Gå til innhold
Fiskersiden

flashere/skohorn dyprigg


Nordan
 Share

Recommended Posts

Dypriggloddet fungerer også som en flasher, eller lokkeskje. Jeg har ikke brukt flasher veldig mye, nettopp pga det jeg skriver innledningsvis her. De som fisker en del med flasher varierer nok en del på hvordan dem stacker disse. Da utfra om dem tror eller ikke tror på dypriggloddet sin lokkeegenskap. Noen velger å kjøre en kort line med flasher helt nede ved kula, mens andre velger å kjøre en ren sluk f.eks 2-3fot over og en 2-3 meter bak dyprigglodet, og da kjøre flasher som stang nr 2 en gitt dybde over stang 1(nede ved loddet) slik at en på denne måten får lokke egenskaper på begge/alle stengene (om en kjører med 2 eller 3 stenger på en rigg). Dypriggloddet lokker til seg fisk for det nederste agnet, flasheren til agn nr 2 samt til agn nr 3. Det er viktig at avstanden mellom agnene er slik at flasheren ikke har mulighet til å snurre innom noen av de andre snørene. Har du f.eks flasheren 10 meter bak riggwiren kan i teorien flasheren gå 10meter opp og 10 meter ned.. En setter derfor IKKE en stang med flasher nærmere andre snører, enn avstanden fra riggwire til agnet bak flasheren. Når jeg skriver bak flasheren er dette fordi agnet henger fra 30-100cm bak en flasher, en rund regel sier fortomslengde lik lengde på flasher X3. Med skohorn antar jeg at du mener apexlignende sluker og de settes akkurat som en setter wobblere. En kan sikkert også sette disse bak en dodger eller flasher... en kan også ha smør på flesk

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men koster ikke å prøve litt forskjellig sikkert?

Men slik jeg har skjønt det, så skal den nederste stanga som går på dyprigg slippes ut minst ut ifra wire og lodd, og stang nr 2 over denne igjen slippes litt lenger bak?

Vil ikke dette da bli krøll hvis man får en fisk som tar nederste sluk å går opp`?

Vil vel tukle seg rett inn i senen over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli tull om du gjør motsatt. Sett at du kjører kula på 20 meter... Så kjører du sluken 2 meter bak kula... Da har du 22 meter ute om du sette stang nr 2 på 10 meter kan du da sette denne 12meter bak riggwiren... Hvorfor... jo fordi denne da ikke vil komme i konflikt med evt fisk som tar nederste sluk. Det er 22meter med snøre ute, og meg bekjent så drar ofte fisken som biter på noen meter ut og dermed vil den jo gå klar av stang 2. Vi kjører av og til med 3 sluker per rigg... og bruker kortest nederst og vi får ikke kluss. Skulle du f.eks kjøre 10meter bak kula og ha en flasher og setter neste sluk 5 meter over denne... hva tror du vil skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig det som dacron sier.. jeg har aldri brukt flasher på (apex) kan være meg men apex har en ekstrem bevegelse så den loker veldig bra bare den hadde eller kjørt apex alene nerme loddet.. jeg selv bruker ikke flasher over 8 meter.. fisker skjelden under 15 meter etter ørret laks i ferskvann rundt her... en ting du bør prøve som jeg har fått effekt tift men fisk er apex først også spinner/wobbel bakk apex.. det har vært veldig bra noen dager.. er egentlig bare og prøve seg fram mest mulig jo mere du prøver jo mere lærer du.. men 1 ting er viktig hold orden på stenger og hva og hva som er ute.. får er kjedlig vis du får kjempe hugg av en stor fisk også går det inn i alt annet du har ute:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nordan

Jeg veit ikke hvor du driver med trolling men jeg kan sende over noen tips i vert fall (artikel) som er kompatibelt med bl.a. V-sjøene men i første rekke

Østersjøen for fiske nå i vinter-våren sesongngen.

Send PM med din email-adresse så sender jeg artikeln (pdf) til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.