Gå til innhold
Fiskersiden

Anders og Jørgens jerkfisketråd!


jorgenms
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Vi er to gutter i 20-åra som har begynt så smått med jerkfiske. Har ikke fått noe fisk enda, men vi tror det har mest med at isen ikke har gått skikkelig enda. Uansett har vi det morro på tur og tenkte vi kunne legge ut noen bilder fra turene her. Kanskje det blir noen gjedder etterhvert også? hvem vet.

Var ute en tur i går, og siden isen ikke har gått på småvannene i nærområdet fant vi en fin plass i Vorma. Har liten tro på gjeddefiske fra land i Vorma, og det ble heller ikke noe fisk.

(2).JPG

Tok ikke lang tid før ailien eel'en fiska inn et lite isflak.

(3).JPG

Ta det helt med ro, det er kun en stokk og ikke noe fisk.

(4).JPG

Middag må til.

(5).JPG

Uffda, krydderpølser.

(6).JPG

Men frykt ikke. De kan skylles i vannet.

(7).JPG

Anders er lei og vil hjem.

(8).JPG

Skal på hytta på finnskogen i helgen, så kommer flere rapporter over helgen hvis isen har gått der. Tviler, men er lov å håpe :-)

Endret av jorgenms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi dratt en tur på Finnskogen i helgen ja. Hovedvannet var det is på fortsatt, men elva som renner ut av vannet har et par stille partier nedover og der var det åpent. Vi fant derfor ut at vi måtte prøve der.

På tredje kastet så satt denne lille gjedda på en 19cm 4-play

(1).jpg

Her er Anders i en av kulpene:

(2).jpg

Siden det beit litt her så fant vi ut at vi skulle drasse med kanoen fra hytta. Med stangholdere og det hele.

(3).jpg

Litt nedover i elva:

(4).jpg

Så en gjedde som rulla seg i sivet, men fikk ingenting her.

Kanoen på bilen på vei hjem igjen:

(5).jpg

Anders avslutter fisketuren med å helle ut wobblerboksen sin:

(6).jpg

Også blei det litt bålkos utover kvelden:

(7).jpg

Ble bare en liten gjedde denne dagen, men det var jo årets første og vi er fornøyde. En veldig hyggelig tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lite oppdateringer her i det siste, da vi har fått fryktelig dårlig med fisk. Har handla jerkbaits til den store gullmedaljen, men ennå ikke fått noe fisk på det. Ble 5-6 stk på dorging med 4-play for et par uker siden, men bortsett fra det har det vært dødt, og vi har prøvd mye. Har vært ute og nappa i jerkstanga minst 15 ganger på ulike plasser uten å få et lite napp.

15. mai:

I dag var jeg med Terje i fra Elverum på gjeddefiske, og det var store forskjeller i slukboksen. Jeg prøvde alt fra 4-play til jerkbait, og ikke en fisk. Elverumsingen hadde kun en grønn og en sølv abu toby-sluk, og jaggu var det han som stakk av med fisken også. En pen fisk på 3,6 kilo. Ikke helt det store, men lenge siden jeg personlig har sett noe over 2 kilo, så var morro for min del. Mista litt trua på jerkbait etter denne episoden.

18. mai:

I dag var Anders og jeg på villmarksbutikken og kjøpte toby sluk. Vi prøvde først i Vålsjøen etter tips her fra forumet. Så veldig lovende ut, men vanskelig å finne en skikkelig plass fra land her da det var mye vann og mye vegetasjon nedtil vannet. Etter bomturen hit dro vi ned til hurdalsjøen og prøvde i utløpet ved kirka. Lettere tilgjengelig her, men heller ingen fisk.

Turen gikk videre til Andelva. Her fant vi en fin plass hvor det lå en liten øy midt i et stryk. Begge utstyrt med tobysluk kastet vi i hver vår strømkant, og på 3. kastet satt fisken. En liten krabat på 2,4kg, men ny pers for min del. Tror det er lenge før jeg prøver jerkbaitet igjen. Så med mindre noen klarer å sende avgårde en skikkelig motivasjonspreken kommer jeg til å fortsette å fiske med tobysluk :-)

Endret av jorgenms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Det er synd at dere ikke har lyktes enda. Men synes nå dere kan prøve å smøre dere med litt mer tålmodighet.

Jerking er ikke alltid like lett å lykkes med, men jeg lover, treffer dere, så blir dere bitt av basillen for fullt.

Har selv hatt noen bom-turer i vår, og det er det noek flere som har hatt. Men bettet har endret seg fort. Dagen etter at jeg ikke fikk et eneste napp, kan bettet være fullt i gang.

Jeg vil råde dere til å prøve nå utover før vannet blir for varmt. Virker som at det er bra fart i gjedda for tiden, bare man treffer på i de rette områdene.

Eventuellt, skal du ikke se helt bort fra at noen her på forumet kan guide dere på en tur. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja vet vi er veldig utålmodige. Ble litt overivrige etter å ha sittet i hele vinter og lest om jerkbait og hvor fantastisk det var, og da er jo naturligvis veldig demotiverende å ikke få en fisk på noe som liksom skulle være "the thing". Problemet ligger sannsynligvis i hovedsak ved at vi ikke kjenner noen av områdene vi fisker i fra før, og da er det som oftest ganske vanskelig å finne ut akkurat hvor jerkbait er tingen. Men jeg synes liksom vi har prøvd "alt", både fra båt, land, grunt, dypt, siv, stein osv osv, uten å i det heletatt ha fått en eneste "slenger" på kroken. Har vært vanskelig å få fiska noe særlig fra båt i det siste da båtplassen ikke har åpnet enda grunnet for lite vann. Men nå begynner det å nerme seg så det blir nok noen jerkturer på hurdalsjøen utover i juni tenker jeg. Har aldri fisket noe særlig gjedde der før heller, men har nå ihvertfal hørt om mye stor fisk derfra. Har også fått tak i henger til den lille båten på hytta så hvis noen har noen "bænkers" plasser de har lyst til å dele så hadde det vært knall :D alt innenfor akershus og hedmark er supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.