Gå til innhold
Fiskersiden

Fjellfiskestang for SØ


 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt av andre som har fisket lengre enn meg at det er helt vannvittig artig å bruke fjellfiskestang når man går for SØ. Jeg har lyst til å prøve dette, fordi jeg vil kaste langt og få mere action når den tar. Er det noen som har erfaring med dette? Hvilhen stang bør jeg gå for i så fall?[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er på utkikk etter er en lett stang som kaster langt og er morsom å kjøre med. Jeg har for tiden en Kinetik seatrout 4-22g, men ønsker å kjøre enda lettere. En annen årsak er at man da får en stang man kan bruke på fjellet, utrolig nok. Er det sjelden at folk bruker lette stenger for SØ-fiske?[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei GuideLine WTR 13630 13' 6-30g som jeg bruker til SØ. Har riktig nok ikke fått SØ på den enda, men torsk på 2,5kg var ikke no problem å taue på land. Stanga flekser helt ned til bunn. Håndtaket er av gutaperka som gir et meget behagelig grep. Stanga er rellativt dyr, ca 3500,-, men for ei stang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lette" stenger fungerer nok fint til sjø-ørreten, og vil gjøre det morsommere å få sjø-ørret av den størrelsen vi vanligvis får i Oslofjorden.

Men torsken kan være et problem. Har ikke stanga ryggrad nok til å holde torsken opp fra bunnen kan man fort riskikere å miste flere sluker på at fisken går seg fast. (Vanligvis ikke samme problem med sjø-ørreten da den vaser mest i overflaten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.