Gå til innhold
Fiskersiden

Dyprigg montering


Nordan
 Share

Recommended Posts

Driver å prøver å montere 2 stk cannon easy troll 2 på en rana 16.

Samt skal jeg ha en stk stang holder som jeg har kjøpt fra clas ohlson.. Type metall med 5 stk stang plass..

Men er det best å montere dypriggene rett ut til hver side på båten, ell rett bakover, noe jeg har prøvd nå..

Virker som det blir trang mellom riggene, men har det noe å si.. Og kan jeg på noen enkel måte få montert den stang holderen langt nok bak så

jeg kan kjøre flere stenger ned på hver rigg?

Har ikke noe dyrt fancy utstyr, men er ny i sporten, og en plass må man begynne:)

Håper på noen gode tips å råd, gjerne noen egne bilder:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den stangholderen med 5 rør og åregaffelfester har jeg en slik på min båt.

Jeg skrudde fast to løse åregaffelfester bak på båten,slik at jeg kan ta den av hvis jeg vil.

Har ikke rigger på min,men hvis jeg skulle hatt det ville jeg satt de slik at armene peker ut til hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter riggene rett ut til side så langt bak som mulig så du ikke risikerer å få wiren i propellen under kjøring. 

Anbefaler deg å bruke løse stangholdere som festes på side bak på båten. Da kan du bruke dem til flatdorging også. Ingen ting som sperrer fremkommeligheten i båten og er mer solid enn Clas Ohlsson sin løsning. 

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=31726

img_2065599230_0_Big.jpg

Skal du ha noe å sette stengene i under kjørin kan du feste et par sånne på ett passende sted.

Stangholder_Tube__Berkley.jpg

De linkene jeg viser til her er et billig alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ok.. så langt bak og rett ut til siden er tingen??

slik jeg har sett det ut ifra bilder, så er det mange som har dem rett bakover?

Men hvordan kan jeg enkelt kjøre flere stenger på samme rigg uten snøre krasj da?

Svenna kom med bra tips.

Vedr. riggene rakt bakover så er det i transport-posisjon, ikke da du troller. Da en troller viker en ut riggene slik at dei peiker rakt ut,

ev litt skrått rakt ut.

Da du har riggene peikende rakt ut, ein på kvar side så får du bedre spredning av loddene/og beitet en hvis riggene skulle peikt rakt akter over.

Att slippe/unnvike å få riggwiren i propellen er et kjempepoeng.

Da du fisker med eks.v. to stenger så setter du den som er dypest forran riggen med stanga peikende i stort rekk ut. Den som du setter lenger

opp på wiren setter du bak riggen, akter side om den. Den stangen kan også peike litt akter over men ikke for mye. Da fisk biter på og klypa slipper

snøret får du ikke noe problemer med denne montasjen. Kjøyrer du med tre stenger så gjør likedant, dypest forran riggbommen, mellomdyp

setter du på bommen og den grunneste setter du nærast akteren, d.v.s. bak riggbommen peikende skrått akter over.

Du gjør likt på styrbord og babord side. Du kan selv sjå att linene til stengene går ner i vannet på tre forskjellige plasser med den grunneste

stanga nærast båten/akteren.

Fisker du med to eller fleire stenger så senker du ner litt langsommere en da du bare køyrer med en stang så slipper du at beitene går i

kvarandre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.