Gå til innhold
Fiskersiden

Sesongavslutning isfiske


Perca
 Share

Recommended Posts

Sist helg så var det duket for sesongens siste isfisketur. Det var ørreten som var målet og fisketuren gikk til flotte Finnskogen. Det gikk greit å komme ut på isen lørdag og været var helt fantastisk.

Etter 7 timer på isen så var resultatet magre 2 abbor og en mistet ørret, men med det været vi hadde så hadde vi det bra selv om fisken ikke akkurat var på hugget. Da jeg skulle gå i land og "legge en kabel" så gikk jeg gjennom isen 2 ganger! Sola hadde tatt knekken på den harde ishinna så det var bare sørpe og nåler igjen av isen! Jeg ropte på Fruen og kompisen og ba de om å gi seg med fisket da isen var blitt så elendig. De samlet sammen alt utstyret og kom seg helskinnet på land. Vi skulle fiske på søndagen også, men vi bestemte oss for å droppe det da vi ønsket å oppleve flere fisketurer her i livet.

På vei til jobben i dag så får jeg høre på nyhetene at det er en isfisker på over 80 år som har gått gjennom isen på et vann ved Svullrya og druknet! Jeg går inn på nettet og der ligger det et kart over området hvor denne personen har gått gjennom isen. Da ser jeg at det ikke er langt fra det vannet hvor vi var og fisket i helgen! Jeg fikk en guffen følelse i kroppen da jeg så dette og pratet med kompisen, som også er kollega, og er fra dette området. Han hadde ikke hørt om denne ulykken og da jeg sa alderen på denne personen så var den umiddelbare kommentaren, fanken... Det er nødt til å være... Og så sa han navnet på den personen han trodde det var og senere på dagen får han bekreftet hva han trodde. En av, ja om ikke Svullryas aller ivrigste fiskere hadde druknet! Kompisen har vært med denne personen på fisketurer utallige ganger og kunne fortelle om en sportsfisker som har datt opp uante mengder med stor ørret fra dette området. Den største ørreten var en på 9,2 kg fra Røgden.

Jeg må jo innrømme at tankene mine i dag har svirret rundt denne uheldige fiskeren og om vår tur på isen på lørdag. Det er ingen god følelse jeg har nå! At vi kunne være så dumme å gå på isen som var så dårlig! Det kunne like gjerne vært oss som hadde hatt vår aller siste fisketur noensinne... Jeg er sikker på at neste års sesongavslutning av isfiskesesongen kommer til å bli gjennomført mye tidligere en hva som har vært vanlig gjennom mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Perca, ein vert aldri for gammal til å ta lærdom, men ein i den alderen som avlidne var i, er ikkje alltid så villige til å ta imot gode råd. Neste år er det andre som vil tenka at ein gjekk jo på slik is tidlegare så det går sikkert bra. Med det resultatet at tragedien vil gjennta seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om ulykken i avisa. Var det på Tvengsbergtjernet? Det stod nord for Svullrya.

Vårisen er sjelden så skummel som høstisen ettersom det oftest lar seg gjøre å komme seg opp på trygg is igjen, men farlig er det likevel. Jeg var på Glomma ved Alvdal helga etter påske, og der gikk elva opp utenfor der jeg satt. Da flyttet jeg meg, gitt. Å gå gjennom elve-isen er det rene mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.