Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddesakser


JL
 Share

Recommended Posts

Jeg har fundert på en sak veldig lenge.

Er det mulig å dra i gang en aksjon for å få slutt på dette bestaliske saksefisket?

Er dette forumet et sted å starte?

Det er lenge siden det bl forbudt å fange dyr med fotsaks. Er det på tide å få slutt på gjeddesaksa også? Det tas ikke bare gjedde, men flere andre fiskeslag også.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Støtter et forbud mot Gjeddesaks!

Litt off topic:

En annen ting man bør få slutt på er denne hersene svineriet å skyte gjedda i leken med hagle og det som verre er! Pr. dags dato er det kun Norge som har et unntak fra regelen om skyting av gjedde med våpen! Bruk av våpen til fisk er totalt forbudt ellers for alle fiskeslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En underskriftskampanje med et lass underskrifter oversendt med en solid begrunnelse på hvorfor man ikke bruker hverken Gjeddesaks eller skyter Gjedde under lek. Så kommer utfordringen. Hvem skal dette sendes til og hvordan skal man få de som mottar dette til å ta det opp med rette instanser. Kanskje en ide å bruke de som jobber i forskjellige Media her inne, Aftenposten osv? Hadde man feks skutt Laks under leken hadde det nok gått lettere men det er sikkert ikke umulig. Bare noen som må ta ansvar?

Edit: Og selvfølgelig er jeg for et forbud når det gjelder begge deler.[} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Miljøverndepartementet som styrer med "Lakse- og innlandsfiskeloven" av 15.05.1992. Her er § 37, og ut fra punkt 6 tolker jeg det dithen at det allerede ER forbud mot gjeddesaks ? Eller misforstår jeg ? Punkt 3 tillater skyting av gjedde, så en aksjon bør også gå i mot dette. En aksjon som jeg støtter fullt ut, og det bør gjelde forbud mot gjeddesaks - bruk av hoggpilk og skyting av gjedde. Alle disse "fiskemetodene" skader og seigpiner fisk.

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

Departementet kan for det enkelte tilfelle dispensere fra bestemmelsene i annet og tredje ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arnstein

Departementet kan forby andre fangst- og avlivingsmetoder.

[/i]

Blir vel den man kan henge hatten på, men diverse departementer er mer opptatt av å forby planerboard i saltvann og å utrede om maggot føler smerte. Støtter ideen om saks, men har ikke mye tro på folka i Departementet generelt sett. Om man suger ut hjernemassen deres gjennom nesa og erstatter denne med havregraut er det kanskje et visst håp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sportsfiskere har jo måtte tåle mye fra ekstreme dyrevernere. Hvor er de når det gjelder bruk av slik styggedom. Kan det være nødvendig å dra inn sånne folk eller blir det fort ris til egen bak??

Lovteksten Arnstein viser til kan tolkes som om at vi har et forbud, men det bør i så fall undersøkes nærmere om det holder.

Fremgangsmåten for å påvikre politikere er ikke akkurat mitt fagområde så hvis noen i forumet har peiling så kom igjen.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter mot saksebruk er først og fremst måten de blir brukt på, står ute 1-2 dager og i blant fryser fast i isen så ingen gidder å ta de opp. Jeg har selv funnet sakser om våren etter isen har gått.

Videre vil fisken stå med saksa i kjeften like lenge. Saksa kan sitte slik at den låser kjeften, igjennom øye, nedi svelget, utpå fisken ja nesten hvor som helst på fisken.

Jeg har selv funnet/fått gjedder med sakser plasser på nevnte plasser. Fiskene har vært avmagret og har gått en pinefull død i møte.

Videre er saksene laget i et solid materiale slik at fisken ikke kan "kvitte" seg med den etter en tid. En krok i kjeften på ei gjedde har etter egne erfaringer en tendens til å verke ut etter en tid. Store galvaniserte kroker er nesten det samme som saksa.

Svært mange storgjedder sliter etter en tids kamp av snøre de bruker til saksa, og går en sikker død i møte.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men hva er en gjeddesaks... hvem bruker det, hvor? ?

Selv ser jeg ingen grunn til ikke og jakte gjedde med hagle, skulle gjerne prøvd, kombinert jakt og fiske.. hvorfor ikke?

Ser liksom ikke at noe av dette kan være værre en feks garnfikse, med tanke på hvordan det oppleves for den det gjelder..

Men er nå morro og ha noe på snøre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sitter folk og klager i et forum?

De tør eller gidder ikke å ta saken i egne hender.

I fjor skreiv jeg mail til Gero om at de hadde gjeddesakser på nettbutikken sin og fikk et positivt svar.De er blitt fjernet såvidt jeg ser.

Har også skrevet mail til Naturvern Direktoratet om behovet for gjeddeskyting og gjeddesakser.

Fikk svar om at det var noe som var interresant for dem og at de ville følge opp saken.

Har gått litt i glemmeboka og følge opp dette.

Personlig synes jeg at dette er noe for NMU og følge opp.

Ikke la NJFF ta saken. Se hva Råde jff gjorde den Torsdag 15.04

http://home.no.net/rjff/aktivitetsplan01-04.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp en sak for å lodde stemningen og høre hva forumets medlemmer mener.

Jeg har frontet kampen mot slike ting ganske lenge, spesielt i området hvor jeg bor og hvor dette saksefisket er stort.

Senest i dag har jeg blitt truet over en anonym telefon med annmeldelser osv.

JL

sitat:Opprinnelig postet av solan

Hvorfor sitter folk og klager i et forum?

De tør eller gidder ikke å ta saken i egne hender.

I fjor skreiv jeg mail til Gero om at de hadde gjeddesakser på nettbutikken sin og fikk et positivt svar.De er blitt fjernet såvidt jeg ser.

Har også skrevet mail til Naturvern Direktoratet om behovet for gjeddeskyting og gjeddesakser.

Fikk svar om at det var noe som var interresant for dem og at de ville følge opp saken.

Har gått litt i glemmeboka og følge opp dette.

Personlig synes jeg at dette er noe for NMU og følge opp.

Ikke la NJFF ta saken. Se hva Råde jff gjorde den Torsdag 15.04

http://home.no.net/rjff/aktivitetsplan01-04.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Ikke la NJFF ta saken. Se hva Råde jff gjorde den Torsdag 15.04

http://home.no.net/rjff/aktivitetsplan01-04.htm

NJJF er blitt så kommersiell at det er til å spy av. Er vel ikke i nærheten av å være en intereseorganisasjon lenger.

Jeg er ikke noen tilhenger av å ta sak(s)en i egne hender, men en eller form for underskriftskampanje kan kanskje være veien å gå.

Flott at Remy tar initiativ til noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å fingere noen bilder hvor man får fin Laks eller SØ på saksene da, gjerne med litt hjernemasse som tyter ut. Ja nei du forstår jeg hadde nå hatt saksene ute et par tre dager så den ene Laksen måtte jeg kaste da det hadde gått mark i kjøttet. En slik artikkel i Vg eller en annen landsdekkende avis så hadde nok forbudet kommet fort. § 6.3 Gjeddesakser er forbudt i vasssdrag som har fisk med fettfinne???

Et eventuellt forbud burde vel gått på all redskap som ikke fiskes aktivt, også ståsnøre med treblekrok???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg i denne saken Jan.

Jeg tror at forebyggende arbeid er viktig og da mener jeg at man

må prøve å få dagens og morgendagens sportsfiskere til bli mer kjent med hva gjeddeskasa gjør for skade.Flesteparten av saksegubba dør vel ut om noen år.

Denne saken blir jo nesten like vanskelig som sau/ulv problemet

tok et lite søk på google og fant en snodig ting.

http://www.oppsalsenter.no/ShowDocument.asp?id=1414 se på fisketipsa!!!!!

anadrome laksefisk har flere km med lover når skal annet fisk bli likestilt???

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LoL! "Gjeddesaks kan brukes isteden for trebbelkrok. Gjeddesaksen fungerer slik at når fisken biter på kroken, får fisken en fjærbelastet pigg i hodet. Denne effektive fangstredskapen er helt lovlig å bruke, men ikke helt ”stuerent” i sportsfiskemiljøet….

"

[:0][:0][:0][:0][:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.