vått så kan du sikkert satse på dobble, men alltid lurt å ha noen små enkle også om det er litt vanskelig føre. Men skal du bruke fluestang kan det være lurt å utvide spekteret litt, også til å gjelde noen nymfer, klekkere og tørrfluer. Også mauer imitasjoner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på noen sider, der de selger enkle/ doble fluer, så er det første man ser at de selger to typer; #10 og #12.

Foretrekker folket enkel eller dobbel?

Og, hva skiller #10 fra #12,er det sånn størrelsesmessig da eller?

Høyere nummer mindre krok ,har vel den erfaringa at dobbelkroken går bedre i vannet en enkel,Men det er jo smak å behag

Oterfluene er vel stort sett i krok nr. 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man se på en krok om den er #10 eller #12 da?

Hvor mye skiller dem i str?

Er #10 sånn stor laksekrok, og #12 sånn liten krok?

Altså er #10 sånn "normalt" stor krok?

Kunne noen lagt ut et bilde av ei flue med krok #10 og ei flue med krok #12 og f eks ei fyrstikk som sammenlikning?

Magefølelse sier #10, men jeg aner ikke, så trenger litt assistense på dette..

Om ikke #12 da er sånn bitteliten krok.. Men uansett.. Bilder av et par fluer hadde vært knall :)

Jeg er i ferd med å kjøpe noen fluer, og har lite lyst til å bestille feil..

Endret av Makrell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Begge krokene er typiske ørret størrelser. 10 er noe større enn 12. men selve størrelsen avhenger av fabrikat på krokene. Men ingen av disse er store laksekroker.

Du kan fint bruke både 10 og 12 til lavvannsfiske etter laks, men er ikke normalen. Størrelse 14 og 16 er vel de jeg bruker mest på ørretfiske på tørt. Men snakker vi om større tørrefluer som Streaking caddis og annet så er det både 8 og 10 kroker. 12 er en allround størrelse som dekker mye som våtflue etter ørret. Og skulle du se at det vaker etc uten at de vil ha flua di kan du kappe av vinger etc på flua for å minske volum og størrelse. Det kan være lurt å ha noen fluer i litt mindre størrelse enn 12 også. Særlig etter harr, røye og sik eks.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på noen sider, der de selger enkle/ doble fluer, så er det første man ser at de selger to typer; #10 og #12.

Foretrekker folket enkel eller dobbel?

Og, hva skiller #10 fra #12,er det sånn størrelsesmessig da eller?

Her kan du kjøpe billige å bra fluer,kjøper du for under 200kr så slipper du unna moms

http://www.fiskefluer.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.