Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula August 2010


Hafstad
 Share

Recommended Posts

Hei.

Det ser ut som jeg skal ha min aller første tur noen sinne til Trøndelag for å besøke Gaula en uke i August.

Noen som kan si noe om hvordan fisket er i August i forhold til Juli, sånn generelt. Vet jo at det kan variere mye fra år til år, men allikevel.

Er det ugunstig å prøve seg så sent som andre uka i August for eks?

Mvh,

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får min del er August en fin mnd og fiske i da er det fluefiske som gjelder,

der hvor jeg fisker er det ok i August.

da kan det gå riktig store bamser der og passe på damene sine.

jeg ville nok ha valgt August i stede for juli pga mindre folk i elva.

det kan være mye vann eller ikke noe. det vet man ikke men men.

Lykke til.

p/s hvor skal du i elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal langt oppe i elva. Hovedsaklig er vi fluefiskere, men vurderer alternativt utstyr da dette er en 'stor' tur for oss ^_^

Greit å la litt flere strenger å spille på dersom fluefiske skulle være fiasko.

Har du noen tips til fluer som funker godt i Gaula? Må binde en boks eller to før avreise.

Har min faste flue i den lokale elven, og føler ikke jeg trenger mer enn 1 variant når jeg fisker her lokalt, men det er kanskje på tide og ha litt bedre utvalg i en for oss helt ukjent elv.

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun lov med flue i August ikke noe annet.

http://www.gaula.no/sider/tekst.asp?side=92

Se her her er det mye knall og velge mellom,

men min beste er en T,L ellers knall hotte farger, sort,

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=3358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha litt å variere med i forhold til vannstand og farge på elva. Elva er normalt svært lita i august og da synes jeg vanlige dobbeltkroker fungerer best. Gjerne litt mørke og duse mønster, med innslag av kontrastfarger. Red butt og Thunder and lightning blir aldri feil. Størrelser på dobbelkrokene fra 14 til 6 skulle dekke bra. Ta også med noen tuber med litt størrelse på, til nattfiske og i tilfelle stigning i vannstanden. Thunder, Sunray og helt enkle sorte tuber er god medisin.

Personlig synes jeg slanke og lett dressede fluer fisker bedre enn oppvaskostene a la Frødin, men der vet jeg at mange har andre erfaringer.

Edit: Glemte gode gamle Heggeli. Ikke dra på sommerfiske i Gaula uten et par Heggeli i dobbel 6,8 og 10

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Nils Master og s e sten skriver. Gode fluevalg dette.

Ofte er det variasjonen som gir blink. Normalt er Gaulalaksen glad i små fluer på lita og varm elv. Men tar den ikke på små fluer så får man prøve noe større.

Minst like viktig som fluene er snøret. Alt for mange står å drar flytesnøre over treig og uvillig laks. Hvis laksen ikke kommer til meg så kommer jeg til laksen. Det snøret jeg bruker mest om høsten etter laks er flyt synk 2-3. Da får jeg fart av flytedelen og kommer ned med synkedelen. På treig elv kan dette være utslagsgivende.

Jeg er ikke god på knøttlita og stille elv, men jeg har sett flere få fisk ved å kaste oppstrøms for så å dra inn snøret over laksen ganske raskt. Jeg får meg bare ikke til å fiske sånn lenge (egentlig ikke i det hele tatt), det blir for stressa og kjedelig. Men at det fungerer der ingenting annet virker, har jeg selv sett flere ganger.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja laksen er egentlig ikke helt god å skjønne seg på. I juni går det meste greit, på fersk laks som tar det meste som kommer i veien. Jo tidligere, jo større og mere glorete farger. Særlig i nedre deler av elva og når den selvsagt er kald. Vet de har suksess med store tuber ovenfor Støren også de første par ukene. Her skal det fiskes på de første og største laksene, som godt kan være 10-18 kilo.

Utpå sommeren når elva blir varmere, da kommer nok utfordringene for en fluefisker. Og det er absolutt ikke boka man bør følge slavisk, jeg tror heller ikke laksen har lest den samme boka :lolu:

Dvs. små fluer på liten eller varm elv etc. Men boka har ofte rett, det er ikke så dumt å følge de erfaringene tusenvis av fluefiskere har gjort før oss. Men laks har en tendens til å bli riv ruskende gal når den plutselig får noe utradisjonelt svingende over hodet også. Og den som intet våger osv. he he. Så en fryktinngytende bombe av en tube kan også gjøre susen, særlig på en gretten hannlaks i hølen. Og særlig ved små forandringer i temp. eller vannstand på elva. Så variasjon er viktig ja. Jeg går bestandig over med det minste først (juli/aug.) for å ikke stresse laksen unødvendig. Så smeller jeg ofte til med en større tube. Enten/eller. Men jeg skal innrømme at det aller viktigste jeg har erfart når det gjelder å få en av de 100 laksene på valdet til å ta den fine flua mi er å friste den over laksen til riktig tid. Særlig grytidlig på morran, når det lysner, og også like før det blir mørkt. Da med en liten og mørk dobbelkroker eller en silhuettube. De vrange og større laksene er "stein daue" på dagen. Null interesse. Men det ser ut som de bli litt mere aktive like før sengetid, og det er ofte også da at det flytter en og annen laks på seg oppover elva. Skal de flytte på seg på liten elv, så er det gjerne like før det blir mørkt, da går de opp i ei renne og snuser, eller går videre til neste vald. Og de laksene som står i hølen blir mere urolig, og kan ta flua. Men jeg har også ofte erfart at laks, ja stor laks også, har en bettid midt på dagen, gjerne i 12:00-14:00 tiden. Vet ikke hvorfor.

Det eneste som har fått de største kroklaksene på valdet til å gå opp å snuse på mine fluer i august er store tuber, fisket i skumringstimen før det blir mørkt. Men de har enda ikke gapt over kroken, snakker da om de over 15 kilo :blush: De bare legger vomma over lina og leker seg. Og kanskje trekker i de ytterste millimetrene av tubevingen :cigar:

Men skal jeg summere opp alt jeg har erfart (fiske i juli/august) så er det beste å fiske med ei flue som er mindre enn normalt, og særlig ei flue som er mindre dresset enn normalt :) Gaulalaksen liker anonymitet utpå sommeren, den er vrang sånn. Smått helt til tampen av mørkets gjennombrudd, så Sunray tube el.l.

Jeg er muligens en av de minst tålmodige fiskere, uansett hva jeg fisker med. Skjer det ingenting den første korte runden, prøver jeg som regel en annen plass !

Mitt motto er: Fisk over den første runden med absolutt riktig flue og teknikk, and do it well. Sjansen minsker for hver runde har jeg erfart. Så de aller fleste laksene tar pga. overraskelsen, ikke en seig og tålmodig fisker. Ikke dumt det, å gå over alle plassene der det står laks, fort og gæli :thumbsup:

Og heller gå over igjen senere på dagen eller kvelden.

Men kjenner jeg små lugg i flua på en god plass, da har det nok blitt prøvd noen flere fluer ja. Og mang en laks har drevet meg til vannvidd eller narr pga. det. Så jeg lar aldri laksen mere gjøre narr av meg, tar den ikke flua tvert sier jeg: Ha det, ditt svin !

En meget god flue generelt for Gaula synes jeg alltid skal være en dobbelkroker str. 6. På 80 kubikk og ned. Den er en passe størrelse, og kan dresses ned til nesten ingenting. Mustad brun krok med nedbøyde kroker. Og dresset med svart ekornvinge (mørk brun) og med en dæsj glitrende kobber i kroppen. Og gjerne noe blodrødt i tag eller som hale. Svart/rødt/oransje/kobber, det er Gaula det ;) Og gjerne litt oransje i undervinge.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stokkand eller ekorn i vingen?

Bare nysgjerrig på hva du bruker :)

Jeg vil ha fjærvinge på disse små Heggeliene. Har blitt så makelig anlagt med årene at jeg ikke gidder å binde dem selv lenger, så det går i Mustad sine dobbeltkrokede ørretfluer. Absolutt en stor fordel med det nedadbøyde øyet som drar dem akkurat nok ned til at de ikke striper på flyteline. Har egentlig aldri skjønt poenget med oppadbøyd øye på laksefluer uansett størrelse.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke august akkurat noen supermåned i Gaula, iallefall ikke den nederste mila. Og 1 laks på et vald kan godt være riktig. Nå fisker jeg på det valdet som nesten hvert år blir tatt mest laks i Gaula. Og det som blir tatt (dette er nok riktige tall) i august der også er svært beskjedent. Sikkert ikke mere enn max. 1-3% av total fangst (antall laks) gjennom sesongen ! Og enda mindre regnet i kilo. Særlig hvis det blir forholdsvis liten vannføring og varm elv (som det ofte er i august) går det lite laks i nedre deler. Pluss at den laksen som evt. står der er vrien å få på kroken. Juni og august er 2 helt forskjellige verdener vil jeg si. Men jeg vet ikke hvor du skal fiske hen i Gaula. Statistisk sett så er min erfaring fra valdene nedenfor Gaulfossen at den dårligste perioden er i slutten av juli og de første 2 ukene i august. Det kan ta seg opp de siste 2 ukene i august. Det er helst da det er størst sjanse for å få store hannlakser. De er mere villig til å ta flua jo lenger mot høst det er, og laks som har stått i flomålet blir mere stresset og kan begynne å gå på liten elv. Pluss noen forandringer til som gjør til at litt "mere" laks velger å gå rolig opp elva. Så det er symptomatisk at det helst er de siste dagene i august at noe skjer igjen :rock: Men dette er jo alltid et lotterispill, man vet jo aldri helt sikkert. Men slik er nå trenden da. Hvor skal du fiske da ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt oppe i elva er bra i august, men vær klar over at 1km laksevald nødvendigvis ikke betyr 1km fiske.

Det er lange strekk med steinete og grunne stryk oppover elva. Enkelte vald trenger ikke å ha en eneste holdingpool, men kan levere en laks eller to år om annet med litt flaks. Om man er ukjent og kjøper usett kan man fort gå på ei skikkelig blemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vi skal fiske 8.-15. August, husker faktisk ikke hva valdet heter i farten, men det er TEMMELIG langt oppe i elva.

Burde vel ikke være helt ugunstig å være så langt oppe i elva sent i sesongen?

vi skal til haltdalen Anders, fra 15-22 august, uka før er vi jo i mandalselva :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.