Gå til innhold
Fiskersiden

Har du noen gode tips til å "tweake" pilkestikker?


yosh
 Share

Recommended Posts

Heisann godtfolk.

Spør i dag om gode tips til å "tweake" pilkestikkene våre. :)

Om du har noen spesielle, gode tips, så del gjerne med oss andre her.

-Grunnen til at jeg spør, er at jeg i dag hadde et lite uhell under pimpel-fiske. Satt der ute på isen i min egen lille verden, da det plutselig nappet litt voldsomt i Wiggler-stikka mi.

Var ingen av tusen-brødrene dette, så en hard kamp var i gang. Begynte å kjøre fisken pent, men var bare såvidt jeg klarte å dra opp noe særlig. Og siden jeg bruker 0,20 mono til pimpel-fiske, så er det begrenset hvor mye jeg ville ta i.

Fisken våknet etterhvert enda mer til liv, og dro enda hardere. Jeg måtte gi etter sene fra stikka. Spolen går rundt i en voldsomt fart, og det det som ikke skulle skje, måtte jo selvfølgelig skje.

Spolen får for stor fart, og jeg får "backlash", sena har hengt seg over veiva på stikka, og fisken vil fortsatt dra utover. Jeg prøver febrilsk å få opp "backlashen", da fisken skyter fart og drar stikka ut av hendene mine. -"PLOPP"

Der stakk fisken likeså godt av med stikka og alt sammen. -Oppå isen, står jeg paff og betenkt, vet ikke helt om jeg skal le eller grine. :)

Om det var stor abbor eller ei gjedde, vites ikke, men på dragene, kjentes det ut til å ha vært en stor abbor. Men, det får jeg vel ikke vite noen gang.

Noen som har noen gode tips for å forhindre sånne eller lignende uhell?

Nå skal det sies at stramme-skruen på stikka mi var veldig slitt, slik at den løsnet litt av seg selv under bruk. Nå har jeg jo kjøpt nye stikker, så da er jeg forhåpentligvis kvitt lignende problem.

:whistle:

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker med spolehus er jo et alternativ, men da får du jo også backlash hvis du ikke legger motstand på spolen. Snelle og stang er et alternativ, men da føler jeg at jeg får dårlig kontakt når jeg pilker. VAnligvis pleier jo snapperlenka mellom krok og pimpel ryke før fisken napper stikka ut av henda dine da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker med spolehus er jo et alternativ, men da får du jo også backlash hvis du ikke legger motstand på spolen. Snelle og stang er et alternativ, men da føler jeg at jeg får dårlig kontakt når jeg pilker. VAnligvis pleier jo snapperlenka mellom krok og pimpel ryke før fisken napper stikka ut av henda dine da :)

Ja, jeg er helt enig med deg i at jeg føler man får dårlig kontakt og feeling med stang og snelle, så det blit nok ikke noe alternativ.

Har fisket med mormyshka i alle år, for jeg har ikke lyktes før i år med pimpel, så har aldri opplevd at snapperlenka ryker. Så mulig det blir neste scenario? :)

Har i hvertfall lært at dette med strammeskruen er viktig, og er klar for ny runde i morgen tidlig. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrap av gjengene på skruen som spolen sitter på nederst slik at spolen løper "fritt", Skru den til så den er passe tight.

Lim på 2 fliker av den hyggelige enden av et borrelås par under spolen eller annet stoff som ikke klikker i vater hvis det får kontakt med vann i minusgrader. Dermed har du alltid jevn motstand og kan kjøre stor fisk bedre, dra ut sene bedre osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrap av gjengene på skruen som spolen sitter på nederst slik at spolen løper "fritt", Skru den til så den er passe tight.

Lim på 2 fliker av den hyggelige enden av et borrelås par under spolen eller annet stoff som ikke klikker i vater hvis det får kontakt med vann i minusgrader. Dermed har du alltid jevn motstand og kan kjøre stor fisk bedre, dra ut sene bedre osv osv.

Dette tipset har jeg trua på. Tusen takk.

Skal teste det ut på den ene mormyshka-stikka mi, for samme problem kan jo forekomme der.

Har jo kjørt stor abbor og små-sniper på mormyshka tidligere, og har savnet en patent som gjorde kjøringen litt sikrere, kanskje det er akkurat dette som skal til?

:)

Endret av yosh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.