Gå til innhold
Fiskersiden

Fluefiske - når det ikke vaker.


Stue
 Share

Recommended Posts

Jeg fisker mest etter ørret og røye på vann i fjellet, et fluefiske som ofte er svært påvirket at vær og vind. Jeg har derfor nesten alltid med meg to stenger - en sjuer og en firer. I enkelte fjellvann vaker fisken nesten aldri, omtrent uansett hvilke værforhold det er snakk om (kanskje særlig i skikkelige storfiskvann). Dessuten er det jo ofte tre ganger så my møkkavær som finvær i fjellet - forhold som gjør at fisken har lite å vake etter på overflata.

Tenkte dette kunne være en tråd for å diskutere teknikker og fluevalg når det ikke vaker.

Personlig må jeg nok innrømme at jeg ofte tyr til den gode gamle wollybuggeren i oliven eller svart. Denne fisker jeg systematisk gjennom alle vannlag, og varierer tempoet på flua fra kjempesakte til lynraskt. Dette har gitt bra resultater på fjellet. Andre som har erfaring med dette?

Av andre fluer jeg har lykkes med kan jeg nevne div. zonkerfluer, div. tyngre vårfluepupper og marflo. Andre som har erfaring med dette? Jeg veit at det kryr av marflo i enkelte av vannene jeg fisker på - likevel kan det virke litt demotiverende å fiske med - for hvorfor skal fisken velge akkurat flua di når det er 500 000 andre marflo å ta av? Noen som har erfaringer.?

I fjor startet jeg et prosjekt hvor jeg også testa vanlige sjøørrretfluer i store fjellvann (med storfisk i). Feks. hvit, brun og rosa epoxyreke og div. standard sjøørretstreamere. Jeg må vel innrømme at de helt store resultatene uteble, men dette er likevel ikke noe jeg har gitt opp. Jeg er nemlig ganske sterk i trua på at store streamere på fjellet kan være en oppskrift på å lure virkelig stor fisk. Noen andre som fisker med tilsvarende metoder?

Er du også en som nekter å gi fra seg fluestanga selv om fisken nekter å vake? :thumbsup:

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streamere som du nevner funker jo alltid bra når det ikke er vake action, men en Irresistible Adams stripende i overflaten blir ofte "irresistible" for ørreten selv om den ikke vaker. Her har du mye å velge mellom når det gjelder fluer som striper. Om ikke imitasjonfiske er et "must" kan man lage mange rare varianter av stripende tørrfluer i mange rare flott materialer. Fantasien setter grenser. Plusset med å fiske slik er at det funker stygg bra, samtidig som man får et take ut av dimensjoner :) så det er egentlig bare possitivt! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal def. prøves ut. Har selv hadd god erfaring med å stripe f.eks superpuppan. Men er fisketeknikken du nevner effektiv i vind og bølger? Blir det ikke vanskelig for fisken å jage overflatebytte når overflata er urolig? Imitasjonsfiske er jo mest moro, men jeg er ingen puritaner og har derfor få skrupler med å knyte på noe grellt. Har du noen erfaringer med marfloimitasjoner? Farger, matriale, fisketeknikk osv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal def. prøves ut. Har selv hadd god erfaring med å stripe f.eks superpuppan. Men er fisketeknikken du nevner effektiv i vind og bølger? Blir det ikke vanskelig for fisken å jage overflatebytte når overflata er urolig? Imitasjonsfiske er jo mest moro, men jeg er ingen puritaner og har derfor få skrupler med å knyte på noe grellt. Har du noen erfaringer med marfloimitasjoner? Farger, matriale, fisketeknikk osv...?

Marflo funker greit i vann som har en del av det og fisk som beiter på det. Spesielt når lite annet klekker eller viser seg interresant for fisken! Om det ikke er veeldig mye vind og bølger, men fortsatt "blankt" vann i bølgedalene så går det bra! Eller så er du på grensen til å gå over på nymfe, streamer etc fiske :) Alt av syntetisk dubbing materiale (og hareøre) og skall funker til marflo! Er som å binde nymfe nesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg nok innrømme at jeg ofte tyr til den

gode gamle wollybuggeren i oliven eller svart. Denne fisker jeg systematisk gjennom alle vannlag, og varierer tempoet på flua fra kjempesakte til

lynraskt. Dette har gitt bra resultater på fjellet. Andre som har erfaring med dette?

Av andre fluer jeg har lykkes med kan jeg nevne div. zonkerfluer, div. tyngre vårfluepupper og marflo. Andre som har erfaring med dette? Jeg veit

at det kryr av marflo i enkelte av vannene jeg fisker på - likevel kan det virke litt demotiverende å fiske med - for hvorfor skal fisken velge akkurat

flua di når det er 500 000 andre marflo å ta av? Noen som har erfaringer.? Kjør debatt!

Det første jeg ville gjordt var å slenga alle "wollybuggers" Dei hører hjemme i "Put and Take"-vann og fiske etter regnbue.

1) Jeg ville fisket med det som finnes i vannene. Du sier "500 000 andre marflo å ta av" Jeg ville si Neppe! fordi dei som var der ein gang er spist opp.

Det er ikke mye igjenn av marflo hvis der også er fisk i vannet. Eit nok så effektivt beite i slike vann, min erfaring. Marfloimitasjoner fisket etter bunn,

mitt førstevalg.

2) bruk synkesnøre for fiske med marflo- og skjoldkrepsimitasjoner.

3) store nymfer av steinflue, øyestikke og vårflue (også Damsel og Rackelhanen) som andre alternativ fisket med flytesnøre eller med halvt infettet intermediate.

4) Det som av og til har fungert kanon er store, og da meiner jeg store tørrfluer av type "Black Gnat" og Europea-12. Hellst da under dager med litt

vind.

5) Siste utveg blir en vårflue-hus-imitasjon slepet etter bunnen med synke 2 eller 3

Det er ikke noe unntak at fisk ikke vaker i vann som hyser stor fisk. Dei store er kun aktive noen få timer per dygn og da hellst om natta (om sommeren). Det er ikke bortkastet at satse på nattfiske i slike vann, garrantert

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sleng wollybuggeren din noen steder. En bedre fiskeimitasjon skal man lete lenge etter, selv om mange og vil ha det til å imitere børstemark. Kanskje nettopp defor er den så forhatt av innbitte "kun tørt eller kun imitasjonsfiske" fiskere? Ikke vet jeg, eneste jeg vet som de fleste andre, er at den er forferdelig effektiv i alle varianter når ørreten ikke vil ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til Remy`s uttalelse her.. W.B er en storfiskflue av rang. Små fisk er byttedyr!! Fisker den mest i Elv på natta..Prøv en bomber streamerkrok 8 i gråbrun elg å dra den i overdrevent fart over vannflata, da kan det skje mye skøy!!Tro meg!! NB! Iallefall mye mer enn å dra en "pinne" etter bunnen med s.snøre.

Endret av Flue-Frank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Flyfishing for Salmon!

Må si meg fryktelig uenig ang din uttalelse om wollybuggerflua. Denne flua har gitt mang en storørret når alt annet var nytteløst, og da snakker jeg ikke om put and take vann (som jeg aldri har eller kommer til å fiske i) , men fjellvann på 700 - 1200 meter langt inn i villmarka. Nå må jeg innrømme at wollybugger er en betengnelse jeg bruker litt fleksibelt om streamerfluer (ikke så opptatt av navn på fluemønster)...

Ang. marflo vil jeg si at det er utrolig stor forskjell fra vann til vann. Marfloa er veldig sensitiv for ph-verdi. Derforer det i de minst sure vannene den kan forekomme i syke, syke - syyyke mengder. I fjellområder med mye kalkholdig berg kan dette fenomenet oppstå. De bor under steiner på bunnen og er selfølgelig en svømmende anabol stereoid for en ørret. Fisken i slike vann kan bli sjukt svær. Sånn imitasjonsfiske med marflo er etter min mening passe kjedelig fluefiske, men jeg har trua på det i "denne" typen vann. Trollstor fisk (ørret) vaker etter min erfaring veeldig sjelden, og da er vel poenget å bruke den naturlige føden som agn... Marflo? Synkesnøre eller intermediate er et must. Få kreket ned på bunn...

Det er interessant det du sier om vårfluehusimitasjoner langs bunn. Dette har jeg positive erfaringer med, og jeg har selv sett hvor utrolig tallrike vårfluehus av grus (rimer) og sand kan være på bunnen av et fjellvann. Ikke like kult som å fiske tørt muligens... men læll da! Svømmer disse krekene? Eller skal de fiskes mer eller mindre dead drift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svømmer ikke nei. Men de kryper da rundt litt om de må. Men noen husbyggende arter saster på filtrasjon og "fiskenett", ganske passivt fødeoptak. Så uten at jeg er hverken fluepisker eller ekspert på vårfluer, så ville jeg ikke fisket en imitasjon veldig raskt, om det å imitere er et poeng.

Jeg peller heller ei lita klyse marflo i fjæra, og bruker dem som agn. Det funker! :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"slenga" wollybuggerene, hvorfor det? Har fått mine største ørreter med netopp den, sort på sorte natta. Fiskes i overflaten og sakte inntrekk ,stopp med ujevne mellomrom - dødelig effektivt.

Ja men, da er det bare å fortsette med den da??????????:D

Nå var ju spørsmålet: da den ikke virker!!??

Men gløym mine tips baserte på erfaringer. Jeg får i hvert fall fisk uten den fluen, hehehe

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.... Blir ikke noe discobugger eller pattegrisen der i gården med andre ord?

Martins: Det du sier illustrerer hvorfor fluene er så kjedlig å fiske med i vann.... Ligge i ro på bunn liksom.... Hvor lenge gidder man å gjøre det da??? I elva blir saken selvfølgelig en helt annen. Da får man jo flyt. Og marfloa - ja den like vi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.... Blir ikke noe discobugger eller pattegrisen der i gården med andre ord?

Martins: Det du sier illustrerer hvorfor fluene er så kjedlig å fiske med i vann.... Ligge i ro på bunn liksom.... Hvor lenge gidder man å gjøre det da??? I elva blir saken selvfølgelig en helt annen. Da får man jo flyt. Og marfloa - ja den like vi! :bbq:

Hvis du syns det er kedelig å fiske i vann,,,,,,,,,,,,,,,, hvorfor i det heile fiske da?????

At fiske på vann er ikke kjedelig. Her gjelld det å observere, spane og legge ørsmå stratesjier. Har tatt mange større fisk m h a denne

tillnærmningen til fiske i vann. At fiske en husmask/vårflue etter bunnen er vell en siste utveg da maten begynner å tryta. Vanligvis kan en

lure dei store på tørrflue men, man må hvite hvor dei rører seg i vannet.

At fiske elv kan va nok så frustrerende da en ikke får till dødrift på flua grunnet bakevjer etc... Men det er klart triveligere en i et vann der en

ikke ser et eneste vak. Da må man hvite at der er fisk ellers så gidder i vert fall ikke jeg å fiske der. :thumbsu:

100157_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke akkurat sagt at det er kjedekig å fiske i vann heller. Har vel helller sagt akkurat det motsatte. At det e i fjellvann æ fiske... At man "vanligvis" kan ta de store på tørt trur æ rett og slett ikke på. "Vanligvis" e det møkkavær, vind, regn, tåke - faens oldemor i fjellet.... Hvilke fluer duger da? Fisketeknikker osv. Det er det jeg vil diskutere. Selvfølgelig er jeg tørrfluefisker, men no vil æ gjerne få litt lærdom om hva fisken tar når den ikke vaker. Du har rett i at det går an å få stor fisk på tørt selfølgelig. Den røya va jo fockings nice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanligvis" e det møkkavær, vind, regn, tåke - faens oldemor i fjellet.... Hvilke fluer duger da? Fisketeknikker osv. Det er det jeg vil diskutere. Selvfølgelig er jeg tørrfluefisker, men no vil æ gjerne få litt lærdom om hva fisken tar når den ikke vaker.

Helt enig.

Jeg abbonerer på tråden fordi jeg synes den er interressant, men utviklingen av tråden er heller dårlig.

Har noen ganger lurt på hva jeg skal fiske med når det ikke vaker, så her håper jeg å lære noen knep :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke akkurat sagt at det er kjedekig å fiske i vann heller. Har vel helller sagt akkurat det motsatte. At det e i fjellvann æ fiske... At man "vanligvis" kan ta de store på tørt trur æ rett og slett ikke på. "Vanligvis" e det møkkavær, vind, regn, tåke - faens oldemor i fjellet.... Hvilke fluer duger da? Fisketeknikker osv. Det er det jeg vil diskutere. Selvfølgelig er jeg tørrfluefisker, men no vil æ gjerne få litt lærdom om hva fisken tar når den ikke vaker. Du har rett i at det går an å få stor fisk på tørt selfølgelig. Den røya va jo fockings nice!

Dei fleste større fisker har jeg tatt i s.k. møkkavær på tørrt. Spesiellt da det bles. En mengde med insekter bles ut på vannene og da er jeg der (på

fraland-siden). Har også sett hvordan det begynner å vaka helt vilt da det kom regn (en døgnflueart benyttet regnet som vern for klekking) ;)

Men som andre sier her så er nymfefisket det som gir mest fisk, ikke nødvendighvis dei største men kan det. Store nymfer (type steinflue,

vårflue, øyestikke m.fl.) har dog produsert så stor fisk at det ikke har vert mulig til å få dei på land.

Stor fisk har vanligen blitt stor av at den har nokk mat (liten mat-konkurranse) ellr da konkurransen er stor, så har den blitt stor grunnet fisk-diett.

Det er dog ikke lett at finne dette ut da en står ved et nytt vann. Kunn tiden vill hvise på hva for et vann dette er (stor fisk vaker ikke så mye

som liten fisk).

BTW Røya vog 2,5 kg---sløyd. Tok en Black Gnat "Spent Winged", den minste røya fra et stim på 10-15 fisk, tok ca 40 min å få på land!!?? :angel:

Dog, denne gangen var det rolegt vær, ikke noen vind men i steden da, helsikes mye mygg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey - så det e det der som kalles blodorm ja.. Har alltid kallt de der for fjærmygglarve jeg (for det er jo det der er ?). Men det finnes vel et utall forskjellige arter.. Men da er jeg med! Jo de fluene der har jeg fiska mye med, og tatt en go del fisk på. Jeg har sett noen syke, syyyke klekkinger/mengder av de der... Jeg har begynnt å fiske de som opphenger i det siste, foran eller bak en streaking caddis eller noe flyende... For de skal jo ideelt sett henge under filmen skal de ikke?

Når det gjelder nymfefiske har jeg som sagt mye å lære. Har fiska en del med div vårfluelarver og pupper... Noen tips til go`mønster her? Har en tendens til å fleske rett på superpuppan (den er jo konge), men har ikke så mye erfaring med andre effektive mønster. Tips?

Ellers så er det jo den gode gamle pheasanttailen da. Det er jo tidenes døgnfluenymfe. Den en utvilsomt effektiv under de riktige forholda. Har ellers alltid hørt så mye gjevt om hareørenymfa, med eller uten gullhode, men har aldri fått noe særlig på den. Har derfor vurdert den som oppskrytt (banner sikkert i kjerka nå, he he)...

Montana er også et mønster det ikke er måte på hvor mye folk skryter av... Den har jeg heller aldri fått noe særlig på, og de montanaene jeg har får ofte derfor ligge i fred i boksen... Er dette en vårfluelarveimitasjon eller? Nei, har itj nå særlig trua, men mulig det er blasfemi...

Steinflue har jeg aldri fiska med i stille vann.. Trudde de for det meste forekom i elva? Tar gjerne mot tips til mønster som kan funke i stille vann... Hvis noen har hatt suksess med det.

Savner ellers noen kommentarer om marfloa og imitasjoner av den... Noen som har hatt suksess med marfloimitasjoner?

Et annet fenomen jeg har sett i buken på til dels stor fisk i enkelte fjellvannn er store mengder av små, gule muslinger. Ca 0,5 cm store som ørreten tydligvis går å gresser på... Noen som har prøvd å fiske med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet fenomen jeg har sett i buken på til dels stor fisk i enkelte fjellvannn er store mengder av små, gule muslinger. Ca 0,5 cm store som ørreten tydligvis går å gresser på... Noen som har prøvd å fiske med det?

Dette har jeg opplevt med stor røye. Har fått fleire med magan som "kulepåse" full av dei små ferskvanns-musslingene/eg.en snegl. Og den gangen fekk jeg dem på tørrflue, på en av mine dessidert største favoritt,

"Cinnamon Sedge".

nå fisker jeg ikke så mye i fjellet men er jeg ute etter stor fisk bruker jeg montana med marabu hale str 4-6 eller Muddler Minnow str6 - 8 begge på streamerkrok

Montana (originalet: en som skal etterligne en amerikansk nymfe) har jeg også hatt mye stor success med. t o m i lakse- og sjøørretfisket, hehehe

Ellers er Muddlern en klassiker og noe som stor fisk har svårt at motstå (den streaking caddies er vell en senere opplage trur jeg)

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Husbyggende vårflue bør du for all del ikke gi opp, har fått masse på den oppgjennom årene.

Selv om den ikke rører mye på seg hvis du fanger èn og ser på den, så tar fisken villig ved sakte inntrekk.

Ser man på mudderet i bunnen i elva eller vannet så ligger det ofte mange tomme hus fra klekte vårfluene der, man

skulle derfor tro det var en fordel å bevege på de så fisken skjønner at det er liv i de.

Jeg deler forresten dine erfaringer med hareøre og montana... ;)

-T.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Klart en ikke skal kaste fluer som wb eller annet. I de rette forhold, så er div steamere farlige. Wb, dynamitt, muddler, og annet. Ser ikke noe negativt i det. Alle er for fisken en eller annen form for imitiasjon. Enten insekt eller småfisk. Montana er undervudert som flue også på ørret. Særlig da det er vind, og lite klekkinger.

Store nymfer, større en vanlig fisket aktivt funker ofte bra. Noen av de største brunøretter, samt sjøøretter er tatt nettopp på fluer som wb,dynamitt og annet.

Selvfølgelig er det moro å fiske med imitasjoner etter ett bestemt innsekt. Men du må jo da vite at det er den den vil ha. Ett "kjøttstykke" av en flue er en trigger, og en fisk ser dette som en effektiv måte å stille sulten på. Spesifikt tidlig i sesongen, og ikke minst på varme ettersommer kvelder da abborynglen har fått litt størrelse. Er du da i vann med blandet bestand, og litt fin størrelse på øretten vil en ofte se de jage yngel på grunna. Dessuten er det mer moro med flyteline og en streamer da en ofte ser at fisken tar enn blindfiske med synke line. Selvfølgelig på vidda i røyevann etc så er synkeline med eks marflo en effektiv fiskemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.