Gå til innhold
Fiskersiden

Eldre Hansvik Familly


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Sitter og ser på denne http://bat.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1040793;Modified=1264019263.

Vurderer og selge steadyen og anskaffe noe lignende. Noen med erfaring rundt disse båtene? vet jo at denne klassen, rana 17 osv..er stabile båter. Men er litt i tvil om å gå fra en 5 år gammel båt til en 32år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn heller en som er helplaner, disse halvplaneran har en tedens til å bruke enormt mye drivstoff ved forflytting.

Hadde tidligere en hansvik 14,5fot og den va meget tung i forhold til størrelsen.

Ta heller en Rana , de er lettere og krever mindre motor.

Hansik har dobbelbun med skum noe som gjør den nesten lydløs i forhold til en rana og er mye mere behagelig å bruke i litt sjø mens rana bråker en del.

Det skal ikke være lett nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører hansvik 14 i nord norge hver sommer, og hvis 14 og 16 ligner i måten å være i sjøen på, hadde jeg ikke vært i tvil, rana 17 er mye bedre i sjøen, den jeg kjører i nord er ikke mye stabil i forhold til andre merker, ville gått for en planende båt ja. Har kjørt mye båter opp igjennom,bor jo midt i smørøyet :) og hansvik er ikke høyt på mi liste, ikke så mye av den her på sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA men ligg unna de halplanerean som kom på slutten av 70 og finn heller en helplaner fra 80 (RANA).

Hansviken er smalere ja og selv synes jeg at bredde har mere å si en lengda.

Ser min på bare 16 fot men hele 2meter brei , hadde aldri trodd det sku blir så bra å gå fra en 14,5/175 til 16/200 .

Men husk at hvis du først byner med båt med kalasje så blir du avhengig.

Endret av Glenners
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den eldre 16 foteren (16,5?) mens jeg bodde nordpå. Den dugde både inna- og utaskjærs, rett og slett en utrolig sjødyktig og drektig båt som tok mye last. Men det gikk noe bensin, ja!

Ute på Sommarøya og i egnene rundt på yttersida var denne store 18 fots Hansviken populær, men den fikk etter hvert et meget dårlig rykte. Den var for svak i dørken og brakk opp i plasten. Dette skjedde med flere båter av denne eldre modellen, men problemet ble visstnok utbedret etter hvert på senere modeller. Om dette skyldtes feil lasting og dermed for stor belastning under bruk vet jeg ikke, men det var en stund da disse ikke ble betraktet som helt trygge farkoster.

Til fritidsbruk burde den nå vel duge, hvis bare plasten ennå er ok og uten vanninntrenging, pest o.l. - selv om yrkesfiskerne slett ikke var helt på god fot med den båten der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gammel tråd men tar den opp igjen.

Hansvik har vært veldig populær her i området dvs. Sør-Helgeland.

Mye mere poulær enn Rana plast som ligger i området ( Hemnesberget ).

De gamle 13 og 15 ft rana plast var rett og slett livsfarlige, dvs. modellene fra tidlig 70-tallet.

Dette grunnet meget dårlig stabilitet, en eldre 20 hk Mercury kunne være nok til at det gikk galt med 15 ft rana plast.

Hadde min første Hansvik 16 ft ca 1970/71

Nå selges disse som 16,5 ft med diverse forandringer.

Hansvik 14,5 - 16,5 - 18 ft er ikke fartsbåter, selv om en kan få fart på disse med store påhengere.

Skal man ha fart, er hansvik 14 ft speed ( har også eid denne ) løsningen eller de "nye" selvlensende modeller.

Disse har V-kjøl og er bygd for fart.

F.eks. 455 og 560

Vekta på 14,5 ft Hansvik åpen båt er bare 180 kg, min nevø har en slik en og den går bra med 10 hk Mercury.

Nå har også Rana plast kommet med nye modeller, bla 530

Den er bygd omtrent som de nye Hansvik, med tildels v-kjøl

Når det gjelder 17/17,5 ft Rana plast, ligger det en 15 mtr unna meg nå.

Båten er grei, men selv denne er ingen fartsbåt, da den er bygd etter samme prinsipper som Hansvik 16,5 og 18 ft.

Tidligere har Hansvik for meg alltid vært kvalitet, bare man bruker båtene etter deres bruksområde.

Skal man ha en hurtiggående modell så er ikke de gamle modeller løsningen, men de er noen meget gode bruksbåter.

Hansvik 14 speed som jeg eide ble kjøpt ny i 1982 med 15 hk Johnson, gav ca 7.000,- kr for hver av dem.

Skiftet ut senere motor til 25 hk Evinrude og båt gikk enda bedre, ikke minst med last.

Men 14 ft speed var ingen god sjøbåt i ruskevær, selv om den var bred og stødig.

Den slo hele tiden, slik at jeg vurderte nyrebelter på den værste.

Men innaskjærs i brukbart vær var den rask og grei.

Vurderer selv nå ny båt, enten Hansvik ny, eller andre pene brukte modeller.

Alternativet er ei snekke med dieselmotor og overnattingsmuligheter.

Dette grunnet kostnader i forbindelse drivstofforbruk.

Avbildet båt av trådstarter er en meget gode båt.

Har brukt 8 - 10 forskjellige eksemplarer av disse, enten hos slekt eller venner.

Båten er stødig, meget kraftig bygd, men er ingen fartsbåt, men går greit med 25 - 30 hk motor.

Båten er en bruksbåt, og jeg og andre har brukt 100-vis timer i slike båter, gjerne langt uti øyene.

Når det gjelder de nye Rana plast varianter, har jeg ingen erfaring med disse.

Men tror at de fleste er noe dyrerer enn Hansvik sine sammenlignbare modeller.

Hadde jeg kommet over en 16,5 ft Hansvik i strøken tilstand her i området til en overkommelig sum, hadde jeg ikke vært i tvil.

Endret av auskar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.