Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddesakser


JL
 Share

Recommended Posts

Jeg kan desverre ennå ikke se et godt argument som gjør at vi kan rette krav om å forby gjeddesaksa.

At fisk blir hengende i saksa inntil den dør - det gjør jo fisken ofte i garna også.. skal vi da forby garnfiske også da?

At det er større vern/lovverk omkring anadrome fiskearter(les: fettfinnefisker) er vel ikke merkelig; merverdien som skapes fiske etter anadrome fiskearter er jo milevis større enn det som skapes om gjedda fikk et større vern.

Edit: hvis jeg skulle "råde" i noen grad måtte det bli at du som har sett en god del av disse gjeddesaksene hengende både her og der på gjeddene, ta bilder som dokumentasjon - så har du gode nok bevis på at gjeddesaksa ikke alltid virker slik den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Støtter opp og Henning, om ikke skadd fisk i bøtter og spann er et godt argument, vet ikke jeg. Når min (personlige) tolkning av innlandsfiskeloven i tillegg skulle tilsi at forbudet er der, nytter det ikke lenger å rope tradisjon.

Jeg foreslår et opplegg i regi av sidene som altså skulle medføre en rekke underskrifter. Disse kan vi igjen bruke mot aktuelle myndigheter OG vi kan legge opp et nedlastbart PDF-dokument med underskrifter og oppfordring til butikker ol. om å fjerne redskapen fra butikkene. Slik vil enhver kunne skrive ut dokumentet og levere i sin(e) nærbutikker og på den måten vil vi kunne dekke opp hele landet ved at alle tar ansvar for nærdistriktet og leverer der man kommer over gjeddesakser osv i butikkene. På denne måten slipper vi også å sende ut til alt og alle for å dekke alle butikker, men får altså medlemmene her til å levere der det er aktuelt.

Foreslår derfor en tekst ala:

"Et medlem fra våre nettsider har kommet over gjeddesaks i Deres butikk. På vegne av alle våre medlemmer og underskriftslisten nedenfor vil vi oppfordre til å fjerne....."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok like forbannet på saksefisket og gjeddeskytinga som deg JL.

JA, det er mulig å dra igang en kampanje mot denne dritten.

Njaa, forumet er kanskje et sted og starte, men jeg vil nok ha en organisasjon i ryggen(gjerne flere) fremfor et nettsted.

Nå skal vel sakser også merkes med navn+ at de skal vekes regelmessig.

Muligheten for og anmelde forholdet skal være tilstede hvis så ikke er tilfellet.Ta bilder og dokumenter det du skal anmelde.

Har du videokamera kan man filme gjeddeskyting.

Dette er stort sett cowboyer i fri utfoldelse.

Jeg tror vi har en god sak hvis vi tar dette den riktige veien.

Husk å være høflig og korrekt hvis man velger å ta sakene i egne hender. Det er artig når man blir hørt og man får tro på Demokratiet.

En mulighet vi har er å påvirke miljøpartiene.

Stor sak for dem, liten for de større og svisj så er det i box.

[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg kan desverre ennå ikke se et godt argument som gjør at vi kan rette krav om å forby gjeddesaksa.

At fisk blir hengende i saksa inntil den dør - det gjør jo fisken ofte i garna også.. skal vi da forby garnfiske også da?

At det er større vern/lovverk omkring anadrome fiskearter(les: fettfinnefisker) er vel ikke merkelig; merverdien som skapes fiske etter anadrome fiskearter er jo milevis større enn det som skapes om gjedda fikk et større vern.

Edit: hvis jeg skulle "råde" i noen grad måtte det bli at du som har sett en god del av disse gjeddesaksene hengende både her og der på gjeddene, ta bilder som dokumentasjon - så har du gode nok bevis på at gjeddesaksa ikke alltid virker slik den skal.

jeg er enig med deg da det gjelder merverdien av laksefisk men skal alt dreie seg om penger!!

truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at den beste måten er å forsøke en holdningskampanje når det gjelder saksene. Skyting derimot burde være mulig å forsøke å bli kvitt gjennom argumentasjon mot myndighetene basert på argumenter som: meget høy skadeskytingsfrekvens, urimelig støy i naturens yngleperiode, farlig for andre fiskere (rikosjettfare),utføres for moro skyld uten at fisken utnyttes i 9 av 10 tilfeller,(fisken synker til bunns and thats it), fare for overbeskatning av gytefisk. Når det gjelder saksene så er de jo prinsippielt ikke så forskjellig fra linefiske som jo faktisk er tillatt. Jeg tror vi må jobbe langsiktig med gode opplysende artikler om gjeddefiske,rekreasjonsverdi og fiskens verdi som faunaens regulator etc etc for å motvirke dette.Dere gutta oppe på Hedemarken burde jo ha både fete nok bilder og erfaring til å kunne lage noen gode artikler i Villmarksliv , jakt og fiske etc Forundrer meg forøvrig ikke at NJFF klubber skyter gjedde. 80% av medlemmene i NJFF er jegere.(iht siste undersøkelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at holdningskampanjer har noen særlig effekt mht. geriatriske bygdeoriginaler som aldri har brukt annet enn gjeddesaks. Men de vil heldigvis dø ut av seg sjøl. Når det gjelder yngre og mer oppegående folk, kan det derimot ha noe for seg. Og at NRK har vist gjeddeskyting på TV ved flere anledninger, uten større motforestillinger, er skammelig. Kjør kampanje. Det er alarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syver.

Du kommer med endel påstander her "meget høy skadeskytingsfrekvens, urimelig støy i naturens yngleperiode, farlig for andre fiskere (rikosjettfare),utføres for moro skyld uten at fisken utnyttes i 9 av 10 tilfeller,(fisken synker til bunns and thats it), fare for overbeskatning av gytefisk". Har du bevis for dette eller er det dine påstander?

Selv om dere her på nettet er motstander av dette, så er faktisk flertallet av hobbyfiskerne i Norge ikke her på forumet. Da blir det heller ikke demokrati hvis 20 personer skal få gjennom sine syn!

Jeg har prøvd gjeddesaks da jeg var liten og kan ikke si jeg mislikte/likte det. Det er et redskap til å fange fisk. enkelt og greit. Hvis utgangspunktet er mat så hvorfor ikke? Ikke værre for fisken en line, garn, ruser osv.

Hvis forumet lager et generelt skriv "på vegne av alle sine medlemmer", som var forelått, så kan jeg i hvertfall si at den påstanden ikke er riktig!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisken ikke utnyttes av mange av de som skyter den medfører desverre riktighet. Under gjeddeleken kan man hvert eneste år snuble over råtnende gjeddelik i sivkanten...

At fisken "synker til bunns and thats it" stemmer imidlertid ikke! Poenget med haglskuddet er å svimeslå gjedda for så å røske tak i den med klepp før den våkner til liv igjen. Klarer ikke "jegeren" å berge gjedda ganske kjapt våkner den til liv og forsvinner!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dumper nok fisk. Desverre!!!

Men det gjør faktisk garnfiskere og rusefiskere også! Har funnet mange døde gjedder med garnskader på land!

Samt at fiskerne dumper masse i sjøen. Jeg forsvarer det ikke, men desverre finnes råtne egg i alle leirene!

Rikosjettfare ol synes jeg blir meningsløse argumenter, da det faktisk er andejakt i disse vannene på høsten, noe det ikke er motstand mot!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Noen dumper nok fisk. Desverre!!!

Men det gjør faktisk garnfiskere og rusefiskere også! Har funnet mange døde gjedder med garnskader på land!

Samt at fiskerne dumper masse i sjøen. Jeg forsvarer det ikke, men desverre finnes råtne egg i alle leirene!

Rikosjettfare ol synes jeg blir meningsløse argumenter, da det faktisk er andejakt i disse vannene på høsten, noe det ikke er motstand mot!

Mikkel

èn ting som du faktisk glemmer i dette momentet er den skaden gjeddeskyting faktisk kan ha på en bestand. Gjedde skytes først og fremst på våren og på høsten. På våren under gytingen, og på høsten da fisken ofte samler seg på grunner for oppspising før vinteren. Bestandsmessig så er dette svært uheldig. I tilegg til dette så er det jo en kjennsgjerning at gjeddeskyting ofte foregår på tider og steder som faktisk ikke er forbeholdt folk med våpen, men også barnefamilier o.l. Visterflo er et godt eksempel på dette.

Det er godt mulig garnfiske også er plagsomt for fisken, men skadefrekvensen, hvor fisken faktisk sliter seg, er enormt mye større under bruk av rykkpilk/gjeddesaks. Et felles mål bør selvsagt være å begrense skadeomfanget av det vi driver med, og i ytterste konsekvens, ihvertfall ikke bedrive miljøkriminalitet på lokalt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Rikosjettfare ol synes jeg blir meningsløse argumenter, da det faktisk er andejakt i disse vannene på høsten, noe det ikke er motstand mot!

Mikkel

Ja, vel, men andejakt fåregår jo i hovedsak med Hagle og da er det ikke noe rikosjetter å snakke om! Opplever Gjedde skytingen som en useriøs og veldig cowboy aktig gesjeft for trigger happy folk som ser en mulighet til å leke seg litt meg gunneren. Når jeg da snakker våpen så skjer gjedde skyting med allt fra revolver til mauser og det som værre er!

PS! Er både jeger og sportsfisker og har lite til overs for skyting av gjedde i leken. Ening med Frisch for en gangs skyld[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være for sikker i min sak nå, så er jakt og fiske forbehold grunneier eller den person som grunner gir tillatelse til å jakte/fiske.

Da er det jo grunneierne som eier rettighetene til vannet. Gud og hvermann kan altså ikke ta seg til rette med hagle for å skyte fisk.

Det burde være nok å sende brev el. til grunneierne til vannene et brev med forklaring på problemet?!

De som skyter gjedde og bruker fisken, er neppe med på at dette er en uting?!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Uten å være for sikker i min sak nå, så er jakt og fiske forbehold grunneier eller den person som grunner gir tillatelse til å jakte/fiske.

Dette blir tullete! Få av de store gjeddevanna er vel privateid!

Reglene for skyting av gjedde er ganske enkle: Er du 16 år så er det fritt fram!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det å skyte en gjedde er forferdelig i seg selv, men det er jo totalt unødvendig. Kan ikke fatte at det er fullt lovelig.

Det at en gjeng bevepnede tullinger sprader rundt i vannkanten om våren er vel heller ikke spesielt betryggende...

Dette burde helt klart vært forbudt - som sagt utrolig at det ikke er det!

En gjeddesaks har jeg aldri sett, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel sa : sitat:Du kommer med endel påstander her

"Påstandene" er basert på selvsyn Mikkel. Jeg er født og oppvokst langs Nitelva og har bodd mesteparten av resten av livet på Ringerike så jeg kan love deg jeg har sett mye gjeddemisshandling opp gjennom. Når det gjelder rikosjettfaren så har jeg selv sett hva som skjer når man skyter etter gjedda med for liten vinkel mot overflaten med rifla. I og med at jeg har jobbet med våpen i 22år så har jeg sett et og annet skudd for å si det slik. De viktigste argumentene mot gjeddeskytingen i mine øyne er for det første at dette i alt for stor grad bare gjøres for å drepe og ikke for å utnytte fisken. (Ihvertfall her å Ringerike) Dessuten er det helt urimelig å gå rundt i våtmarksområder å skyte i yngletidens mest sårbare periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik som dere sier at folk bare skyter for å ha det gøy, ser jeg jo problemet. Det er også fullstendig mangel på respekt for livet!!

Likevel synes jeg forbud ikke er veien å gå!

Skal man forby ståpi... fordi voldtekt er ulovlig??

Blir litt av samme prinsipp for meg!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Hvis det er slik som dere sier at folk bare skyter for å ha det gøy, ser jeg jo problemet. Det er også fullstendig mangel på respekt for livet!!

Likevel synes jeg forbud ikke er veien å gå!

Skal man forby ståpi... fordi voldtekt er ulovlig??

Blir litt av samme prinsipp for meg!

Mikkel

Så en innføring av ørretjakt i femunden med haggle for alle over 16 år er ikke deg imot? Hva med laksejakt med dynamitt? Det er ikke forbudt å tenke, og det er ikke forbudt å sette spørsmålstegn ved miljøfiendtlige aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøfindtlig aktivitet?

Det kommer helt an på utøverne det, og hva den enkelte person mener er miljøfindlitg. Noen er for karpe, mens andre mener det er tukling med naturen å spre disse artene. Der er også en form for "miljøfindtlig aktivitet" da disse fiskene ikke har noe her å gjøre, etter mitt syn.

Hvis jeg setter garn etter SØ for å få 1-2 stk til middag, ser jeg egentlig ikke noe særlig galt i det, (Jeg gjør det ikke, bare for å ha sagt det)når jeg vet om folk som tar over 50 stk å putter i frysen (sportsfisket). Ingen jeg kjenner som klarer å spise opp 50 flotte SØ i løpet av et år! Hva er da værst?

Måtehold blir nøkkelordet uansett!

Bajasser og utskudd finnes innen for alle aktiviteter/hobbyer. Det er de man må prøve å omvende/ekskludere fra miljøene.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Miljøfindtlig aktivitet?

Det kommer helt an på utøverne det, og hva den enkelte person mener er miljøfindlitg. Noen er for karpe, mens andre mener det er tukling med naturen å spre disse artene. Der er også en form for "miljøfindtlig aktivitet" da disse fiskene ikke har noe her å gjøre, etter mitt syn.

Hvis jeg setter garn etter SØ for å få 1-2 stk til middag, ser jeg egentlig ikke noe særlig galt i det, (Jeg gjør det ikke, bare for å ha sagt det)når jeg vet om folk som tar over 50 stk å putter i frysen (sportsfisket). Ingen jeg kjenner som klarer å spise opp 50 flotte SØ i løpet av et år! Hva er da værst?

Måtehold blir nøkkelordet uansett!

Bajasser og utskudd finnes innen for alle aktiviteter/hobbyer. Det er de man må prøve å omvende/ekskludere fra miljøene.

Mikkel

Svar på spørsmålet: Er du for eller imot å innføre mulighet for jakt etter ørret i femunden med hagle?

Miljøfiendtlig, er handlinger som skader en bestand fisk. Jakt på en art under gyting/reproduksjon er miljøfiendtlig. At du blander kortene og blander inn utsetting av fisk sier vel sitt om argumentasjonsgrunnlaget ditt.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke jakt på ørret? men seff med måte?!

Du skriver "Miljøfiendtlig, er handlinger som skader en bestand fisk. Jakt på en art under gyting/reproduksjon er miljøfiendtlig" Frich.

Hvis dette er tilfelle, hva da med fiskeriene av norsk vårgytende sild, lodde, skrei, rogkjeks osv osv. Jeg vil nå påstå at det i så tilfelle også er miljøfindtlige aktiviteter som må stoppes! Å ta seg ei gjedde med hagle er etter itt syn ikke mer fiendtlig enn fiske med garn ol, så lenge alt sker med måtehold!!!

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av mikkel

Hvorfor ikke jakt på ørret? men seff med måte?!

Du skriver "Miljøfiendtlig, er handlinger som skader en bestand fisk. Jakt på en art under gyting/reproduksjon er miljøfiendtlig" Frich.

Hvis dette er tilfelle, hva da med fiskeriene av norsk vårgytende sild, lodde, skrei, rogkjeks osv osv. Jeg vil nå påstå at det i så tilfelle også er miljøfindtlige aktiviteter som må stoppes! Å ta seg ei gjedde med hagle er etter itt syn ikke mer fiendtlig enn fiske med garn ol, så lenge alt sker med måtehold!!!

Mikkel

Nå blander du kortene igjen, dette er en side om sportsfiske, fiske blant privatpersoner. La oss starte her. Gjedda gyter i begrensede områder, med stor tetthet av gytende fisk. Et hvert grådig inngrep i en slik situasjon får konsekvenser for den lokale bestanden. Du snakker om fiske og måtehold. Men det vi snakker om her er jo ikke fiske, men jakt på gjedde under den mest sårbare perioden til fisken. Hva er forresten odsene for at en mann med haggle ute i en båt, som ser 3 store gytegjedder, kun skyter èn? bevisst eller ubevisst?

Hva med dynamitt ved innløpene til lakseelvene? Det er vel måtehold så lenge det ikke er snakk om så alt for mye dynamitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.